Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Update: Bilen har gått bra, lyssnade i tanken och förpumpen har surrat på fint. Dock låter huvudpumpen fortfarande... är den påväg att ge upp eller? Det började ju efter jag fixa läckaget vid bränslefiltret så kanske den tog skada då eftersom den lät rätt mycket när det läckte ju.
Och tack Jaka, aldrig riktigt vart så insatt i det men blir ju grymt bra det där! Ska köpa en lödpenna också, lödde en del i gymnasiet så kan det rätt bra :-)
En bränslepump kan man kontrollera så här om man misstänker att den är på väg att haverera av t.ex ålder. Man mäter strömmen (ampere) som den förbrukar. När elektriska enheter blir gamla drar dom mer ström än när dom var nya och fräscha.
Kruxet är bara att veta hur mycket ström den skall dra när den är frisk. Jag har dessvärre ingen uppgift på det, men det måste ju gå att googla fram.
Sedan måste man ju mäta på rätt ställe. En bränslepump styrs ju av ett relä. Mäter man fel, så kanske man råkar mäta reläets strömförbrukning. :shock: Och det blir ju inte riktigt rätt. Ett kopplingsschema torde vara värdefullt i sammanhanget.
Hm okej, jo vore värt att kolla så den verkligen är dålig innan man byter den, kostar ju trots allt dryga tusenlappen har jag för mig.

Dock kommer jag behöva hitta ganska exakta instruktioner hur man gör det då jag aldrig mätt med multimeter förut, har inte ens köpt en än!
av jaka
Hej!
Om du köper en lödkolv/lödpenna så se till att köpa en på minst 45-50W. Kvalitet lönar sig alltid ! Min 40 år gamla 50W Weller fungerar forfarande perfekt! Fördelen med en Wellerlödkolv är att du kan byta spets på den vilket gör att du kan löda allt från elektroniklödningar till 6mm pianotråd.
Matchmiss skrev:Dock kommer jag behöva hitta ganska exakta instruktioner hur man gör det då jag aldrig mätt med multimeter förut, har inte ens köpt en än!
Kjell & Co har givit ut en bok, Hur funkar det? Den är till för alla dom som "inte var med" den dagen ellära var på schemat i skolan. Den förklarar lätt grunderna i ellära och en massa annat intressant. Det ser ut som en bok för 200 - 300 kr, men den kostar under 50 kr.

Men du skall få en bild på ett mätexempel som jag beskrev i någon annan fråga för flera år sedan. Jag beskrev hur man mäter strömmen på vindrutetorkarmotorn:
Bild
Tag detta som en principskiss. Det är ju inte självklart att det ser lika dant ut för din bränslepump. Bl.a kommer strömmen genom ett relä, som vi sa förut. Här i exemplet har jag placerat amperemetern direkt efter säkringspanelen. När man mäter ström (ampere) så mäter man det som passerar genom en kabel. När man mäter spänning (volt) så mäter man över två punkter. Det är alltså två olika mätmetoder.
Lite om multimetrar. På våra bilprylvaruhus finns det en uppsjö av instrument. "Vad skall jag välja?" Frågar sig den oinitierade*. Dom för en hundralapp eller motsvarande kanske fungerar i vissa lägen, men satsa på ett instrument för 400 - 500 kr. Dom är tillräckligt gedigna för att klara av allehanda behov. Inte bara krånglande bilar. Dom duger i många andra sammanhang också.

*Oinitierad = Inte insatt eller informerad, inte utbildad i ämnet.
Fortfarande inte lyckats hitta den slangen som går mellan påfyllningsröret och armaturen, den är ju runt 20cm lång och 40mm i innerdiameter... Har Volvo sån att beställa, finns det något artikelnr att få tag på?

Mvh
Om Volvo har eller inte har, får du ju fråga dom om. Det blir det säkraste svaret.
Det finns annars ett antal firmor som säljer reservdelar. Du har ju t.ex Skruvat, som du har som reklam och direktlänk här på sidan. Sedan finns det ett antal firmor t.ex: http://www.gcp.se/
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... gidlevel=0
http://www.vparts.se/
Och säkert många fler därtill.

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]