- mån 24 feb 2014, 08:46
#839640
Vilken färg det är på oljan till växellådan känns ju inte som prio 1 att reda ut... Jag tror att jag skulle gjort ungefär såhär:
1. Koppla loss växellådans oljeledningar från kylaren och försök spola den med en olja som följer kraven för växellådan (oavsett färg!). Välj en billig olja - det går åt en del och växellådan kan vara förstörd! När spolandet är klart, koppla ihop oljerören utan att koppla in oljekylaren.
2. Om växellådan kan spolas och verkar kunna köras OK åt bägge hållen, lämna bort kylaren på täthetsprovning. Är den inte tät mellan systemen så är det bara att byta (om det inte går att laga). Om du hittar en begagnad, täthetsprova den innan den används...
3. Byt växellådsoljan igen ganska snart. Det kan finnas kylvätska kvar i lådan som måste bort.
1. Koppla loss växellådans oljeledningar från kylaren och försök spola den med en olja som följer kraven för växellådan (oavsett färg!). Välj en billig olja - det går åt en del och växellådan kan vara förstörd! När spolandet är klart, koppla ihop oljerören utan att koppla in oljekylaren.
2. Om växellådan kan spolas och verkar kunna köras OK åt bägge hållen, lämna bort kylaren på täthetsprovning. Är den inte tät mellan systemen så är det bara att byta (om det inte går att laga). Om du hittar en begagnad, täthetsprova den innan den används...
3. Byt växellådsoljan igen ganska snart. Det kan finnas kylvätska kvar i lådan som måste bort.