Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Vilken färg det är på oljan till växellådan känns ju inte som prio 1 att reda ut... Jag tror att jag skulle gjort ungefär såhär:
1. Koppla loss växellådans oljeledningar från kylaren och försök spola den med en olja som följer kraven för växellådan (oavsett färg!). Välj en billig olja - det går åt en del och växellådan kan vara förstörd! När spolandet är klart, koppla ihop oljerören utan att koppla in oljekylaren.

2. Om växellådan kan spolas och verkar kunna köras OK åt bägge hållen, lämna bort kylaren på täthetsprovning. Är den inte tät mellan systemen så är det bara att byta (om det inte går att laga). Om du hittar en begagnad, täthetsprova den innan den används...

3. Byt växellådsoljan igen ganska snart. Det kan finnas kylvätska kvar i lådan som måste bort.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
OM växellådan fungerar efter en spolning och förbikoppling av kylaren så föreslår jag att du inte kör bilen mer än absolut nödvändigt innan kylningen är fixad.
Även om kylningen mest behövs när man drar släp eller liknande så tvivlar jag på att lådan är så pass frisk att den skulle må bra av att köras utan kylning.
av magnus1985
Tackar för alla svar :D Ni grabbar är ju helt underbara. Har hittat en firma i borlänge som säljer billig olja, ca 20 liter för ca 800 kr. växellådsolja. Det enda jag gör just nu är att skramla ihop till en ny kylare och medans jag gör det kanske jag kan göra rent vevhusventilation.
Tack Ännu En Gång grabbar.
/Magnus
av *pettson*
I testsyfte går det bra att koppla förbi kylet. Men kör en KORT stund. Växellådsoljan blir mellan 80-90 grader varm på 10min landsvägskörning. MED kylning inkopplad.

Det är därför EXTRA kylning krävs vid husvagns och tyngre/längre släpvagns körning..

När oljekylet är urkopplat så kommer det avslöja sej självt. Med noll mottryck trycksätts vattnet i bilen. Finns det sprickor så sipprar vattnet ut ur oljekylet.
av rid54
Jag kanske var lite väl kortfattad... jag menade att man kan förbikoppla kylaren för att kolla om växellådan överhuvudtaget funkar som den ska (lite snabbt), utan att fylla på ny glykol i oljan. Reparationen som sådan måste ju inkludera att återställa kylningen.
av magnus1985
Hej igen grabbar. Nu är det så att jag hittade en riktigt bra och billig verkstad här där jag bor. Dock har killen som har den gjort sitt yttersta med bilen och den där sabla pilen blinkar ännu. Jag har bytt växellådsoljan, vi har bytt kylare (hittade en väldigt bra sida för ny kylare) och fixat en hel drös med saker. Vi försökte tillochmed att trixa med växelreglaget under luftburken. där vajern sitter som går till växeln. Dock så fungerade det inte heller och han har lovat att hjälpa mig för en billig slant om jag fixar fram en ny växellåda. I och med att det är en volvo 850 -94ans modell med dohc motor (10 ventilare?) så undrar jag om någon vet vart man kan få tag på en hyfsad växellåda för en okej peng? Skroten litar jag inte på då vi har fått flertal trasiga/felaktiga delar till volvon. Mvh Mange.
av magnus1985
Nepp. Jag får inga felkoder alls på växellådan. det är det som gör mig så fundersam. vi har trippelcheckat det men inga felkoder för växellådan.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw