Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

milfshake skrev: Finns inte heller något lagkrav på att bilens delar ska vara orginal.
I mitt fall låg CO-hal på 0,67 (gräns 0,30), HC-halt 146 (gräns 100), båda värderna på tomgång.
Så har inte jag uppfattat det, jag har alltid varit livrädd att få för höga värden och därför själv alltid varmkört som en galning, har man felaktiga värden och dessutom har moddat katten så det syns så är man riktigt illa ute.... att du slapp registreingsbesiktiga tillbaka bilen till originalskick med intyg från Volvo ska du nog vara riktigt glad för.

Avgasrening
Om avgasreningen inte fungerar, t.ex. beroende på en defekt katalysator, så leder detta till ombesiktning. Så länge katalysatorn har gått sönder av naturliga orsaker så är detta den enda påföljden.
Om någon däremot avsiktligt har modifierat avgasreningens funktion, så skall bilen registreringsbesiktigas inom en månad. I fallet med katalysatorn så spelar det ingen roll om den har modifierats, eller helt tagits bort. Om en registreringsbesiktning inte utförts inom en månad riskerar du 600 kr i böter
.
VolvoB20 skrev: Avgasrening
Om avgasreningen inte fungerar, t.ex. beroende på en defekt katalysator, så leder detta till ombesiktning. Så länge katalysatorn har gått sönder av naturliga orsaker så är detta den enda påföljden.
Om någon däremot avsiktligt har modifierat avgasreningens funktion, så skall bilen registreringsbesiktigas inom en månad. I fallet med katalysatorn så spelar det ingen roll om den har modifierats, eller helt tagits bort. Om en registreringsbesiktning inte utförts inom en månad riskerar du 600 kr i böter
.
Hur är det då om avgassystemet har modifierats men att avgasreningens funktion är densamma?
av mbc
Googla på tsfs 2010:84 och läs sidan 90.
Om jag tolkar det rätt så ska obd kollen ersätta tomgångsmätning.
Med andra ord så har han kollat nåt som inte ska ha kollat.
Var länge sen jag sysslade mde detta men det står i nån utav tsfs att bilen ska vara vid driftstemperatur när avgasvärden kollas, så det är upp till besgubben att den ska vara varm.
Jag tycker absolut att du ska stå på dig.
Jag citerar från tsfs 2010:84

"Funktionskontroll av att felindikatorn/varningslampan tänds före start av motorn och att den släcks när motorn startat.
Funktionskontroll av bilens omborddiagnossystem ska ersätta mätning vid tomgång enligt 30.2.1 eller opacitetsmätning vid fri acceleration enligt 30.3 för bilar som för första gången är tagna i bruk efter respektive tidpunkter angivna ovan."
Du hade en 05 detta gäller bilar nyare än 02.
Du kan googla på tsfs 2011:101 också
Läs på lite så har dom ingenting att komma med.
Användarvisningsbild
av SvenB
Trådskaparen har fått rådet av flera att överklaga, men det verkar som att han inte riktigt vill/vågar överklaga. Kan det vara så att det är som "Volvo B20" skriver att han kan råka ut för värre saker, så han "sitter still i båten" :?:
Trådskaparen sitter ju med skägget i brevlådan och har klarat sig undan med blotta förskräckelsen.... kör på o var glad att du kan åka trimmat ett år till.

Besiktningen kan åkalla helvetets alla straff på ditt fordon om de vill, de kan ålägga dig att regbesiktiga bilen igen och det kan bara ske efter att Volvo centralt har utfärdat intyg att bilens avgasrening återställts till certifierad status. (Och det är svårare än att krama vatten ur en sten, trust me I know.....)

Jag säger inte att de kommer göra det, men även om chansen bara är 0.0001 % skulle jag inte chansa. Ut och gasa istället....
av llesrof
Detta blir ju bara bättre och bättre. Bilen är toktrimmad och manipulerad på både det ena och andra sättet och du plockar till och med ur saker ur den eftersom du är rädd för att de skall se att den är manipulerad. Är det bilen du skriver om i din signatur och som ger jättemånga hästkrafter på E85? Besiktningsmännen är nog inte korkade. De har nog en hel del erfarenhet av sådan sluga killar som dig som står där och ser oskyldiga ut. Hade du feta sommarhjul på den också?

Om du är så säker på att de mätte fel så är det ju bara till att köra några varv på stan så att motor och avgassystem blir varm och åka in och ombesiktiga. Det kommer ju gå galant eftersom det inte är några fel på bilen.
Användarvisningsbild
av Nexus
Ena dagen släpper bilprovningen genom en bil som är original reggad med dubbelturbo men konverterad till singelturbo sen kan de nästa dag slå ner på skitsaker på en till synes standardbil.
Sen tycker jag ni kan lugna er lite i tråden..spekulera i saker vi inte vet något om leder ju inte till något!!
Har aldrig haft problem besikta min bil utan de tycker det är rent och snyggt under huven och snyggt med en kromad ljuddämpare under bilen. Sköter man sakerna snyggt kan du få igenom en trimmad bil utan problem. Står det RACING/MOTORSPORT på hela sidan så letar de ju extra noga :arrow:
Nexus skrev:Sköter man sakerna snyggt kan du få igenom en trimmad bil utan problem....
Det kan man INTE utgå ifrån, det kan gå bra 10 år i rad tills den dag man kör in och råkar få en besiktningsman som har bestämt sig för att göra sitt jobb och följa reglerna.

Då är det tvärstopp, och det värsta är att det går inte att åka hem och byta tillbaka till original och ombesiktiga. Du måste reg-besiktiga bilen igen och för det krävs intyg från biltillverkaren att bilen är återställd till certifierat utförande.

Om nu trådskaparen har lyckats få igenom sin bil är det helt galet att dra igång ett överklagande och dra på sig uppmärksamhet......

OBS.Jag avråder ingen från att trimma, man ska bara vara medveten om vad som kan hända under resans gång så man vet vad man kan råka ut för... det är som att köra för fort.....oftast går det bra, men ibland står farbror blå där och då kan det bli både dyrt och jobbigt.
VolvoB20 skrev:
milfshake skrev: Finns inte heller något lagkrav på att bilens delar ska vara orginal.
I mitt fall låg CO-hal på 0,67 (gräns 0,30), HC-halt 146 (gräns 100), båda värderna på tomgång.
Så har inte jag uppfattat det, jag har alltid varit livrädd att få för höga värden och därför själv alltid varmkört som en galning, har man felaktiga värden och dessutom har moddat katten så det syns så är man riktigt illa ute.... att du slapp registreingsbesiktiga tillbaka bilen till originalskick med intyg från Volvo ska du nog vara riktigt glad för.

Avgasrening
.
Där talar du ju mot dig själv. Jag har INTE modifierat avgasreningensfunktion. Funktionen är densamma, lambdasonder är orginala och värderna ska vara precis likadana som med en fabriksorginal katalysator.
llesrof skrev:Detta blir ju bara bättre och bättre. Bilen är toktrimmad och manipulerad på både det ena och andra sättet och du plockar till och med ur saker ur den eftersom du är rädd för att de skall se att den är manipulerad. Är det bilen du skriver om i din signatur och som ger jättemånga hästkrafter på E85? Besiktningsmännen är nog inte korkade. De har nog en hel del erfarenhet av sådan sluga killar som dig som står där och ser oskyldiga ut. Hade du feta sommarhjul på den också?

Om du är så säker på att de mätte fel så är det ju bara till att köra några varv på stan så att motor och avgassystem blir varm och åka in och ombesiktiga. Det kommer ju gå galant eftersom det inte är några fel på bilen.
Pajjas, krydda lagom.
Det enda modifierade på min bil är MJUKVARA och spridare. Till det har jag monterat ett BÄTTRE avgassystem, större IC, luftfilter och bättre magnetventil.
Det är inget toktrim, bilen har 300 häst orginal.

Mjukvaran är programmerad för att köras både på etanol och 98 oktan, och hade det vart så att jag körde in den med full tank på etanol kan jag köpa argumentet att åka på en total registreringsbesiktning för ett etanoldrivet fordon, men sådant är inte fallet.

Det sitter inte en enda del på bilen som förändrar någon funktion överhuvudtaget, däremot är mycket orginaldelar bytta till kvalitetetsprylar med precis samma funktion. Så du kan köra upp din extrema byråkrati i arslet, och läs på om innebörden av ordet "funktion".

Bilen har ombesiktigats och godkänts på samtliga poster, dock gjordes det hos SBP. Det gick alldeles galant, bespara mig din sarksam.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]