NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska byta olja i min S40 T5 -05 tänkte jag, nu till min fråga:

Min service tekniker på Bilia har haft i Edge olja på mina tidigare servicar, på den senaste servicen med en annan tekniker fick jag Magnatec olja i stället för Edge oljan, när jag fråga meken så förklarade han att han får den olja som det ska vara genom bilens reg-nummer.

Jobbarkompisar jag pratat med har fått Edge i sina bilar. (C30 T5/ V70 2,5T) Varför fick jag Magnatec, samma motorer ju. :?:

Ska man fortsätta på Magnatec eller byta till Edge, vilken olja är "bäst" känns som att Edge är en "bättre " olja, men har egentligen ingen större koll på oljorna i huvudtaget, Longlife, viskositet, m.m. Har googlat lite men blir bara förvirrad. :???:

Någon som kan hjälpa mig reda ut lite kring dessa båda oljor...

//MVH
TommyP86 skrev:Du ska ha a5 edge. Går fint att köra på magnatec också, men motorn är anpassad till a5 så då kör man lämpligen på det. Framförallt är magnatec inte anpassad för långa intervaller.
Ok, kanske därför han slog i Magnatec i min bil. Var en anpassad basservice, då jag inte kör så mycket med bilen, utan servicelampan tändas innan jag kommit upp i "rätt mil" (går på tiden) så kanske därför jag fick Magnatec bara för att det är dags för byte snart igen?

Så Edge oljan är den motorn vill ha? I sådant fall ska jag säga till att jag vill ha den i stället för Magnatec'en.
Spelar ingen större roll vilken av oljorna du tar. Edge är den dyrare mer premievarianten i Castrols sortiment men Magnatec duger lika bra då jag ändå antar du kör rätt alldagligt med din bil ?

Även om du skulle köra hårdare duger Magnatec bra. Kört de i mina bilar och dom har varit allt annat än originaleffekt på :)

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]