Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

UPPDATERING

Efter provkörning så har jag bestämt mig för att den modellen och dieselmotor inte är något för mig. Jag saknar automatlåda för mycket. Dessutom saknas det en massa utrustning som man blivit van vid.

Nya Auris känns en hel del modernare och dessutom så finns där all tänkbar utrustning man kan behöva och mer därtill. Vad tror ni om nya Auris Hybrid? När jag provkörde den så blev jag oerhört imponerad över hur komfortabel HSD-drivlinan var med eCVT.

Behåller jag den i 5år så går det få ekonomin att gå ihop för mig. Men är det för riskabelt att köpa Hybrid? Jag vet ju exempelvis inte hur det är med hållbarhet i längden och inbytesvärdet efter 5år kanske är sämre på en Hybrid? Folk är rädda att köpa med tanke på batteriet?

Det skall vara 3:e generationens HSD-drivlina i nya Aurisen så man kan tycka att de har förfinat och utvecklat bort alla problem?
Det var en oerhörd känsla att sitta i bilkö och rulla fram på endast el, en avstessande känsla! Den är tystare och mjukare än min nuvarande 2.5T+Automat. Det enda väsen jag hörde var när jag i sportläget gasade fullt ut på motorvägen. Och vridet räcker gott och väl för mig, antar att det är elmotorn som hjälper till endel vad det gäller vridmoment? Gasa upp till 130km/t gick förvånansvärt enkelt för att vara en 99HK motor.

Och nu till det mest fantastiska. Provkörning med mycket gasande ut på motorväg, tätortskörning i rusningstrafik med bilköer och tre pers i bilen slutade med en förbrukning på 0.5l/mil och jag var nere på 0.4 ett bra tag. Lär jag mig utnyttja drivlinan så tror jag absolut att under 0.5 blandad körning är lätt att klara. Det kändes så modernt jämfört med min nuvarande bil som eldar dyrbara droppar bensin för kråkorna när man rullar sakta fram i stadstrafiken.

Men det är väl väldigt lätt att bli kär i en bil när den är ny, modern och man bara provkört en gång, man vill bara se fördelarna... Var tror ni om ett köp, vad finns det för nackdelar? Det är ju dyrt med nybilsköp så jag vill gärna vara säker och inte göra något förhastat.
Användarvisningsbild
av bem
Hur lång garanti är det på batteriet i en Auris Hybrid?
Det lär väl påverka andrahandsvärdet efter 5 år. Jämför t ex Volvo V60 hybrid där Volvo ger 8 års garanti på batteriet (som till den bilen kostar ca 100 tkr). Föreställ dig en V60 hybrid efter 8 år - vem vill köra en sådan utan garanti kvar på batteriet? Ett nytt batteri då blir väl lika dyrt som vad bilen är värd. Men man kan förstås på en hybrid köra utan att nyttja batteriet när bilen börjar bli till åren och batteriet slut.
Gissar det kommer nåt utbytessystem för batteripacken i många elbilar/hybridbilar vad det lider annars lär det nog bli lite svårt att sälja dem begagnade senare?

/Bo
bem skrev:Hur lång garanti är det på batteriet i en Auris Hybrid?
Det lär väl påverka andrahandsvärdet efter 5 år. Jämför t ex Volvo V60 hybrid där Volvo ger 8 års garanti på batteriet (som till den bilen kostar ca 100 tkr). Föreställ dig en V60 hybrid efter 8 år - vem vill köra en sådan utan garanti kvar på batteriet? Ett nytt batteri då blir väl lika dyrt som vad bilen är värd. Men man kan förstås på en hybrid köra utan att nyttja batteriet när bilen börjar bli till åren och batteriet slut.
Gissar det kommer nåt utbytessystem för batteripacken i många elbilar/hybridbilar vad det lider annars lär det nog bli lite svårt att sälja dem begagnade senare?

/Bo

Garanti på hybridsystemet är 5år, 10000mil
Toyota försäkring ger 10år, 20000mil

Vet ej vad det kostar att byta batteri men det lär ju inte påverka mig mer än inbytespriset justeras efter batteriets hälsa.

Hur fungerar hybrid på vintern när det är rejält kallt? Batteriprestanda brukar väl sjunka med temperaturen?
av Lövet
Batteri är inget problem på Prius ens på de första modellerna. De är över 14 år gamla nu.
Visst försämras batteriprestandan men marginalerna är stora på batteriet.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Bara en tanke här. Varför inte en V70 D4 MY13 Automat som vi kört hårt i blandad körning. Snittet på ca 6500 mil ligger på 0,56 men då är det en tjänstebil med mycket gasande och alltid med halvfullt bagage samt kör med värmaren på i ca 5 månader varje vinter, alltså borde ju 0,5 gå lätt tycker jag. Varför titta på en sådan, eller D3, eller V60 och så vidare? Jag menar inte att du inte ska välja Toyota men skillnaden är inte direkt något att hurra över anser jag, speciellt inte eftersom det skiljer hela 80 HK. Hoppas att du hittar rätt snart i alla fall.
andreas_lofgren skrev:Batteri är inget problem på Prius ens på de första modellerna. De är över 14 år gamla nu.
Visst försämras batteriprestandan men marginalerna är stora på batteriet.
En Toyota-representant sade i ett inslag om nya Prius att taxibilar har kört över 30k på samma batteri utan nämnvärd försämring av batteriprestanda. Kan detta verkligen stämma?

En sak jag undrar över och tycker är mycket märkligt. Varför är Auris HSD nästan 100k billigare än Prius med likvärdig utrustning? Skillnaden i storlek är inte jättestor tycker jag. Vad har det snålats in på i Auris?
Micce1980 skrev:Bara en tanke här. Varför inte en V70 D4 MY13 Automat som vi kört hårt i blandad körning. Snittet på ca 6500 mil ligger på 0,56 men då är det en tjänstebil med mycket gasande och alltid med halvfullt bagage samt kör med värmaren på i ca 5 månader varje vinter, alltså borde ju 0,5 gå lätt tycker jag. Varför titta på en sådan, eller D3, eller V60 och så vidare? Jag menar inte att du inte ska välja Toyota men skillnaden är inte direkt något att hurra över anser jag, speciellt inte eftersom det skiljer hela 80 HK. Hoppas att du hittar rätt snart i alla fall.

Jag skall åka och provköra V40 och Focus hos Volvohandlaren denna vecka. Men har hört att dubbelkopplingslådan inte alls har samma komfort som CVT-lådorna. Jag har dock aldrig kört någon själv...
Dessutom är de väl dyrare, dvs. hög tilläggskostnad för automaten? På HSD så ingår den ju.
Inuti ser ju tyvärr en 2014 års auris ut som nåt från 1986. Utanpå är den fin men precis allt annat ser galet risigt och snikat ut på den. Troligen mycket bättre vinstmarginal på prius också. Auris är extremt prispressad och väldigt prisvärd skulle jag vilja påstå. Mycket riktigt verkar Toyotas hybrider funka fint även vid hård taxidrift.
av Lövet
Flintskallen skrev:En sak jag undrar över och tycker är mycket märkligt. Varför är Auris HSD nästan 100k billigare än Prius med likvärdig utrustning? Skillnaden i storlek är inte jättestor tycker jag. Vad har det snålats in på i Auris?
Design är den stora skillnaden. Drivlinan är helt identisk. Du har helt rätt i att i jämförelse med Prius är Auris oerhört prisvärd.

Tänk på att du inte kan montera dragkrok på HSD om det är något du funderar på. De är inte klassade för det.
Toyotas hybrider är trevliga att köra och man kan komma till bra låg bränsleförbrukning. De är inte "effektbilar", men pålitligheten och den tekniska kvaliteten är bra. Min egen Prius gen. 1 ville ha ett nytt batteri efter 30.000 + mil, men det är faktiskt ovanligt och det gick att hitta ett begagnat så det blev inte en ekonomisk katastrof heller. Mycket trevliga bilar enligt min mening. Prius gen 2 har helt fantastiskt utrymme i baksätet.
Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]