Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har 122hk-versionen men jag har ju lättare bil också. Jag kom från en V70N 2.5T med 210hk och visst saknas det lite omkörningsprestanda i höga farter men den har precis samma fina dragvillighet. I stad och tätort känns den aldrig nånsin ansträngd, inte på landsvägen heller egentligen förutom när det är uppförsbacke och man ska om den där förbannade lastbilen innan omkörningsfilen tar slut.

Angående framhjulsdrivet så är det nog lika fel i XC60 som i XC90. ;)
Körde en ny Skoda octavia med 105hk bensinmotor trodde den skulle kännas jätteslö men den funkade gott och väl i bilen bra manuell växellåda hade den också, märks att det är en billigt byggd bil. Chassit i bilen var inte direkt på topp, inte alls jämförbar med S60. Trollar skoda med vikten i sina bilar dom verkar inte väga så mycket som en Volvo ;)
Farsan har tsi 122 i sin yeti han köpte ny i höstas. Visst, den är pigg på ett sätt som en småbil är, men lastar man den eller kommer upp i fart så känns den riktigt tunn. Men visst, räcker säkert för dom flesta och tar en från A till B, till och med relativt roligt i stadstrafik.

Ang. Vikten i skoda så är de avsevärt lättare än volvo, men de har också enklare material, mindre ljuddämpning och utan attt veta är jag ganska säker på att volvos extra passiva säkerhet kostar kilon.
simonhalmstad skrev:Körde en ny Skoda octavia med 105hk bensinmotor trodde den skulle kännas jätteslö men den funkade gott och väl i bilen bra manuell växellåda hade den också, märks att det är en billigt byggd bil. Chassit i bilen var inte direkt på topp, inte alls jämförbar med S60. Trollar skoda med vikten i sina bilar dom verkar inte väga så mycket som en Volvo ;)
Ny, menar du den nya generationen som kom nyligen? Den har jag inte kört men jag har bara hört gott om den.

Jag har ju förra generationen (2004-2013) och tja, beror på hur man definierar "inte på topp". Stötig fjädring har den, men den gör inte bort sig när man vrider på ratten. Inte jämfört med en P2-volvo iallafall. Roligare att köra, bättre flyt och kommunicerar bättre med föraren.

Men visst märks det att den är billigare. Den kostar ju frakligt mycket mindre än en V70 baspris vs baspris. Elhissarnas motorer låter, likaså kan man höra klimatanläggningens spjällmotorer jobba då man står i trafikljusen med stereon av. Högt däckbuller... dubbfritt är det enda som funkar på denna bil. Dörrfacken är i hårdplast så typ p-skivan glider omkring då man bromsar och gasar. Och den låga vikten, tja, motorhuven t.ex. väger väl typ hälften av en Volvohuv. :lol: Det är inte svårt att få den att flexa då man trycker till lite med t.ex vaxtrasan.

Håller med om att den känns tunn upp i fart, men inte så tunn som man skulle kunna tro. Ett bra exempel är när jag låg på farthållare i vänster fil på motorvägen och höll på att krypa om en långsammare bil. Noterade en bil bakom mig så jag klev på gasen lite för att komma om. Plötsligt gick det lite på 150 utan att jag ens försökte. Försök det med en 140-hästars V70N automatare. ;)

Angående passiv säkerhet så är det ju prio 1 då man designar en ny bil, och att använda vikten så effektivt som möjligt. Det tror jag inte Volvo gjorde i sin 1700 kilo tunga V70. Däremot ger vikten en kassaskåpskänsla som är mycket trevlig.
Perc skrev:Angående passiv säkerhet så är det ju prio 1 då man designar en ny bil, och att använda vikten så effektivt som möjligt. Det tror jag inte Volvo gjorde i sin 1700 kilo tunga V70. Däremot ger vikten en kassaskåpskänsla som är mycket trevlig.
En krocktest på en VAG produkt från 2013.

Undrar vad VAG prioriterar, inte är det krocksäkerhet i alla fall.
Octavia ligger 20% säkrare än medelbilen medan en S60 av liknande årsmod ligger på över 60% säkrare än medelbilen... Det kommer inte gratis. Det KOMMER att kosta kilon. Volvo bygger ju inte tunga as bara för att det är så roligt. Klart det känns lite trist att bli frånåkt bilar med mindre effekt bara för att man har så mycket vikt i bilen men statistiken talar ju sitt tydliga språk för vilken nytta det faktiskt gör när det gäller på riktigt.
Källa: http://www.folksam.se/testergodarad/bil ... en/1.57838
Mwi skrev:
Perc skrev:Angående passiv säkerhet så är det ju prio 1 då man designar en ny bil, och att använda vikten så effektivt som möjligt. Det tror jag inte Volvo gjorde i sin 1700 kilo tunga V70. Däremot ger vikten en kassaskåpskänsla som är mycket trevlig.
En krocktest på en VAG produkt från 2013.

Undrar vad VAG prioriterar, inte är det krocksäkerhet i alla fall.
Fattar inte varför föraren av nån anledning missar krockkudden men i övrigt ser det ju bra ut såvitt man kan se på videon. Kupéutrymmet intakt.
Anliggande frambroms 740

Får börja med att plocka av oket och sm[…]

Då har du samma problem som jag, man vet int[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]