simonhalmstad skrev:Körde en ny Skoda octavia med 105hk bensinmotor trodde den skulle kännas jätteslö men den funkade gott och väl i bilen bra manuell växellåda hade den också, märks att det är en billigt byggd bil. Chassit i bilen var inte direkt på topp, inte alls jämförbar med S60. Trollar skoda med vikten i sina bilar dom verkar inte väga så mycket som en Volvo ;)
Ny, menar du den nya generationen som kom nyligen? Den har jag inte kört men jag har bara hört gott om den.
Jag har ju förra generationen (2004-2013) och tja, beror på hur man definierar "inte på topp". Stötig fjädring har den, men den gör inte bort sig när man vrider på ratten. Inte jämfört med en P2-volvo iallafall. Roligare att köra, bättre flyt och kommunicerar bättre med föraren.
Men visst märks det att den är billigare. Den kostar ju frakligt mycket mindre än en V70 baspris vs baspris. Elhissarnas motorer låter, likaså kan man höra klimatanläggningens spjällmotorer jobba då man står i trafikljusen med stereon av. Högt däckbuller... dubbfritt är det enda som funkar på denna bil. Dörrfacken är i hårdplast så typ p-skivan glider omkring då man bromsar och gasar. Och den låga vikten, tja, motorhuven t.ex. väger väl typ hälften av en Volvohuv. :lol: Det är inte svårt att få den att flexa då man trycker till lite med t.ex vaxtrasan.
Håller med om att den känns tunn upp i fart, men inte så tunn som man skulle kunna tro. Ett bra exempel är när jag låg på farthållare i vänster fil på motorvägen och höll på att krypa om en långsammare bil. Noterade en bil bakom mig så jag klev på gasen lite för att komma om. Plötsligt gick det lite på 150 utan att jag ens försökte. Försök det med en 140-hästars V70N automatare. ;)
Angående passiv säkerhet så är det ju prio 1 då man designar en ny bil, och att använda vikten så effektivt som möjligt. Det tror jag inte Volvo gjorde i sin 1700 kilo tunga V70. Däremot ger vikten en kassaskåpskänsla som är mycket trevlig.
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)