NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
Perra83 skrev:Men en större motor är ingen nackdel :wink: I stan räcker effekten mer än väl men vill man trampa på eller segdra på lansvägen då är det inte kul. Sen med lite bagage och flera vuxna :(

D2 115 är betydligt trevligare än DrivE 109. DrivEn har fem växlar med på tok för stora steg.
Skatten på de mindre maskineren ligger runt tusenlappen medans D3 o D4 kostar det dubbla med manuella lådor.

Som Xibbe skrev så är det väldigt trevligt med lite extra utrustning för den lilla merkostnaden.
Dessa motorer tål såväl full last, som segdragning utan några som helst problem. Jag har som sagt något att jämföra med och har inte för ett ögonblick saknat en större motor i dessa bilar. Vid köp av begagnad bil är det väl dessutom ekonomiskt tryggare med en mer basutrustad bil än en massa lulllull
av Mwic
Tack för alla tips. Eftersom jag inte alls bryr mig om stark motor, bara billig körning, känns det som ett bra köp. Förstår jag det rätt att D2 och DRIVe är typ lika bra?
Användarvisningsbild
av Perra83
Gourmand skrev: Dessa motorer tål såväl full last, som segdragning utan några som helst problem. Jag har som sagt något att jämföra med och har inte för ett ögonblick saknat en större motor i dessa bilar. Vid köp av begagnad bil är det väl dessutom ekonomiskt tryggare med en mer basutrustad bil än en massa lulllull
Har du testat några av de större motorerna?

Jag har testat ett gäng. Svärfar är inne på sin tredje V50. Så jag har kört några längre turer med fyra vuxna plus last. En 1,6Drive är då bland det tröttaste som jag har kört. Hopplös i stan med branta backar mm.
Allt detta löstes bra med D2 115/270 även med den sexväxlade lådan.

Så jag rekommenderar därför D2 115. De senare modellerna har då även Blåtand både handsfree och streaming. Många vill ha det. Rätt många trådar handlar om blåtand eller AUX.

Visst är man effekt och teknik fientlig så är det så. Alla ska trivas! Det gäller att vara påläst så man vet vad man får och INTE.
Användarvisningsbild
av Perra83
Mwic skrev:Tack för alla tips. Eftersom jag inte alls bryr mig om stark motor, bara billig körning, känns det som ett bra köp. Förstår jag det rätt att D2 och DRIVe är typ lika bra?
En tidig 1,6D Drive är inte samma som en D2 2012.

En MY10 Drive och D2 är samma bortsett från S/S och alla andra skillnader som gjorde att bilen skulle bli extremt bränslesnål. Sänkt chassi och delvis täckt kylargrill. Libra 15" fälgar. Finns även i 16". Andra lågfriktions oljor mm.
Användarvisningsbild
av SvenB
Perra83 skrev: Så jag rekommenderar därför D2 115. De senare modellerna har då även Blåtand både handsfree och streaming. Många vill ha det. Rätt många trådar handlar om blåtand eller AUX.
Det där kan jag skriva under på. Innan jag köpte nuvarande bil så tänkte jag aldrig på det där. Nu vill jag inte vara utan det. Så om ekonomin tillåter, satsa på en MY 12 (Classic). Då får du också, i de allra flesta fall, skinnklädsel också.
av Kluster
SvenB skrev:
Perra83 skrev: Så jag rekommenderar därför D2 115. De senare modellerna har då även Blåtand både handsfree och streaming. Många vill ha det. Rätt många trådar handlar om blåtand eller AUX.
Det där kan jag skriva under på. Innan jag köpte nuvarande bil så tänkte jag aldrig på det där. Nu vill jag inte vara utan det. Så om ekonomin tillåter, satsa på en MY 12 (Classic). Då får du också, i de allra flesta fall, skinnklädsel också.
Satsa på en D3 automat MY12 Classic 8)
av Mwic
Jag kan som sagt inget om bilar. Har försökt googla men fattar ändå inte, så får kasta ut frågan. Vad är MY10/ MY12? Vad står S/S för?
av Kluster
Mwic skrev:Jag kan som sagt inget om bilar. Har försökt googla men fattar ändå inte, så får kasta ut frågan. Vad är MY10/ MY12? Vad står S/S för?
MY = model year
T ex MY12 innebar att Volvos produktion av V50 MY12 startade runt april 2011 (kanske månadsskiftet mars/april). Det är modellåret som det handlar om.

S/S = Start & stopp-funktionen aktiveras när man trycker ner bromspedalen dvs motorn stängs av, däremot tror jag ytterbelysning fortfarande är igång (eller?)
Senast redigerad av 1 Kluster, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Zanders
Kluster skrev:
Mwic skrev:Jag kan som sagt inget om bilar. Har försökt googla men fattar ändå inte, så får kasta ut frågan. Vad är MY10/ MY12? Vad står S/S för?
MY = model year
T ex MY12 innebar att Volvos produktion av V50 MY12 startade runt april 2011 (kanske månadsskiftet mars/april). Det är modellåret som det handlar om.

S/S = Start & stopp-funktionen aktiveras när man trycker ner bromspedalen, däremot tror jag ytterbelysning fortfarande är igång (eller?)
angående start stop. på manuella så måste du lägga i friläge och släppa upp kopplingen då dör den, startar sedan när du trampar ner kopplingen igen. Allt är fortfarande igång, fläkt, lampor etc precis som om motorn vore igång. Så va det iaf på den V40 jag fick som lånebil.
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]