Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av arre
Jo maila kan jag ju.
Jag vet inte hur man laddar upp bilder på forumet, jag är helt kass på datorer dessvärre.
Messa din mailadress eller skriv i forumet.
Såg förresten att du bor i falun, fasen det är ju min gamla hemstad.
Bra grejer det!!
av arre
Nu äntligen fattade jag när jag satt och tog bilder på kontakten och funderade och vred och vände på allt.
Jag har läst elschemat fel hela tiden och misstolkat men nu ska det inte vara något problem längre.
Jag ska se om jag inte kan ordna till det på fredag och så ska jag återkomma i tråden hur det gått.
av arre
Nehe det funkade inte som jag tänkt mig.
Först provade jag kablarna gul och gul/vit som sitter i kontakten man stoppar bak i tiduret och satte dom på stift fem.
Dom två var ihopkopplade till en enda gula kabel som gick iväg in någonstans i mittkonsolen på min gamla 940 och jag såg aldrig var så jag klippte av den bara.
Inget hände Iaf.
Sen tog jag den gula kabeln som ligger bredvid hela huvudkabelstammen som kommer från motorrummet in i kupen och går till tiduret, där ligger en lös gul kabel för sig utanför skyddshöljet som jag stoppade i stift fem och då började knappen för ac off/on blinka medans värmaren gick.
Den lösa gula kabeln satt i en kontakt tillsammans med en sedan tidigare avklippt röd/gul kabel men andvändes inte i 940 tydligen utan bara låg lös.
Jag tog ur den gula kabeln ur kontakten och satte den i stift 5 och då låg det ju iaf ström fram till värmereglaget eftersom det blinkade.
Men ingen värme och jag kunde inte höra fläkten gå heller.
Tro vad jag kan ha gjort fel??
av Rådlös
Jag är lite osäker, men är det inte så att fläkten startar inte förrän värmaren har jobbat en stund så vattnet verkligen är varmt?
För mig är detta ett sätt att spara batteriet. D.v.s fläkten går inte i onödan bara för att få blåsa kalluft. Jag kan tillägga att i min 245 -92 (monterad på aukt. Volvoverkstad) hade jag just en 091B och den hade en termostat under passagerarsätet. Den stoppade fläkten när luften i kupén var ca 22°. Även detta var ju en batterisparfunktion.
Nu vet jag att det finns debattörer här som förnekar denna termostat, men jag läste det i dokumentation till värmaren och märkte även av dess funktion. Det kan ju finnas olika varianter, men så var det i min bil.

Ett tillägg: Nu har Arre redan monterat och blivit stående med ett par okända kablar utan någon känd anslutning. Och gjort är gjort, vi skall inte hacka på Arre för det utan försöka bistå honom i stället om vi kan. Men till alla som går i liknande funderingar över att flytta värmare från en bil till en annan, eller köper en på skroten: Klipp aldrig några kablar! Då uppstår situationer som den här. Är det en skrotbil så tveka inte att skära upp bilen om det skulle behövas för att få ut kabeln komplett i sin helhet. Och köper man på skroten, kräv att alla kablar är kompletta och att all kringutrustning finns med.

Jag skall visa ett skräckexempel:

Bild

Den här bilden är från någon bilskrotares hemsida. Något ½-år gammal. Denna värmaren är ju inte mer värd är metallskrotvärdet. Nåja, rostfri plåt i och för sig, men vad hjälper det? :x :x :x
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Dom gula från tiduret ska gå till belysningen så att tiduret dimmar när man har halvljus på så kabeln gick säkert till säkringscentralen.
Den gula från motorutrymmet är den som ska gå till ecc enheten.

Kan det vara så att fläketn är inte hörs den ska ju gå i läge ett fart eller är det timer som låter vattnet bli lite varmt först?

Fungerar vatten pumpen?
av arre
Vattenslangarna blir varma och man känner att vattnet cirkulerar så det tror jag funkar.
Jag tänkte att det spelar ju ingen roll om jag klippte kabeln som stack iväg på gamla bilen så länge jag sparde tillräckligt så jag kan skarva om med sockerbit.
Men iaf så går värmaren kanske fem minuter sen blir det ett uppehåll, kanske för att vattnet är varmt nog då men ingen värme kommer ur utblåsen och inte låter fläkten.
Kompisen tror jag satt på fel stift iom att ac knappen blinkar.
Jag är dock säker att den sitter i stift fem, om man kollar schemat så stämmer det med färgen på kabeln i alla andra nummer på kontakten så då måste det väl ändå vara rätt.
Har någon nån teori om knappen som blinkar medans värmaren går?
av arre
Ok nu har vi testat igen och det funkar inte.
I kabelhärvan från motorrummet in i tiduret går röd grön och svart kabel.
Från tiduret sitter röd grön och svart till dom nyss nämnda men även gul och gul/vit som tydligen går till belysningen men även blå och lila/vit eller om det är brun/vit går ut oxå.
Dom går ut var för sig och slutar i ett stift.
Vad kan dom vara till?
Jag är sjukt besviken på alla firmor i stan kan jag säga.
Det finns en enda firma i stan som påstår sig hålla på med bilel men dom bara rycker på axlarna och vet inte hur man ska lösa problemet och verkar ointresserade.
Sen volvo skulle forska men han visste bara inte var han skulle forska och det fattar jag kommer med rinna ut i sanden iom att det var en och en halv månad sen.
Sen lite andra bilfirmor och elektriker jag pratat med har heller ingen aning om något.
Vad ska jag ta mig till??
Var kan jag vända mig när jag själv inte klarar av att lösa problemet?
Jo just det, bilelfirman jag frågade är dessutom återförsäljare för eberspächer!!
Xenonljus xc60

@Manpower74 , Vad är det ens för lampa […]

Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]