Jag är lite osäker, men är det inte så att fläkten startar inte förrän värmaren har jobbat en stund så vattnet verkligen är varmt?
För mig är detta ett sätt att spara batteriet. D.v.s fläkten går inte i onödan bara för att få blåsa kalluft. Jag kan tillägga att i min 245 -92 (monterad på aukt. Volvoverkstad) hade jag just en 091B och den hade en termostat under passagerarsätet. Den stoppade fläkten när luften i kupén var ca 22°. Även detta var ju en batterisparfunktion.
Nu vet jag att det finns debattörer här som förnekar denna termostat, men jag läste det i dokumentation till värmaren och märkte även av dess funktion. Det kan ju finnas olika varianter, men så var det i min bil.
Ett tillägg: Nu har Arre redan monterat och blivit stående med ett par okända kablar utan någon känd anslutning. Och gjort är gjort, vi skall inte hacka på Arre för det utan försöka bistå honom i stället om vi kan. Men till alla som går i liknande funderingar över att flytta värmare från en bil till en annan, eller köper en på skroten:
Klipp aldrig några kablar! Då uppstår situationer som den här. Är det en skrotbil så tveka inte att skära upp bilen om det skulle behövas för att få ut kabeln komplett i sin helhet. Och köper man på skroten, kräv att alla kablar är kompletta och att all kringutrustning finns med.
Jag skall visa ett skräckexempel:
Den här bilden är från någon bilskrotares hemsida. Något ½-år gammal. Denna värmaren är ju inte mer värd är metallskrotvärdet. Nåja, rostfri plåt i och för sig, men vad hjälper det?