PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#847523
Hej har haft en hel del fel på elen i min volvo 142-72 och har nu ett till elsystem och har börjat reda ut allting och har kommit en bra bit. nu är det som så att jag bland annat har jordfel på mitt instrumenthus och jag misstänker även kallödning på instrumentet.

nu vill jag till en början felsöka mitt instrumenthus och koncentrera på att få allt att funka. enligt verktygshandboken till min volvo så står det att instrumenthuset är utrustat med följande varningslampor: parkeringsbroms, bromssystemsfel, oljetryck, laddningslampa, choke, "bulb failure" (vet inte riktigt hur jag ska översätta det) och overdrive lampa (inte aktuellt för mig)

parkeringsbroms lampan lyser inte då det inte finns någon kabel dragen men det kan jag kolla upp i elschemat och dra och fixa själv, bromssystemsfel vet jag att den funkar och den lyser när jag slår på tändningen, (lika med laddlampan), oljetrycks lampan fick jag igång för första gången för 3 dar sen men den funkade bara ett tag sen sluta den funka (här verkar det handla om kallödning då den släcks av stöten den får när man sätter tillbaks instrumentet), choke hur ska den vara kopplad?? "bulb failure" har aldrig funkat vet inte varför...

* tempmätare funkar ej samma med tankmätare och jag vet att armaturen är hel är det spänningsstabilisatorn??
* kontakten som går till instrumenthuset som innehåller 3 kablar (den bruna från tankgivaren och 2 svarta som aldrig varit inkopplade, vart ska dom sitta??)
* hur är jorden dragen till instrumenthuset??
#847581
"Bulb failure" kan översättas med "lampfel" och avser att en lampa "gått". Volvos system kontrollerar lampor som är "symmetriska", dvs som finns på båda sidorna på bilen. Om en av dem går blir det "obalans" mellan sidorna och utlöser felindikering. Går båda sidorna larmas det inte, såvitt jag vet.

I instrumenthuset finns ju lampor som tänds på lite olika sätt. En del är matade med + (batterispänning) inifrån instrumentet och jordas via sin kontrollfunktion. Exempel är oljetrycket och P-bromsen, troligen även bromsfelslampan och chokevarningen. Andra är jordade i instrumentet, men får in signalspänning (+; batterispänning) utifrån, som exempelvis blinkerslampan, helljuslampan. Till detta kommer laddningslampan, som får + när tändnyckeln vrids till körläget och som "jordas" genom laddningsregulatorn. Vissa är dessutom kopplade med dioder så att flera kan tändas på en gång under vissa förhållanden. Om du har ett kopplingsschema att studera kan du göra mycket, men tänk på alla varianterna.

Om du hittar var i instrumentet "jorden" ska anslutas, så kan du ju ordna egen anslutning, det behöver inte göras exakt som det var gjort från början. Samma med inkommande batterispänning som jordas via en lampa + kontrollorgan (P-broms, oljetryck); hittar du en anslutning som har + när nyckeln är i körläge så är ju saken klar, där kan du ta + 12 V. Självklart kan det vara enklast att återställa original, men det är inte fel att förstå och lösa på egen hand.
#847623
okej vet precis vad du menar tack! :)

tack för den infon suger åt mig allt jag kan så blir bara glad av såna här inlägg det tackar jag för! :D

det är det som är så jäkla irriterande jag fattar inte var instrumentet hämtar jord! :evil: jag blir inte klok på det trots jag tittar på elschemat! när jag försökte kolla ute på plats istället så blev jag inge klokare då heller jag hämtar ju 12 volt från spolen till instrumentet sen har jag en kontakt på höger sida med två rundstift, i kontakten som ska sitta där har jag en rödblå (tror jag ska egentligen vara en brun 0,75 kvadratare) till temperatur givaren på blocket och en svart kabel som jag inte har en aning var den tar vägen sen (har försökt titta på elschemat men förstår inte alls...) på den undre finns det en kontakt med 3 sladdar en brun till tankgivare och två svarta som jag inte vet vart dom ska sitta och sen kontakten som går in i varvräknaren varav 3 går till säkringshållaren och dom andra går till tungelementsrelät (kan nån förklara vad det är för nått? vet att det har med lampfel att göra)
men jorden då?! jordar instrumentet i ramen eller?? en arbetskamrat sa att det går en kabel i a stolpen och jordar nånstans.
#847630
Först, vad är det för årsmodell du har? En 72 har bara Laddlampa, Choklampa, Oljetryckslampa, handbroms (kombinerad med bromskretsfel) blinkers och helljus. Ingen övervakning på glödlamporna eller separat lampa för bromskretsfel.

Du beskriver det som att du har en 73-74?
#847634
"Tungelementrelä" är en generell beteckning på en sorts reläer där kontakterna sitter ingjutna i ett glasrör som endera är tomt på luft/gas, eller fyllt med någon ädelgas eller liknande. De kan göras mycket känsliga för magnetfält. Trolig användning är just lampfelsreläet. Strömmen till lampor som finns på bilens båda sidor (belysning, bromsljus) går genom spolar runt reläet. Eftersom det ska vara lika ström på bilens båda sidor (lika många lysande lampor), så tar magnetfälten från spolarna ut varandra. Om en lampa slocknar, blir strömmarna inte lika stora i spolarna och tungelementet påverkas och tänder lampfelslampan.

Mätinstrument kan vara lite lurigt. Dels måste de matas med stabiliserad spänning (finns en stabilisator någonstans inuti instrumenetet som standard) och sedan ska de ha en anslutning till sin respektive känselkropp (tankflottör, tempmotstånd etc). I de fallen kan man räkna med att det kan finnas kretskomponenter som inte syns på kopplingsschemat, men att tråden från resp. givare är förbunden till jord via givaren (tempmotstånd, flottörmotstånd), så dessa måste ha en säker jordpunkt. Oftast är det inget problem, eftersom de sitter skruvade i motorn eller karossen. Kabelfärger och kontaktplatser kan jag tyvärr inte bidra med, men sannolikt ska det vara samma färg i kabelns båda ändar... är den rosa vid tempgivaren kanske den är rosa ända in till instrumentet?

Laddningsregulatorn som sådan är inte mycket att mixtra med. Generatorn har en utgående anslutning till batteriet och jord (batteri-minus!) i sin "stomme" (höljet). För att generatorn ska komma igång, måste den få lite inkommande ström till en anslutning som på äldre system hette DF+ eller liknande. Där kopplas en sladd från laddningslampan. När man vrider nyckeln till körläget kopplas batteri + till laddlampan som efter lampan fortsätter till laddningsregulatorn (DF+). När motorn startar börjar generatorn ladda och då kommer den att på egen hand mata denna DF+ anslutning. Då slutar laddlampan lysa, eftersom det inte går någon "generatorstartström" den vägen längre. Detta kan utföras olika på olika biltyper, men principen är densamma för de flesta. Generatorn har alltså endast två sladdanslutningar: en till batteriet (D+) och en som är inkommande till regulatorn (DF+). Batteri-minus, som är jord, är alltid själva höljet. Detta under förutsättning att det är en modern generator med inbyggd regulator (sitter ihop med kolen, normalt).
#847641
Ett exempel: Bromskretslampan är matad med + från instrumentet och dess anslutning går till både P-bromsen (en kontakt vid handtaget, har jag för mig) och till bromskretsövervakaren. När någon av dessa påverkas jordas anslutningen och lampan tänds. Jag har hört att på en del modeller tänds lampan även när tändningen slås på, tillsammans med laddlampan. I så fall har man lagt till en koppling med dioder för att ge bromsvarningslampan jord via generatorn också (för då kan man se att varningslamporna är hela när man startar bilen). Osäker på denna funktion.
#847645
okej rid54 mycket bra beskrivet jag förstår vad du menar. :)

ja just det de har du ju alldeles rätt i tankarmaturen sitter skruvad i tanken och har en bra jordkälla, tempgivare är gängad i blocket, choken är dragen mot plåtramen m.m. jag fick en idé idag och undrar om du tror att det är möjligt/rimligt att en av de svarta kablarna som inte går till något ska sitta på choken kanske?! :D

det är de som inte går ihop, är nästan helt säker på att den kabeln var rödblå i kontakten men den är brun och rätt sen på kontakten ute i motorutrymmet vilket snarare skulle vart tvärt om, rätt i kontakten och sen skarvad men jag kanske bara minns fel...

okej jag är så osäker så jag vet varken ut eller in snart... det är en 55 "Amperare" och är en volvo original och jag tycker ju den ser ny ut men jag vet inte...

hursom jag har i alla fall kommit så långt med kopplandet att det är 3 sladdar som jag inte vet vart dom går och jag har bytt kablar till parkeringsljus och kopplat om dom och blinkers så dom går via kontakten i motorutrymmet istället för att ligga löst, jag har bytt blinkersrelä och varningsblinkerskontakten som var smält, jag letade på alla andra lösa kablar och tog bort dom då de var strömtjuvar som inte gick till något och som satt för många per säkringsplats, jag böt hela oljetrycksgivar kabeln då den var skarvad på tusen ställen och snodde jord "bläckfisken" som är till alla komponenter i mittkonsolen som ska ha jord istället för att ha separata ringar på alla kablar och drog det ordentligt. ska som avslutning imorgon plocka ihop allt, ta bort alla överdimensionerade säkringar och sätta i rätt innan jag ansluter batteriet igen och sen är det bara hoppas på det bästa!

det borde verkligen inte vara nå mer sen, om det inte kommer lika mycket snö som idag så gör jag färdigt allt imorgon och återkommer då med vad som funkar eller inte blev någon skillnad på så får vi fortsätta felsökningen därifrån när jag har allt rätt draget och hela kablar som inte brunnit.

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]