Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uninium
Vet inte om det var här jag läste det,men det var bilder och instruktion på hur han gjorde.Han körde med våtslip papper om jag inte minns fel,sen lackade dom med klarlack.Det var före och efter bilder på det och det såg som nytt ut.Hoppas nån vet vilken sida jag tänker på...
av ew200
Mina är blekta men jag kör med Armor All. Dom blir som nya men du får göra det ganska ofta....
av Uninium
Hittade detta på forumet:
Köp våtslippapper, väldigt fint och slipa upp ytan med dessa. Tänk på att man skall doppa slippappret i vatten! och sedan slipa på plasten! Du får gnugga på ett tag ytan för att det skall bli blankt och fint. Sedan så torkar du av vattnet och det nedslipade "plastet", det kommer att bli typ som en lättflytande vit gegga. Redan när man endast våtslipat ytan så känns och syns det en enorm skillnad mellan det nyslipade och gamla plasten, dels så glänser det mer, sen så är det inte längre lika "skrovligt", dvs. Ytan är mkt finare.

Sedan när allt är torrt, så går du på med Autosol. Gnugga ut detta med en trasa eller liknande på hela plastytan. Gör runda rörelser och gnugga på samma ställe ett tag. Gör du detta en stund så kommer det bli blankt och fint. Man kan även köra med maskin och putstrissa, men detta är inte att rekommendera för nybörjare i alla fall då det är lätt att "bränna" plasten så det bli matt och vitt igen. Jag testade köra med typ en "polertrissa" på Dremel, men man får köra med en lägre hastighet, annars bränner man plasten. Jag kan säga att det i princip inte blev någon synbar skillnad på stället där jag testade "gnugga" Autosol m.h.a. Dremel jämfört med där jag gnugga för hand. Jag våtslipade främre blinkersen på 944:an förra helgen och det blev riktigt bra faktiskt. Fast man bör tänka på att djupa sprickor i lyktan ej kommer att försvinna.

Sedan så finns det folk på vissa andra forum som använder sig av klarlack... Dock kommer det förr eller senare att bli fult. Så som dom gjort i alla fall. Ska man använda klarlack, så nästan måste man använda Plast Primer innan man klarlackar, för annars fäster inte klarlacken riktigt samt att den har en benägenhet att spricka. Hm, undra varför folket på det andra forumet snackade om att klarlacka i 5-10 lager, jo för de använde inte plast primer. Så mitt råd är att köra våtslip och efter detta ej klarlacka, utan köra med autosol.
av Rob1
Bruk KUN Autosol, men puss mye og litt hardt...
Begynner du å slipe med papir er det fort gjort å slipe for mye èn plass, og dette vises...

Har god erfaring med Autosol, men du må "jobbe" litt for at det skal bli bra.
Kan evt ta litt Armor All på etter du er ferdig...
Användarvisningsbild
av kenlav
Cerwin skrev:Finns det någon möjlighet att "väcka" liv i solblekta bakljus?
Det går oxå bra att köra bakljusen i DISKMASKINEN . Blir rent och fint..
av JoelHedman
Tag matolja på en tvättsvamp, gnugga på. Blev då närapå som nytt för mina 855-bakljus, snabbt och billigt:)

Stort tack för hjälpen här på[…]

Hej Efter Byte av styrservon så är det[…]

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]

B230F går fett

På en original BTR lossar du den klena vakuu[…]