- mån 17 jul 2006, 01:28
#51806
Hittade detta på forumet:
Köp våtslippapper, väldigt fint och slipa upp ytan med dessa. Tänk på att man skall doppa slippappret i vatten! och sedan slipa på plasten! Du får gnugga på ett tag ytan för att det skall bli blankt och fint. Sedan så torkar du av vattnet och det nedslipade "plastet", det kommer att bli typ som en lättflytande vit gegga. Redan när man endast våtslipat ytan så känns och syns det en enorm skillnad mellan det nyslipade och gamla plasten, dels så glänser det mer, sen så är det inte längre lika "skrovligt", dvs. Ytan är mkt finare.
Sedan när allt är torrt, så går du på med Autosol. Gnugga ut detta med en trasa eller liknande på hela plastytan. Gör runda rörelser och gnugga på samma ställe ett tag. Gör du detta en stund så kommer det bli blankt och fint. Man kan även köra med maskin och putstrissa, men detta är inte att rekommendera för nybörjare i alla fall då det är lätt att "bränna" plasten så det bli matt och vitt igen. Jag testade köra med typ en "polertrissa" på Dremel, men man får köra med en lägre hastighet, annars bränner man plasten. Jag kan säga att det i princip inte blev någon synbar skillnad på stället där jag testade "gnugga" Autosol m.h.a. Dremel jämfört med där jag gnugga för hand. Jag våtslipade främre blinkersen på 944:an förra helgen och det blev riktigt bra faktiskt. Fast man bör tänka på att djupa sprickor i lyktan ej kommer att försvinna.
Sedan så finns det folk på vissa andra forum som använder sig av klarlack... Dock kommer det förr eller senare att bli fult. Så som dom gjort i alla fall. Ska man använda klarlack, så nästan måste man använda Plast Primer innan man klarlackar, för annars fäster inte klarlacken riktigt samt att den har en benägenhet att spricka. Hm, undra varför folket på det andra forumet snackade om att klarlacka i 5-10 lager, jo för de använde inte plast primer. Så mitt råd är att köra våtslip och efter detta ej klarlacka, utan köra med autosol.