Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
Det är ju ingen färdig lösning utan det är lite pyssel att få till, men man kan få det precis som man vill och bygga ut det precis som man vill. Här är ett exempel där de köpt en billig övervakningskameraatrapp att ha som kamerahus: http://www.codeproject.com/Articles/665 ... nce-camera

Här är en annan variant där kameran triggar på rörelse: http://programmaticponderings.wordpress ... pberry-pi/

Det finns massor av möjligheter, t ex skulle man kunna lägga den i en liten ask och ta ström från ett bilbatteri som råkar stå på en hylla. Då kan det bli väldigt diskret eftersom asken försvinner bland alla andra prylar.

Det finns även de som har denna dator och kamera för att titta på fåglar i fågelholkar, det går att inspireras av lösningar för detta också i detta sammanhang. Men, som sagt, det kan vara lite pyssel beroende på förkunskaper.
av timebandit
Tack. Skall gräva lite djupare i detta. Verkar onekligt lätt att sätta ihop men har inte lyckats se hur bra/dåligt det fungerar i mörker?

Vad tror ni om detta skåpet? http://www.clasohlson.com/se/Verktygssk ... gg/40-7393

Det bör rymma det mesta hoppas jag förutom domkraften osv men kanske kan köpa 2st sådana och bulta fast i väggen i marknivå. Dock förstärka med något stag runt skåpen så man sätta ett rejält hänglås! Allt utom kemikalierna skall låsas in!

Eller kanske en sådan här: http://www.clasohlson.com/se/Verktygsskåp/40-7395 fast ta bort hjulen och bulta fast den i väggen?

Eller skall man göra en större låda typ som rymmer allt? Bara att spika fast bottenramen och ev bottenskiva i asfalten. Reglar man alla sidor överdrivet sågar det inte att sparka sönder det...
Användarvisningsbild
av grillchips
Vad gäller vid att sätta upp kamera i ett flerbilsgarage? Enbart riktad mot sin egna bil? Det lär förstås inte spela någon roll vad den spelar in kanske, huvudproblemet torde väl bli att den överhuvudtaget sitter där? Nu menar jag rent lagligt, jag är inte intresserad av att prata med föreningen (läs nedan), jag har bland annat en kabelstege precis vid min bil där man skulle kunna montera en kamera ganska dolt.

Vi har haft en del inbrott i vårat flerbilsgarage (2vån ca 75 platser) det 1 1/2 år som byggnaden varit färdigbyggd, i början slangades det mest bensin och äldre bilar blev av med stereos etc. På senare tid har nyare bilar blivit av med rattar, RTI-enheter, fälgar etc. Jag blev lite skraj när jag kom ner till garaget för några veckor sen och såg detta:
Bild
Kontaktade grannen omgående och han var allt annat än nöjd, 3v tidigare hade BILEN blivit stulen och var precis återfunnen.

Jag har pratat lite med styrelsen om att sätta upp kameror, eller iallafall lappar på garageport/övrig entré om kameraövervakning, det lär ju skrämma bort de flesta redan där egentligen. Blankt nej, främst för att det är ju en kostnad (men jag betalar gladeligen nån hundring extra per månad) så de ville börja med inventering av nycklar, brickor, IR-blippar etc.. :x

Har faktiskt en Raspberry Pi hemma som jag ännu inte hittat någon användning för, och nu när sommarhjulen snart åker på så blir man nervös. Visst, de har en och annan kantstötning så att få ut nya på försäkringen hade ju suttit fint men det blir ju en större kostnad för mig och vem vet hur de lämnar en Volvo om de lämnar en BMW sådär? Luktar dock beställningsjobb och ett par random 19" är väl inte alltid värt mödan..
Användarvisningsbild
av Allinug
Det är den nya kameraövervakningslagen som man får läsa och tolka: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... -2013-460/

Ett flerbilsgarage borde rimligen vara en plats dit allmänheten inte har tillträde, så man får läsa under rubriken "Kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde". Eftersom du inte ska övervaka en person, utan en plats, så är det paragraferna 23-26 som är intressanta.
Användarvisningsbild
av grillchips
Allinung: Tack! Då är det bara skyltningen som blir problemet, förutsatt att föreningen inte sätter upp några egna skyltar men inga kameror.
av timebandit
Jackson75: Vill inte säga vart faktiskt av flera orsaker men söder.

Falcon: Om du hade läst lite mer noga så borde det stå att jag hade hönsnät och detta hade dem slitit loss och förstört. Idag håller jag på att sätta nytt samt skruvar fast lister över nätet mot reglarna så man måste klippa upp skiten och inte kunna slita loss det.

Nej, det är inte roligt att man inte får ha sakerna i fred. Dessutom har vi bara ca 10-12 bilar per garagelänga. Då står bilarna vid sidan om varandra. Ändå skall dem på skiten. Oftast är det väl personer som har tillträde till någon av portarna :/

Skall jag vara helt ärlig så skiter jag fullständigt om lagar och regler angående övervakning! Tar mitt straff där och ändå få fast djävlarna!
Har försökt researcha i ämnet kameraövervakning och hittar inga kameror som klarar total mörker. Inte mycket ljus i våra garagelängor tyvärr. Kan ha en liten lampa tänd men surkärringen bredvid slä'cker lampan/strömmen hela tiden oavsett om jag laddar batteriet eller inte...
Användarvisningsbild
av grillchips
Ja det där med övervakning är ju en jävla djungel, det har vi ju läst i joel80's filmtråd, och inte blivit speciellt mycket klokare.
Användarvisningsbild
av Allinug
För att komma runt problemet att filma i dåligt ljus kan du ha en rörelsevakt som tänder en lampa om någon kommer i närheten av bilen.

Om jag skulle sätta upp kameraövervakning på min plats i garagelängan skulle jag knappast bekymra mig om att fråga om lov, för jag kan sätta upp kameran så att bara min plats filmas. Jag skulle heller inte sätta upp några skyltar, eftersom det är så trångt att jag inte tror att någon skulle krångla sig dit för att läsa dem.

Det är ett 60-talsgarage så det är knappt att bilen får plats. Det är en plats mot yttervägg, så jag har bara granne på förarsidan och mittemot. På passagerarsidan är det bara en decimeter till väggen, så där kommer man inte fram. Ovanför motorhuven hänger en hylla, så motorhuven kan inte öppnas, och där kommer man inte heller fram. Bakom bilen finns inte heller plats att gå om garageporten är stängd.
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]