Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jessixa
Hur säker är XC90 om man jämför med exempelvis en nyare V70 eller XC60? Går ju inte att jämföra deras Ncap-betyg eftersom de är från helt olika år. Vill ha en så säker bil som möjligt och tycker att det är jättesvårt att bestämma. Stämmer det att olika modeller av XC90 har olika säkerhetsfunktioner eller är det samma i alla?
Användarvisningsbild
av johnnype
I din andra tråd finns det här inlägget http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 34#p845534 som länkar till http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... -krocktest. Det låter ju som att XC90 klarar sig bra mot moderna bilar som ska testas med de hårdare kraven.

Säkerhetsfinesserna är lika från 2002 till slutet om jag förstår det hela rätt. Säkerhet är väl inget tillval hos Volvo :D
av Malmstroem
Volvo själva annonserade XC60 som världens säkraste bil -- men fick sluta med det då Toyota klagade.

Jag tror inte att det är en gigantisk skillnad mellan dem vid verkliga krockar.

XC90 saknar dock de senaste autobromssystemen. Om du vill ha en så säker bil som möjligt, välj då XC60, XC70 eller V70 med autobroms.

Eller vänta på nya XC90 som torde vara ännu säkrare...
av rid54
Allvarligt talat så kan jag helt enkelt inte låta bli att kommentera detta ur en annan synvinkel: Bilen är aldrig säkrare än sin förare. Att tro att bilen kan skydda mot olyckor är ett feltänk av väsentliga proportioner. Det bilen kan göra är att skydda VID en olycka och då gäller det ju att olyckan i sammanhanget är av en sort som bilen är gjord för att skydda emot... Alla svar på denna frågeställning måste uppfattas som att de baseras på statistik och INTE på den olycka som faktiskt kan komma att inträffa. Den vet ingen någonting om, ännu...
av Schmoyoho
rid54 skrev:Allvarligt talat så kan jag helt enkelt inte låta bli att kommentera detta ur en annan synvinkel: Bilen är aldrig säkrare än sin förare. Att tro att bilen kan skydda mot olyckor är ett feltänk av väsentliga proportioner. Det bilen kan göra är att skydda VID en olycka och då gäller det ju att olyckan i sammanhanget är av en sort som bilen är gjord för att skydda emot... Alla svar på denna frågeställning måste uppfattas som att de baseras på statistik och INTE på den olycka som faktiskt kan komma att inträffa. Den vet ingen någonting om, ännu...
Bilarna börjar ju faktiskt bli säkrare än sina förare i och med autobroms som någon nämnde tidigare. Den går ju inte in bara för skojs skull utan bara när föraren inte är med i matchen. Så om man ska ta dig på orden håller jag inte med. Finns ju även t.ex BLIS och Lane Departure warning, City safety (tror det skulle komma djurdetektion också med MY15 i XC90 eller något. Mercedes har det iallafall) och en massa annat skoj.
av llesrof
rid54 skrev:Allvarligt talat så kan jag helt enkelt inte låta bli att kommentera detta ur en annan synvinkel: Bilen är aldrig säkrare än sin förare. Att tro att bilen kan skydda mot olyckor är ett feltänk av väsentliga proportioner. Det bilen kan göra är att skydda VID en olycka och då gäller det ju att olyckan i sammanhanget är av en sort som bilen är gjord för att skydda emot... Alla svar på denna frågeställning måste uppfattas som att de baseras på statistik och INTE på den olycka som faktiskt kan komma att inträffa. Den vet ingen någonting om, ännu...
Ännu allvarligare talat... bilen skall ju, kanske främst, vara säkrare än andra förare. Eftersom varje olycka är unik så får man helt enkelt undersöka olika olyckor och gruppera dem och krocktesta så gott det går. Har bilen bra skydd mot offset-krock i 50 Km/tim så har den det. Sedan kan man ju ha extrem otur så att den dagen man blir påkörd under dessa omständigheter så kommer det en dåligt surrad stålbalk farandes från den andra bilen och träffar en i halsen. Det går inte tänka på allt. Men man kan tänka på mycket.
av rid54
Jag spetsade till det lite. Självklart är det skillnad mellan olika biltyper när det gäller säkerhet. Det jag tänkte på är mer att om man ser till varje enskild "tripp" med en bil (en "körning") så är det ju väldigt få körningar som misslyckas (en olycka). Det är nog nästan omöjligt att säga att olyckor beror på bilarna, men när nåt händer så är det ju såklart bättre att sitta i en bil byggd med högt säkerhetstänk.
av Malmstroem
Om människor var perfekta kunde vi köra omkring utan säkerhetsbälte i bilar utan deformationszoner -- eftersom alla dessa perfekta förare bara undviker olyckor tack vare sin körskicklighet.

Nu är inte människor perfekta. Olyckor inträffar -- och det kan hända ALLA.

Därför tycker jag om säkra bilar. Jag tycker också om aktiva säkerhetssystem, typ antisladd och autobroms som bevisligen minskar antalet olyckor, och också gör de olyckor som inträffar mindre allvarliga.

Så prioriteras hög säkerhet -- välj en bil med god krocksäkerhet. Dit hör nyare V70, XC60 och XC90. Se sedan till att den också är utrustad med främst antisladd och autobroms. Det är de två system som hittills visat sig ge bäst resultat för att undvika olyckor.
av Jessixa
Malmstroem skrev:Volvo själva annonserade XC60 som världens säkraste bil -- men fick sluta med det då Toyota klagade.

Jag tror inte att det är en gigantisk skillnad mellan dem vid verkliga krockar.

XC90 saknar dock de senaste autobromssystemen. Om du vill ha en så säker bil som möjligt, välj då XC60, XC70 eller V70 med autobroms.

Eller vänta på nya XC90 som torde vara ännu säkrare...
Tanken är att inte lägga mer än drygt 200kkr på bil och då kommer man inte långt när det gäller en ny Volvo tyvärr, men jag har sett XC60 med bra säkerhetsutrustning för runt 225kkr. Fungerar autobroms i alla hastigheter och är det tillval? När jag tittade på hemsidan uppfattade jag att de flesta av alla bra säkerhetsfunktioner var tillval (när jag kollade på XC60) - jag som trodde att det skulle finnas i alla nya Volvos. Svårt att veta vilka år olika funktioner har tillkommit som standard eller som tillval. Finns det någon lista på sådant?

Laddpunkten för pluspol är en järnt[…]

Bilförsäljningen i Norden, Januari m&ari[…]

Urkopplad kabel/rör?

Har inte V50 (bensin) kolkanister och EVAP-ventil […]

Fel av mig, finns ingen bränsletrycksregulato[…]