Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jessixa
Jag är intresserad av en XC90 (begagnad) och undrar hur bra de fungerar med tre bilbarnstolar? Just nu har vi ett babyskydd och två bakvända stolar och vi kommer under kanske ett år ha tre bakåtvända då vi vill att de sitter bakåtvända så länge som möjligt. Hur fungerar det - någon som har provat? Tipsa gärna om andra bilmodeller också om ni kommer på någon som kan passa bättre.
Antar att du syftar på den 7-sitsiga modellen av XC90?
Är det smidigt att krypa in i bilen och sätta barnen allra längst bak?

Har själv 2 st BeSafe izikid-stolar i baksätet på både V70 samt XC70 och tycker att det funkar ganska bra. en i mitten och en till höger. Lite besvärligt att bälta den som är i mitten för då får man sätta sig själv i sätet och lyfta över barnet.
Du kan ju sätta 2 stolar allra längst bak och en i mitten i mellansätet för då är det lättare att ta i o ur barnen.

Med så många barn som ni ändå har hade jag tittat på något med en stor skjutdörr som också har ett stort benutrymme, det som i dagligt tal kallas minibuss eller familjebuss, något som jag själv hade kunnat tänka mig att faktiskt ha. För i ärlighetens namn är Volvos stora bilar ganska små till en stor familj med barnvagn. men undvik VW, toyota och Mercedes för de rostar något ohyggligt. Nyare VW kan kanske vara bättre än de gamla.
Samt att XC90 inte är en toppenbil, känslig i framvagnen, sämre rostskydd, dyr att köpa, äga och köra.
kom att tänka på en sak så här i efterhand, V70 alternativt V70XC/XC70 med 7 sittplatser, dvs 2 bakvända i bagagerummet kanske är den smidigaste lösningen, samtidigt som ni får 2 lediga platser till om ni åker fler.
Nackdelen är väl att barnvagnen blir svår att få med sig, men annan packning går så klart att stuva in vid sidan om stolarna längst bak.
johnnype skrev:
milktrucker skrev:Samt att XC90 inte är en toppenbil, känslig i framvagnen, sämre rostskydd, dyr att köpa, äga och köra.
Citat: "Volvo XC90 snuddar vi toppbetyg och tilldelas en stark fyra."

Källa: http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... 2004-12597
absolut, men rostskyddet är inte lika bra som hos s80 och xc70
Användarvisningsbild
av johnnype
Vi kör två vuxna och 3 barn i XC90'n och det funkar mycket bättre än på V70in. Finns luft kvar i bilen så att säga. Nu har vi 2 platser kvar för tillfällen då man behöver skjutsa någon utöver familjen, 1 passagerare fram och 1 i baksätet är "över".

Två barn sitter framåtvända på bältes kuddar och ett i babyskydd. Trots detta kan vi lasta barnvagnen i bagaget!

Men här kommer en annan motivering: http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... -krocktest

Differensen för ökad bensinförbrukning gör ingen skillnad för mig mellan V70/XC90.
av para
Med 3 bakåtvända stolar får du nog ha 1 fram och 2 bak och det funkar utan problem.
Jag har också 3 ungar och har haft några xc90 men aldrig 3 bakåtvända samtidigt.
På de två platserna längst bak blir det nog svårt med bakvänd stol, trångt att komma in och spänna fast barnet.

Ett alternativ är att kolla på ford s-max, hyfsat snygg bil med enormt baksäte. Hade den funits med awd så hade jag kunnat tänka mig den. Ingen volvo dock....

XC90 är enormt mycket större än v70/xc70 och en fantastisk bil, välj en 7-sits så får du nivåreglering o större bromsar på köpet.
av Jessixa
Låter ju som att ni som har XC90 är nöjda med bilen :) Tänker mig nog också en bilstol i fram och två på mittraden. Ni som har det - har ni bilstolarna bredvid varandra? Inget ISO-fixfäste i mitten va? Har de det i framsätet? Nyckelavstängning av airbagen va? Har det kommit några väsentliga uppdateringar de senaste åren? För i det stora hela är det väl samma modell som när den kom. Har också blivit tipsad om S-Max som någon av er skrev om och den kan ju vara värd att kolla på. Stör mig på att den finns med på de här varningslistorna för reaktiva whiplashskydd som är bra för män men farliga för kvinnor. Svårt att veta exakt hur det fungerar tycker jag. Och precis som någon av er skriver så är ju fyrhjuldriften på XC90 trevlig.
Användarvisningsbild
av niklasj
Jessixa skrev:Låter ju som att ni som har XC90 är nöjda med bilen :) Tänker mig nog också en bilstol i fram och två på mittraden. Ni som har det - har ni bilstolarna bredvid varandra? Inget ISO-fixfäste i mitten va? Har de det i framsätet? Nyckelavstängning av airbagen va? Har det kommit några väsentliga uppdateringar de senaste åren? För i det stora hela är det väl samma modell som när den kom. Har också blivit tipsad om S-Max som någon av er skrev om och den kan ju vara värd att kolla på. Stör mig på att den finns med på de här varningslistorna för reaktiva whiplashskydd som är bra för män men farliga för kvinnor. Svårt att veta exakt hur det fungerar tycker jag. Och precis som någon av er skriver så är ju fyrhjuldriften på XC90 trevlig.
Vi är jättenöjda med vår xc90, den är säker, bekväm och framförallt stor. varken jättedyr eller billig att äga och köra.
Vi har inget iso-fix i framsätet, inte heller i mitten i baksätet men just det sätet går att fälla upp så det blir en sittkudde, inbyggd sittkudde alltså. Vi har heller ingen nyckelavstängning för airbag i framsätet men vi planerar att försöka hålla ungarna där bak.
av Tobzter
Har också en xc90 7sitsig. . 1 barn på 1,5år sedan 1 barn 2,5 år som båda sitter i multitech II stolar i baksätet ha haft dom bredvid varandra och även på varsin sida .sedan sitter en 7 åring och 9 åringen längst bak i "extra sätena" är grymt nöjd med bilen den bästa ja haft. som sagt det är inte den billigaste bilen att driva men inte den dyraste heller ;) man sitter som en kung även fast ja är 196cm lång med en barnstol bakom förarsätet.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&aum[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]

Tröskelbelysning XC60

Jag har fixat på min. Du sätter ett 100[…]