PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SnickarD
Jag hoppas de inte finns någon liknande tråd redan, isf får ni gärna visa mig den, kunde inte hitta någon iaf.

Ventilationsrutorna i framdörrarna på 140 är ju limmade i överkant mot gångjärnet. Detta har släppt på båda sidor i min bil och jag gissar att de inte är så väldigt ovanligt. Hur har ni andra löst de? Jag provade att "rugga" ytan lite med ett sandpapper och sedan limma ihop det, men de höll bara några öppningar så ramla de isär igen. Finns de någe speciallim för glas eller andra lösningar som kommit i efterhand, typ andra gångjärn..?
av Rådlös
Speciallim för glas finns, men det är lika illa som ditt försök. Det håller inte. Detta sa en glasmästare till mig, men han lät mig ändå pröva med hans lim. Han hade rätt.
Det är en ny ruta som gäller. När det handlar om låset så är det ju lika illa där. Inget lim fungerar. Där har det däremot kommit några "plåtklämmor" som man tryckte på från kanten. Det satt kvar i alla fall. Kanske det finns något liknande med gångjärnstappen?
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag limmade rutorna på min 144 (det var fortfarande farsan bil då) med ett lim som härdade med UV ljuset från solen. Det höll fint i "gångjärnen" men det höll inte i "vredet". Där hade jag den"klämma" som det skrivs om tidigare. När min dotter sedan övertog bilen klagade hon på att det gick inte att stänga när man körde bilen (man behövde 2 händer) så "hittade" jag en klämma som man satte utanpå vredet och tryckte på rutan underifrån och som man öppnade och stängde som "original". Det sitter nog fortfarande kvar på bilen. Kanske kan ordna ett foto på det. Bilen såldes en jobbarkompis grabb när jag "blev med 740" för 6 år sedan och den står i hans trädgård.

Mvh
Lennart
av senioren
På sjuttiotalet så limmade jag många låsvred och även ett mindre antal gångjärnstappar med tvåkomponents Epoxy-lim (superepoxy). Noggrann rengöring/avfettning av ytorna, uppruggning med smärgelduk (så gott det gick på glaset, metallbitarna var naturligtvis inte några problem att rugga upp). Tving som höll press på delarna under ett dygn (trots att epoxylimmet stelnar på ca 15 min så bör det få fortsätta att härda ytterligare ett anta timmar). Jag minns att det var bökigt att få till tvingen så att inte vredet sköts ur rätt läge då tvingen drogs åt.
Vidare har jag ett minne av att det fanns ventilationsrutor med hål för en skruv som man drog i från insidan och som var gängad i den övre gångjärnstappen, och då behövdes ju inte någon limning.
Hälsningar från senioren.
av Rådlös
Den tanken med att göra hål i glaset har jag också haft. Och prövat. Jag hade ett keramiskt slipstift och en handdrillborr:
http://www.diefenbacher.com/Drills.htm Skrolla neråt på sidan.
Så började jag veva sakta för att det inte skulle bli för varmt. Jag hade någon vätska också för att kyla med, möjligen var det symaskinsolja? Efter att jag hade vevat ca 10 minuter skulle jag droppa på lite vätska igen. Det gick bra sedan höll jag bara slipstiftet mot det påbörjade hålet som då var några millimeter djupt, då blev det en dov men kraftig "poff" och rutan var omvandlad till glassmulor. :shock: :shock: :shock: Vi såg ut ungefär så här faktiskt. Det var alltså jag som stog på utsidan och vevade och mina barn, då 8 - 10 år satt inne i bilen.
Slipstiftet var ungefär som det vita i mitten men bara ca 4 - 5 millimeter i diameter: http://www.clasohlson.com/se/Slipstiftsats/30-8783
av Amarace
Det är ju härdat glas, så det går inte att borra i hur som helst, det blir precis som du märkte Rådlös, har själv varit med om samma sak fast på en sidoruta bak till 142, var hos en glasmästare som var bestämd att det inte gick, att rutan skulle gå i tusen bitar, men jag var envis, han fick ju rätt såklart :)
av rid54
Jag lyckades rätt OK med den nämnda operationen. Avfettning med kemiskt ren Aceton, tvåkomponents "Super Epoxy" som det hette på den tiden (kom i en kartong med en bild av en bil hängande i en kran). Höll ett par år. Annars skulle jag kanske överväga att beställa en ruta med hål på rätt ställen och försöka med någon skruvlösning. Glas kan borras innan det härdas, men härdning är kanske inte helt nödvändigt? Jag beställde en håltagen härdad glasruta (i ett annat sammanhang) och det var iofs dyrt, men inte helt hårresande. Beror väl på vad man vill med sin bil.
av twincab
Som "senioren" skrev rugga ytorna. Ett sätt att rugga glasytan är att etsa, metasilikat eller köpa en sats för att märka
registeringsnummret i rutorna. Kemikalierna i en sådand sats gör glaset "matt" = limmet fäster mycket bättre.

Erik

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]