- sön 16 mar 2014, 17:29
#846360
Hej!
Jag skulle köra in bilen i garaget, framför vilket det är is på uppfarten som sakta och endast delvis smält. Jag hamnade dumt till så bilen lutade framåt och åt vänster. Inte särskilt kraftig lutning, men kraftig nog att kraften på fjädringen bak (om man kan uttrycka sig så) var väldigt ojämnt fördelad. Dessutom hade det smält så att det var lite lerigt och geggigt precis där framdäcken hamnade så när jag vred dem för att ta om så grävde de ner sig rätt snabbt och lutningen ökade lite ytterligare.
Kort sagt så kom jag inte loss. Vad som slog mig var att endast höger bakdäck drev, eller spann rättare sagt. Jag försökte gunga loss bilen och det klonkade när jag släppte kopplingen för fort. Är det bakaxeln eller kopplingen eller vad är det frågan om?
Min fråga är iallafall varför inte båda däcken drev. Jag fick senare lite assistans av en f.d 240-ägare som menade att det var fel på bilen men enligt en annan kompis sedan tidigare så spinner det motsatta däcket dubbelt så fort om det ena inte snurrar eller tappar fästet.
tl;dr Körde fast med bilen och endast hö bak snurrade oavsett om jag körde framåt eller bakåt.
Edit: När jag ändå är inne på bakaxeln, hur är det med bakaxelolja? Mig veterligen är bilen sedan tidigare alltid servad på Volvo men har stått stilla två år med kanske 1-2 körningar som undantag. Växellådsolja? Ettan är riktigt hemsk att försöka få i när bilen är kall men går utan problem när den gått sig varm. Hur ofta behöver man byta/fylla olja i dessa två?
Jag skulle köra in bilen i garaget, framför vilket det är is på uppfarten som sakta och endast delvis smält. Jag hamnade dumt till så bilen lutade framåt och åt vänster. Inte särskilt kraftig lutning, men kraftig nog att kraften på fjädringen bak (om man kan uttrycka sig så) var väldigt ojämnt fördelad. Dessutom hade det smält så att det var lite lerigt och geggigt precis där framdäcken hamnade så när jag vred dem för att ta om så grävde de ner sig rätt snabbt och lutningen ökade lite ytterligare.
Kort sagt så kom jag inte loss. Vad som slog mig var att endast höger bakdäck drev, eller spann rättare sagt. Jag försökte gunga loss bilen och det klonkade när jag släppte kopplingen för fort. Är det bakaxeln eller kopplingen eller vad är det frågan om?
Min fråga är iallafall varför inte båda däcken drev. Jag fick senare lite assistans av en f.d 240-ägare som menade att det var fel på bilen men enligt en annan kompis sedan tidigare så spinner det motsatta däcket dubbelt så fort om det ena inte snurrar eller tappar fästet.
tl;dr Körde fast med bilen och endast hö bak snurrade oavsett om jag körde framåt eller bakåt.
Edit: När jag ändå är inne på bakaxeln, hur är det med bakaxelolja? Mig veterligen är bilen sedan tidigare alltid servad på Volvo men har stått stilla två år med kanske 1-2 körningar som undantag. Växellådsolja? Ettan är riktigt hemsk att försöka få i när bilen är kall men går utan problem när den gått sig varm. Hur ofta behöver man byta/fylla olja i dessa två?