Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#846360
Hej!

Jag skulle köra in bilen i garaget, framför vilket det är is på uppfarten som sakta och endast delvis smält. Jag hamnade dumt till så bilen lutade framåt och åt vänster. Inte särskilt kraftig lutning, men kraftig nog att kraften på fjädringen bak (om man kan uttrycka sig så) var väldigt ojämnt fördelad. Dessutom hade det smält så att det var lite lerigt och geggigt precis där framdäcken hamnade så när jag vred dem för att ta om så grävde de ner sig rätt snabbt och lutningen ökade lite ytterligare.

Kort sagt så kom jag inte loss. Vad som slog mig var att endast höger bakdäck drev, eller spann rättare sagt. Jag försökte gunga loss bilen och det klonkade när jag släppte kopplingen för fort. Är det bakaxeln eller kopplingen eller vad är det frågan om?

Min fråga är iallafall varför inte båda däcken drev. Jag fick senare lite assistans av en f.d 240-ägare som menade att det var fel på bilen men enligt en annan kompis sedan tidigare så spinner det motsatta däcket dubbelt så fort om det ena inte snurrar eller tappar fästet.

tl;dr Körde fast med bilen och endast hö bak snurrade oavsett om jag körde framåt eller bakåt.


Edit: När jag ändå är inne på bakaxeln, hur är det med bakaxelolja? Mig veterligen är bilen sedan tidigare alltid servad på Volvo men har stått stilla två år med kanske 1-2 körningar som undantag. Växellådsolja? Ettan är riktigt hemsk att försöka få i när bilen är kall men går utan problem när den gått sig varm. Hur ofta behöver man byta/fylla olja i dessa två?
#846367
Din bil har uppfört sig exakt enligt regelboken. I din bakaxel finns det något som heter differentialväxel. http://sv.wikipedia.org/wiki/Differentialv%C3%A4xel
Det framgår nog ur Wikipediatexten, men det blir så att all drivkraft kommer på det hjulet med minst motstånd. Det som stog på isen i ditt fall.
Man kan ha olika anordningar som motverkar detta, men det kostar pengar. Sök på differntialbroms och differentialspärr.
Läs även här: http://bakaxel.se/diffsparrar-diffbromsar.html
Flera Volvomodeller har levererats med differentialbroms.
#846400
växellådsolja/bakaxelolja är inget man byter speciellt ofta. ska byta på min GLT vid tillfälle då det inte finns något dockummenterat om byte från 1984-2008 (nedskrivet i särskild perm), och gubben som hade den efter har nog inte gjort mer än byta olja i motorn. så med 33k på mätaren är det nog dags, då jag redan bytt i lådan...


Här ser man i början att den börjar på höger men spinner sen bara på det vänstra. Precis som det skal vara.
Ibland "diffar" vissa mer än andra även om de har samma typ av bakaxel. Då är bakaxeln sliten. Iaf vad jag hört och tror mig sett själv, då några bakaxlar "diffat" ordentligt på grusvägarna och rasat ett tag efter..
#846409
Rådlös skrev:Din bil har uppfört sig exakt enligt regelboken. I din bakaxel finns det något som heter differentialväxel. http://sv.wikipedia.org/wiki/Differentialv%C3%A4xel
Det framgår nog ur Wikipediatexten, men det blir så att all drivkraft kommer på det hjulet med minst motstånd. Det som stog på isen i ditt fall.
Man kan ha olika anordningar som motverkar detta, men det kostar pengar. Sök på differntialbroms och differentialspärr.
Läs även här: http://bakaxel.se/diffsparrar-diffbromsar.html
Flera Volvomodeller har levererats med differentialbroms.
Diffbroms/-spärr är det nog inte på tal om, men tack för infon! Jag var inte helt ute och cyklade alltså :)
Frrla skrev:växellådsolja/bakaxelolja är inget man byter speciellt ofta. ska byta på min GLT vid tillfälle då det inte finns något dockummenterat om byte från 1984-2008 (nedskrivet i särskild perm), och gubben som hade den efter har nog inte gjort mer än byta olja i motorn. så med 33k på mätaren är det nog dags, då jag redan bytt i lådan...


Här ser man i början att den börjar på höger men spinner sen bara på det vänstra. Precis som det skal vara.
Ibland "diffar" vissa mer än andra även om de har samma typ av bakaxel. Då är bakaxeln sliten. Iaf vad jag hört och tror mig sett själv, då några bakaxlar "diffat" ordentligt på grusvägarna och rasat ett tag efter..
Bilen i fråga har "bara" gått 21t mil så det är nog inte dags för att byta då. Men kan det vara för låg nivå olja i växellådan som gör att ettan är så hemskt trög? Finns det någon oljesticka till växellådan eller är det att byta som gäller om man vill veta nivån? Eller är det normalt att det är tröööögt med ettan när bilen är kall?

Stort tack för svaren :)
#846428
Det finns ingen oljesticka. Man fyller på tills oljan är uppe vid påfyllningshålet. Bilen skall alltså stå någorlunda plant när man gör detta.

Du säger vad jag kan se inte vilken årsmodell du har. Vissa senare årsmodeller hade en växellåda som var "feltänkt" på något vis. Ettan var supertrög att få in ibland. Om du står vid t.ex ett rödljus kan du pröva med att lägga i friläge och släppa kopplingen. Sedan trampar du ner och försöker lägga i ettan. Går detta bra i 9 fall av 10 så har du det felet på växellådan. Det enklaste är att byta ut den. Tänker du behålla bilen för överskådlig framtid så kan du fundera på att renovera den och i det sammanhanget låta någon kunnig kolla upp "felkonstruktionen". Det finns verkstäder som specialiserar sig på växellådor. Dom kan klara det här felet med "förbundna ögon".
#846442
Rådlös skrev:Det finns ingen oljesticka. Man fyller på tills oljan är uppe vid påfyllningshålet. Bilen skall alltså stå någorlunda plant när man gör detta.

Du säger vad jag kan se inte vilken årsmodell du har. Vissa senare årsmodeller hade en växellåda som var "feltänkt" på något vis. Ettan var supertrög att få in ibland. Om du står vid t.ex ett rödljus kan du pröva med att lägga i friläge och släppa kopplingen. Sedan trampar du ner och försöker lägga i ettan. Går detta bra i 9 fall av 10 så har du det felet på växellådan. Det enklaste är att byta ut den. Tänker du behålla bilen för överskådlig framtid så kan du fundera på att renovera den och i det sammanhanget låta någon kunnig kolla upp "felkonstruktionen". Det finns verkstäder som specialiserar sig på växellådor. Dom kan klara det här felet med "förbundna ögon".
Bilen är en 1980 års 244 GL med en M46-låda. Låda och motor är dessutom bytta av förra brukaren efter ett motorhaveri. Felet troddes vara lådan först men problemet kvarstod när bilen blev varm och då byttes lådan också.

Värt att nämnas är att jag inte kan tänka mig bilen kördes mycket mer än några hundra mil innan den stod still i cirka två år med undantag för en, möjligtvis två, korta färder. Så oljan borde ju å ena sidan vara nybytt men å andra sidan kanske oljenivån sjunkit i växellådan efter att den körts varm eller liknande? Bara gissar :oops:
#846495
Normalt så byter man oljan bara en gång vid 1000 - 2000 mil. Det gäller både växellåda och bakaxel. Men det är klart, om bilen har varit stillastående i flera år så är det säkert läge för ett byte. Nu är det ju inga stora volymer olja i en växellåda, mindre än 1 och ½ liter, så vill man vara säker så byter man. Det är väl samma sak i bakaxeln vill jag minnas.
OBS! Om någon annan med OD-låda eller diffbromsad bakaxel läser detta så kolla upp i era instruktionsböcker hur det skall vara där. Mina minnen är inga "kungsord".
av rid54
#846498
Differentialen funkar så att den delar ut kraften från kardanaxeln lika på båda bakhjulen (i den aktuella bilmodellen...). Om ett hjul släpper, så kan ju inte det andra hjulet få mer kraft, än vad som delas ut till det slirande hjulet. Det finns ingen "funktion" bakom detta, det är en rent mekanisk historia. Om det slirande hjulet spinner väldigt lätt mot underlaget så lär det inte bli någon drivkraft att räkna med på själva bilen. Då måste man öka drivkraften på det slirande hjulet gentemot underlaget (sanda...) ELLER låsa diffen, vilket inte är något som går att göra på normala personbilar. Vissa har en broms inuti diffen, som gör att det icke-slirande hjulet får lite mer kraft och kan dra bilen i önskad riktning.

Trögheter med att få in de lägre växlarna är inte ovanligt och beror ofta på oljan i växellådan eller på att kopplingen inte frikopplar till 100%.
av rid54
#846499
Jag har aldrig förstått motståndet mot att byta olja i transmissionen. Det är inte särskilt svårt och det är inte mycket olja det handlar om. Köper man en äldre bil, som man inte vet precis allt om, så är ju oljebyte runt om en väldigt enkel och inte alltför dyr förebyggande åtgärd. Gamla äckliga oljor med skit och vatten i är inte det bästa för bilen.
#846501
Rådlös skrev:Normalt så byter man oljan bara en gång vid 1000 - 2000 mil. Det gäller både växellåda och bakaxel. Men det är klart, om bilen har varit stillastående i flera år så är det säkert läge för ett byte. Nu är det ju inga stora volymer olja i en växellåda, mindre än 1 och ½ liter, så vill man vara säker så byter man. Det är väl samma sak i bakaxeln vill jag minnas.
OBS! Om någon annan med OD-låda eller diffbromsad bakaxel läser detta så kolla upp i era instruktionsböcker hur det skall vara där. Mina minnen är inga "kungsord".
Kanske får bekosta mig ett oljebyte.
rid54 skrev:Trögheter med att få in de lägre växlarna är inte ovanligt och beror ofta på oljan i växellådan eller på att kopplingen inte frikopplar till 100%.
Jag antar det räknas mot att det kanske är oljan då eftersom kopplingen funkar och problemet försvinner när motorn blir varm.
rid54 skrev:Jag har aldrig förstått motståndet mot att byta olja i transmissionen. Det är inte särskilt svårt och det är inte mycket olja det handlar om. Köper man en äldre bil, som man inte vet precis allt om, så är ju oljebyte runt om en väldigt enkel och inte alltför dyr förebyggande åtgärd. Gamla äckliga oljor med skit och vatten i är inte det bästa för bilen.
Byta olja i motorn tjatas det om rätt friskt men att byta olja i växellåda eller bakaxel har jag aldrig ens hört talas om före jag började besöka forum som detta (behöver jag tillägga att jag är ung och relativt nybliven körkortshavare :wink: ) Och då har många sagt som Frrla sa: inget man gör ofta. Men jag är osäker på om det gjorts tidigare i denna bilen så det är väl lika bra att få det gjort nu då.

Jag har en XC60 D3 2011 där skärmkantern[…]

Motorfästen XC60 -17

Man ser att det spruckit. Iaf det övre. Men d[…]

Hur gamla är däcken? Är det dubbfri[…]

3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]