Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikeriksson
Hej, det låter ju rimligt, så jag prövar med att ta bort spridarkabeln till den "trasiga" cylindern. Återkommer om hur resan har gått i kväll eller imorgon.
av erikeriksson
Hej, har nu kört bilen 30 mil med 1 cylinder borta utan problem, tog bort sladden till spridaren på "trasiga"cylindern.

Man hör ett tydligt pys-ljud på avgassidan för varje varv motorn gör på tomgång.

Det stödjer väl teorin om att det är en avgasventil som inte tätar av någon anledning ? Eller tror någon något annat ?

Gjorde också testet med lite olja i cylindern men det blev ingen förändring.

Har någon skruvat av och på topplocket och kan delge lite erfarenheter, det lutar dock år att verkstaden får fixa felet.
av Arne
Har du en 10 v eller en 20 v motor? Om det enbart är sot som orsakat kompressionsbortfallet så skulle du kunna pröva att dieselchoka motorn, dvs. häll i lite diesel i tanken och varmkör, är det sot som hängt fast ventilen så kan det lossna och då behöver du inte öppna toppen. Det kan vara värt ett försök.
av erikeriksson
Det är en 20 ventilare. Hur mycket disel ska det vara?

Kan katalysatorn ta skada?

Kan 2 taktsolja ha samma funktion?
Användarvisningsbild
av Dobermann
Personligen så tror jag det är kört, bara å lyfta toppen, om det hade kärvat så skulle det väll släppt vid det här laget..
Om det är en ventil som inte tätar så mister man ju inte hela cylindern utan den går på "halvfart" bara å lyfta toppen å kolla, är inte så svårt, kolla i haynes, lite specialverktyg behövs men det beskrivs i haynes hur man tillverkar dom.

Vart bor du?
av erikeriksson
Hej, tror också att man måste lyfta toppen, har också Haynes boken, men det verkar lite bökigt att att göra det själv särskillt om man ska stå ute i "snödrivan" och skruva, bor i Norrland.

Tänkte att först pröva alla "mirakelkurer" som ett desperat försök att få igång cylindern. Vad menas med att den går på "halvfart" ?
av erikeriksson
Hej igen, nu har följande hänt.

Bilen är inlämnad på en känd verkstad (dock ej märkesverkstad) som konstaterade att felet var två brända avgasventiler, orsaken dock osäker, kan vara dåliga ventiltätningar.

När de nu skulle provstarta bilen, på tomgång, efter topplocksrenoveringen med nybytt kamrem, kamspännare och vattenpump, så hoppar remmen av och två nya insugsventiler går sönder. Så nu ska de fixa det felet.

Jag frågar då om inte kolven då är skadad men han påstår att det inte är någon fara. Kan något ha hänt med motorn som gör den sämre eller visar sig senare??
Användarvisningsbild
av camaro69
Är verkstaden känd eller ökänd?

Heter den måhända, Slägga och Spett?

Hur f-n lyckas eller olyckas dom?

:lol:
av Frigge
erikeriksson skrev:Hej igen, nu har följande hänt.

Bilen är inlämnad på en känd verkstad (dock ej märkesverkstad) som konstaterade att felet var två brända avgasventiler, orsaken dock osäker, kan vara dåliga ventiltätningar.

När de nu skulle provstarta bilen, på tomgång, efter topplocksrenoveringen med nybytt kamrem, kamspännare och vattenpump, så hoppar remmen av och två nya insugsventiler går sönder. Så nu ska de fixa det felet.

Jag frågar då om inte kolven då är skadad men han påstår att det inte är någon fara. Kan något ha hänt med motorn som gör den sämre eller visar sig senare??

Risken att det hänt något med motorn är minimal. Ventilerna sitter snett ner i motorn o kröker sig DIREKT vid kontakt med kolven. Däremot skulle ju jag undra vad mer dom klantat sig med :wink:
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]