Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Har alltid kört nankang och varit sjukt nöjd med fästet. Lika bra på tort som regnigt väder.

Dock äter de upp sig själva.
Håller max ett år.

Jag har nu hittat några billiga Fälgar med nya achilles däck. 225/35-20 men hur är de däcken? Jag vet att det är billigare däck. Men som sagt nacken är också billiga men bra enligt mig.
Användarvisningsbild
av SvenB
Har aldrig hört talas om dessa däck. Men på bythjul.com:s hemsida ser de inte sämre ut än andra däck. Men de finns i begränsat antal dimensioner.
Användarvisningsbild
av bem
Jonas_latt,

Hur många mil kör du med dina nankang innan de är "slut"? Att du kör med dem1 år och de därefter är slut säger inte så mycket, det är hur många mil de rullat som är mer intressant anser jag. Jag brukar satsa på lite dyrare däck som brukar hålla hyfsat många mil vid min ganska snälla körning till vardags. Nya däck, både sommar och vinterdäck, är en ganska tung ekonomisk post i bilägandet så det är klokt att välja däck med omsorg. Vad som blir mest ekonomiskt i slutänden är inte helt enkelt att lista ut på förhand, det blir oftast i efterhand man får reda på om man gjort ett dåligt val rent ekonomiskt. Billiga däck kan hålla få mil men har man tur kan de hålla riktigt länge antar jag. Jag har aldrig haft riktiga lågprisdäck så jag vet ej hur bra de håller, men man har ju läst en del däcktester och nog får man passa sig för en del som ej har så trevliga bromssträckor osv.

/Bo
Användarvisningsbild
av TommyP86
Achilles är väldigt vanligt med cordbrott, dvs bulor på däcket. De tål oerhört lite jämfört med de flesta andra märken. Annars är de rätt ok, jag personligen åker på nankang på min 960 t5.
Användarvisningsbild
av milktrucker
och min erfarenhet är att kleber håller länge, våra vinterdäck höll 7 vintrar, ca 500 mil varje vinter tror jag.
Användarvisningsbild
av Jago
Kleber är inget asiatiskt skräpdäck, utan tvärtom. Märket är ca 100 år gammalt och ägs sedan länge av Michelin. Dom använder Kleber som "testdäck". Funkar stomuppbyggnad, gummiblandning och mönsterdesign osv på budgetdäcket så har Michelin lanserat detsamma i sitt egna sortiment.
av llesrof
bem skrev:Jonas_latt,

Hur många mil kör du med dina nankang innan de är "slut"? Att du kör med dem1 år och de därefter är slut säger inte så mycket, det är hur många mil de rullat som är mer intressant anser jag. Jag brukar satsa på lite dyrare däck som brukar hålla hyfsat många mil vid min ganska snälla körning till vardags. Nya däck, både sommar och vinterdäck, är en ganska tung ekonomisk post i bilägandet så det är klokt att välja däck med omsorg. Vad som blir mest ekonomiskt i slutänden är inte helt enkelt att lista ut på förhand, det blir oftast i efterhand man får reda på om man gjort ett dåligt val rent ekonomiskt. Billiga däck kan hålla få mil men har man tur kan de hålla riktigt länge antar jag. Jag har aldrig haft riktiga lågprisdäck så jag vet ej hur bra de håller, men man har ju läst en del däcktester och nog får man passa sig för en del som ej har så trevliga bromssträckor osv.

/Bo
Att de håller ett år bara kan ju säga en del om körstilen också. Jag vet att andra av hans trådar har handlat om trimning och sånt. Det kan ju också säga mycket om däcken. Nangkang är ju inget kvalitétsdäck även om många bilintresserade som kör fort som fan tycker att det är det bara för att de inte sladdar av vägen när det är blött. Det där Namnam-däcket brukar få dålig kritik i tester. Fast de som höjer dessa däck till skyarna brukar ju inte tro på testerna heller.

Kleber kom vi nog in på för att det är ett bra däck som inte kostar en förmögenhet. Det är dyrare än asiatiska skitdäck men billigare än premiumdäcken. Kleber är ett känt märke.
av Jonas_latt
Att mina trådar handlar om trimning och så. Betyder ju inte att jag kör som en idiot.
Racar aldrig. Börnar aldrig. Sen kanske jag håller 150kmh i timmen ibland. Och ibland 200kmh. Och nankang har aldrig svikit mig.
Men jag kör mycket runt 2-3000mil om året kanske så klart det blir några mil
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Jonas_latt skrev:Att mina trådar handlar om trimning och så. Betyder ju inte att jag kör som en idiot.
Racar aldrig. Börnar aldrig. Sen kanske jag håller 150kmh i timmen ibland. Och ibland 200kmh. Och nankang har aldrig svikit mig.
Men jag kör mycket runt 2-3000mil om året kanske så klart det blir några mil
I en välbalanserad bil så ska bra däck hålla mer än 2-3000 mil. Du skrev i en annan tråd om vibrationer. Kan detta påverka dina däckslitage? Skulle du köpa Continental, Nokia, Michelin Eller Good Year så skulle det kosta mer för stunden. Men billigare i längden. Min erfarenhet av lite dyrare däck är att dem har bättre egenskaper på våt & torr väg. Men visst skulle din körstil spela in. Men även bilens inställningar. Jag slet ut 2 st helt nya däck på en sommar på förra XC90. Efter en fyrhjulsinställning såg jag att däcken stod som Janne Boklövs skidor. :-(O)

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]