Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Waizguy
Micce1980 skrev:Hehe!

Eller annonsörer som täcker över nummerplåten men gladeligen mailar den när man frågar. Hur tänkte man där?
Haha ja dessa lirare med standardbilar som täcker regskylten.
Ringer aldrig på bilar med dold regskylt = något stämmer inte/man vill dölja något.
Tror folk att om man visar regnumret så kommer någon och tar deras gamla volvo v70 från -00 när dom i så fall kan plocka vilken som helst.,
Eller ännu värre dom som döljer skylten på 5000kr bilar = obesktad oskattad, körföbud, spanskflagg eller kanske t.o.m stulen
av *pettson*
Man behöver vara övertydligt med precis allt i annonser eftersom folk är totalt då menar jag TOTALT odugliga när det gäller att förstå vad dom ringer på. Det gäller bilar, det gäller delar, det gäller ja tamejf.. allt.
Oförståndet gäller VAD du ringer på. Vad det kostar och till sist både hur du vill bli kontaktad och hur det möjligen kan transporteras. Har du tur kan du även få vara någons privata mailmekaniker.

Trots att man låt säga skriver såhär: Aluminium intercooler till 850T-94, standardtjocklek (40mm) Suttit på bil 1500 mil sedan ny. Skickas ej, hämtas. Pris: 1500kr. Du kontaktar mej via mail närsomhelst så ringer jag upp dej så fort jag bara kan, jag kan tyvärr inte nås på telefon på grund av mitt jobb nämligen. Så avslutar du med namn osv.

Då får man 50 sådana här svar: vad är det för intercooler? Är den röntgad? Passar den till en saab 9-5?
När fyfan vad dyrt, Jävla idiot att sälja en orginalintercooler till det priset. Jag kan fan köpa en billigare från kina
Sen har vi klassikerna: du får 100 spänn osv.. samt då får du stå för frakten..
eller: vad är det för pris?

När man funnit någon normal som man ringer upp, ja då är man egentligen inte intresserad av ett köp. Man vill mest veta VAR sitter denna berömda intercooler? hur byter man den saken, den dagen den behövs bytas? Kan han byta grannens? Vad krävs för verktyg? Skickar jag med någon verkstadshandbok?

Så det är tamejfan på tiden att skolan blir hårdare så kanske samhället fungerar bättre istället om 20år. Läsförståelse är inget som står högt på schemat.

Jag hade ofta saker ute på blocket. Även företaget jag jobbar för hade det. Men vi har slutat med det. Det går inte på grund av skälen ovan, det är mer tokigt folk som kontaktar än lovligt. Tyvärr.
Man får helt enkelt sälja via andra kanaler där det återfinns mera normalutbildat folk som klarar att läsa och förstå samtidigt.

TROTS detta satte jag ut mitt släp ändå. Jag har fått TVÅ svar. Det ena berättar för mej att mitt släp inte är besiktningsbart, trots att det är besiktigat och godkänt. Det andra förklarar att mitt flak är mindre än jag berättar, för trots att flakmåttet går att se hos tillverkaren och på diverse sidor så stämmer inte dom. Han har sågat av en bräda EXAKT på rätt längd och den gick inte ned på ett sånt släp. Samtidigt undrade han om jag står för frakten 100 mil norrut.

Så? vad är fel.. En del av folket eller annonsörer? Jag vet vems parti jag tar..
av llesrof
Så det är tamejfan på tiden att skolan blir hårdare så kanske samhället fungerar bättre istället om 20år. Läsförståelse är inget som står högt på schemat.
Skolan..? Du menar den där institutionen där folk vänder ut och in på sig själva för att vara politiskt korrekta och vars utbildning bara kräver 0,1 poäng på högskoleprovet? Jag har en hel del med "pedagoger" att göra och är det några som stämmer in på din beskrivning av blocketköpare så är det utbildningsvärlden. Jag blir rädd på riktigt och är inte ett dugg förvånad att skolan har problem. Därifrån har vi ingen hjälp att vänta.
Användarvisningsbild
av bem
llesrof skrev:
Skolan..? Du menar den där institutionen där folk vänder ut och in på sig själva för att vara politiskt korrekta och vars utbildning bara kräver 0,1 poäng på högskoleprovet? Jag har en hel del med "pedagoger" att göra och är det några som stämmer in på din beskrivning av blocketköpare så är det utbildningsvärlden. Jag blir rädd på riktigt och är inte ett dugg förvånad att skolan har problem. Därifrån har vi ingen hjälp att vänta.
Brorsan vikariera på ett högstadium några månader när han gick ut från högskolan för det är väl snart 35 år sen. Han tyckte det var kul och det fungera bra, eleverna skötte sig bra på lektionerna.
Så gick han i pension (vid 60) för nåt år sen och i samband med det tyckte han att han skulle prova vikariera på samma skola igen nån månad.
Han blev chockad vilken oordning det var i skolan, han stod bara ut några veckor och gick sen in till rektorn och sa att han orkar inte mer.
Ungarna gör ju i stort sett vad de vill under lektionerna, kommer sent, pratar i mobilen eller åtminstone kikar i den under lektionstid, de klarar inte proven och när brorsan skulle ge de underkända omprov och han fråga en annan lärare om han hade nåt prov han kunde använda så sa den läraren du får ge samma prov igen. Men sånt är ju absolut förbjudet - det förekom ju aldrig när jag gick i skolan och brorsan han bara skaka på huvet och sa så kan man väl inte göra? Man får hoppas det inte ser ut så här överallt där ute i skolorna.
Och så hade vi en visstidsanställd på jobbet som var ca 20 år som hjälpte till med lite enklare göromål, som hade gått på en friskola och som själv sa att lärarna gav för höga betyg, att de inte skulle fått så höga betyg egentligen.
Ja, ja, en annan som gick grundskolan i kommunal regi, det kanske inte var världens bästa skola men sån oordning som man hör det är nuförtiden i vissa skolor förekom knappast förr (jag pratar 1970-tal nu), i alla fall var det nog ganska sällsynt.
Sen ser jag på de yngre som sommarjobbat på jobbet att de har fasiken mobilen fastväxt i handen och det är nästan svårt att ha en konversation med dem t ex under lunch då de i stort sett sitter och äter och stirrar i mobilen samtidigt. Inge bra för social träning, tycker jag. De lär sig säkert en del genom att ha näsan i mobilen för jämnan men det går ut över en del andra färdigheter också.

/Bo
Användarvisningsbild
av Micce1980
Bara som en parantes men nu upplever och uppfattar man saker olika men nu är det mobilen som distraherar. Förr skickades det lappar eller i smyg lyssnadess på cd- eller bandspelare. Eller satt några och ritade eller läste Hobbexkatalogen gömt i historieboken. Möjligt att det blivit allmänt stökigare men kidsen kommer alltid hitta vägar för att göra annat. Sen ifrågasätter kidsen mer och är inte rädda på samma sätt att ta en diskussion.

"Look at all this technology making us anti-social." :D

Bild

På mitt har jag ofta lärt upp nyanställda vilket innebär att man lär känna dem relativt snabbt. På fika med mera så ser man då att det oftast är de yngre som är sociala, de äldre (40+) sätter sig i större utsräckning för sig själva eller med jämnåriga och de pratar knappt med varandra jämfört med 20 åringarna.
Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]