llesrof skrev:Så det är tamejfan på tiden att skolan blir hårdare så kanske samhället fungerar bättre istället om 20år. Läsförståelse är inget som står högt på schemat.
Skolan..? Du menar den där institutionen där folk vänder ut och in på sig själva för att vara politiskt korrekta och vars utbildning bara kräver 0,1 poäng på högskoleprovet? Jag har en hel del med "pedagoger" att göra och är det några som stämmer in på din beskrivning av blocketköpare så är det utbildningsvärlden. Jag blir rädd på riktigt och är inte ett dugg förvånad att skolan har problem. Därifrån har vi ingen hjälp att vänta.
Brorsan vikariera på ett högstadium några månader när han gick ut från högskolan för det är väl snart 35 år sen. Han tyckte det var kul och det fungera bra, eleverna skötte sig bra på lektionerna.
Så gick han i pension (vid 60) för nåt år sen och i samband med det tyckte han att han skulle prova vikariera på samma skola igen nån månad.
Han blev chockad vilken oordning det var i skolan, han stod bara ut några veckor och gick sen in till rektorn och sa att han orkar inte mer.
Ungarna gör ju i stort sett vad de vill under lektionerna, kommer sent, pratar i mobilen eller åtminstone kikar i den under lektionstid, de klarar inte proven och när brorsan skulle ge de underkända omprov och han fråga en annan lärare om han hade nåt prov han kunde använda så sa den läraren du får ge samma prov igen. Men sånt är ju absolut förbjudet - det förekom ju aldrig när jag gick i skolan och brorsan han bara skaka på huvet och sa så kan man väl inte göra? Man får hoppas det inte ser ut så här överallt där ute i skolorna.
Och så hade vi en visstidsanställd på jobbet som var ca 20 år som hjälpte till med lite enklare göromål, som hade gått på en friskola och som själv sa att lärarna gav för höga betyg, att de inte skulle fått så höga betyg egentligen.
Ja, ja, en annan som gick grundskolan i kommunal regi, det kanske inte var världens bästa skola men sån oordning som man hör det är nuförtiden i vissa skolor förekom knappast förr (jag pratar 1970-tal nu), i alla fall var det nog ganska sällsynt.
Sen ser jag på de yngre som sommarjobbat på jobbet att de har fasiken mobilen fastväxt i handen och det är nästan svårt att ha en konversation med dem t ex under lunch då de i stort sett sitter och äter och stirrar i mobilen samtidigt. Inge bra för social träning, tycker jag. De lär sig säkert en del genom att ha näsan i mobilen för jämnan men det går ut över en del andra färdigheter också.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.