PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 142volvo
Har en volvo 142 automat och ser i manualen att det ska vara ATF -F-olja i automatlådan. Har letat efter typ F utan resultat, hittar däremot typ G. Biltema säljer mineralolja ATF-G där det står: "....Möter följande specifikationer: Ford M2C33-F och G, Borg Warner"
Passar denna olja? Ska också påpeka att det för tillfället är ljusgul/orange olja i automatlådan och Biltemas är röd.Går det bra att blanda dessa isåfall?
Tack!
av twincab
Hej.
Har samma problem dvs letar efter ATF-F olja till min BW35:a! Skruvat http://www.skruvat.se/Gulf-ATF-Type-F-P288751.aspx
säljer en sådan men som du ser på specifikationen så är den samma som för Biltemas ATF-G. Utan att veta så tror jag
att F/G oljorna borde passa i en BW35, om inte annat så har det troligen ?:-/ varit en viss produktutveckling av oljor
efter att våra förhistoriska växellådor tillverkades.
Färgen isig på din olja är nog inte avgörande frågan är snarare vad är det för olje typ! Det går inte att blanda oljor
hursomhellst ....

//Erik
av 142volvo
Okej då är jag inte ensam! :) Biltemas ATF-G måste ju vara rätt olja med tanke på länken du gav och att hänvisningarna var densamma. Hur som helst så köpte jag en flaska och testblandade lite smått med oljan som ligger i nu och den blandades fint så det var bara att köra i resten! Dock så blev det nu för mycket olja... Någon som vet var man tappar ut växeloljan på en BW35?
Användarvisningsbild
av lennarte
Hur mycket fyllde du i? En cm högre på stickan är ingen katastrof om man kör något sånär normalt. Har du oljekylare? då kan man lossa det ena röret och starta motorn en kort stund. Annars funkar en "manuell" oljebytare. Stick ner sugröret i röret för oljestickan (motorn avstängd) och sug ut överskottet.
http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-till ... mp-260006/
Vissa av dessa äldre automatlådor har ingen oljeplugg, annars hade det varit det lättaste. sedan är jag lite undrande över färgen på oljan i lådan. Olja till en automatisk växellåda har sedan -50-talet varit röd. Vet du vad för olja där är i, och hur gammal den är? svarar du nej eller nja på den frågan tycker jag du ska byta all olja i lådan. Dom flesta oljebolag skriver ATF typ F/G. Det är inte lätt med en äldre bil och olja idag, det verkar som oljebolagen har glömt oss.

Mvh
Lennart
av Amarace
Det är ATF typ F/G du ska ha i lådan, G är bara en vidareutveckling av F.

Viktigast är att du Absolut inte får hä i Dexronolja (eller Typ A/B, Dexron är en vidareutveckling av den). Dom innehåller tillsatser som gör att en låda som ska ha F/G kommer att slira och bete sig konstigt. Omvänt gäller också såklart.

F/G är en Fordutveckling medans A/B och Dexron är GM.

Och är oljan som är i ljusgul/orange ska du byta all olja, ATF ska vara röd, även då 140-serien kom.
av 142volvo
lennarte skrev:Hur mycket fyllde du i? En cm högre på stickan är ingen katastrof om man kör något sånär normalt. Har du oljekylare? då kan man lossa det ena röret och starta motorn en kort stund. Annars funkar en "manuell" oljebytare. Stick ner sugröret i röret för oljestickan (motorn avstängd) och sug ut överskottet.
http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-till ... mp-260006/
Vissa av dessa äldre automatlådor har ingen oljeplugg, annars hade det varit det lättaste. sedan är jag lite undrande över färgen på oljan i lådan. Olja till en automatisk växellåda har sedan -50-talet varit röd. Vet du vad för olja där är i, och hur gammal den är? svarar du nej eller nja på den frågan tycker jag du ska byta all olja i lådan. Dom flesta oljebolag skriver ATF typ F/G. Det är inte lätt med en äldre bil och olja idag, det verkar som oljebolagen har glömt oss.

Mvh
Lennart
Tack för tipset om oljesugen! Köpte en sådan på Biltema och pumpade ut överskottet. Innan dess mätte nog stickan 1,5 cm ovanför maxsträcket så det kändes bäst att få ut till en jämn nivå. Dock kunde slangen gott varit några cm längre, tillslut kom det bara upp luft och då hamnade oljan ändå precis på max-strecket. Kunde inte heller förlänga slangen med en extra slangbit utan då spärrade någonting den halvvägs! Någon som känner igen detta?
Användarvisningsbild
av lennarte
Bra att det fungerade. Jag är inte helt säker på att det går att byta oljan i växellådan med den, kanske om byter hela röret mot ett längre i ett stycke. Den är i alla fall alldeles utmärkt till att byta motoroljan.

Mvh
Lennart
av senioren
Om oljan i automaten är ljusgul/orange så bör den bytas, om man är rädd om sin låda. Rätt ATF-olja till BW 35 har alltid varit röd. Ljusgul/orenge kan den bli om någon hällt i exempelvis motorolja. Även om lådan fungerar med den ljusgula/oranga oljan, så är risken uppenbar att lådans bromsband får en ökad slirning (motorolja är mycket "halare" än ATF-olja), och därmed slits ner snabbare än normalt.
Det är skäligen enkelt att byta oljan i lådan, och även en låda med rätt olja mår bra att få ett oljebyte då den hängt med så länge som den gjort på en 142:a (även om man normalt inte behöver byta växellådsoljan). Skriva bort lådans oljetråg, häll bort den gamla oljan, gör rent i tråget. Det ligger en lös magnet i tråget, för att samla upp metallspånor. Glöm inte att lägga tillbaks magneten i tråget, sätt tillbaks tråget med ny packning och fyll på den nya oljan genom påfyllningsröret.
Hälsningar från senioren

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]