Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag kört mer än ett halvår med senaste Gen5 hård och mjukvara. Jag kan inte säga att initiativet att i den senaste mjukvaran dra åt den stackars haldexkopplingen i tid och otid för att kompensera för långsamheten i hårdvaran.

När jag backar ut från parkeringen hemma eller när rattar in i parkeringsfickan på Maxi så bryter det i hela drivlinan. Det känns rätt onödigt att dragit kopplingen om det är sol och +35 grader på maxiparkeringen, greppet på den solvarma asfalten gör ju att risken för hjulspinn vid fickparkering är rätt minimal.
XC90_Executive skrev:Har testat att provocera fram hjulspinn (vid fuktigt väglag) på min XC60 D5 MY15 men utan att lyckas, så jag antar att det är samma mjukvara på den :wink:
Säkert.... Efter uppgraderingen har jag nog både samma HW och SW som dig. Och som du säger är det numera omöjlig att få hjulspinn vid start. Det är verkligen ljusår ifrån när jag hämtade ut min Gen5 för två år sedan.

Baksidan är att kopplingen verkar vara låst även vid fickparkering på maxi eller när jag backar ut från parkeringen hemma. Det bryter och bräcker i drivlinan som på min Valtra traktor om jag missat att slå av 4wd och kör ut på asfalt,
Min MY14 XC60 Aut beter sig nog ganska lika. I vintras provade jag på isfläckar/packad snö innan den försvann att från stillastående gasa på. Bilen for iväg som en raket. Kändes som ren asfalt och utan nån fördröjning. Upplever också som att det är aningen låst mellan bak och fram i kraftiga svängar. I mitt fall parkeringsgaraget på jobbet. Men inte att det stör allt för mycket. Får se hur många meter snö det kommer i vinter..Det var just därför jag satsade på en awd denna gång. Förra vintern var ju tämligen tam.
hakank skrev: Upplever också som att det är aningen låst mellan bak och fram i kraftiga svängar. I mitt fall parkeringsgaraget på jobbet. Men inte att det stör allt för mycket.
Exakt, Fram och bak axeln är ihoplåst och svänger man kraftigt så rullar ju fram och bakaxel olika lång sträcka vilket bygger upp spänningar i hela drivlinan. Om man nuddar till på kopplingen så släpper Haldexen loss axlarna och det märks i hela bilen att spänningen i hela drivlinan försvinner.

Jag skulle inte störa mig heller om detta bara vore en tjänstebil för den byter man ju bort efter 3 år, strunt samma om det rasar då, men nu tänkte jag behålla denna lite längre och det där känns ju inte som det skulle kunna hålla i längden.
Kan ju vara så att det inte är lika markant med automatlåda.. (Min bil är också min egen och tänkte behålla den minst 5 år)
av rid54
Lite OT kanske, men hur bra är egentligen den justering man tagit till här? Problemet var väl från början att det blev för lång reaktionstid för fyrhjulsdriften att komma igång, när systemet "utvecklades" ett snäpp. Sedan inser man problemet och "löser" det genom att i princip bygga in en sorts förspänning, dvs fyrhjusldriften är "nästan" inkopplad hela tiden för att minska inkopplingstiden när den plötsligt behövs. Innebär det inte en massa extra slitage på allt som har med drivningen att göra? Alla drivknutar, hylsor/splines etc kommer ju att få ta hand om nåt vridmoment så fort man kör i kurva eller har olika slitna däck (kanske tom olika däcktryck?). Om inte annat bör det väl kunna slå på bränsleförbrukningen. Lösningen låter inte helt optimal...
  • 1
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 130

Inpressningen (ET) spelar också roll. Jag h[…]

Motorbyte Volvo 240

Ska byta motor i Volvo 240. Funderar på n&a[…]

Tipset är deras 15-20mm adapterplattor s&arin[…]

Skroten som finns här har inget självplo[…]