Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bmwslangen
#817130
"M52TU" - Det får mig att tänka på en viss motor med VANOS :-)

Vet ej så här rakt upp och ner.

Det omvända (dvs lägre öppningstemperatur) brukar ibland finnas tillgängliga dels från biltillverkaren (vet att BMW har olika grader beroende på vilket geografiskt område bilen byggs för och andra faktorer) men har även sett det i samband med mer aktiv körning typ rally, racing med mera.

Nu ville du ha högre temperatur. Har man tur finns det kanske en sådan hos Volvo som används i en annan modell eller motor och passar "bult-on" som de brukar säga. Eller har man tur så har det funnits en efterfrågan på detta och det finns på som eftermarknadsprodukt. Alternativt kan man snegla på andra bilmärken, men då får man ju ha bra koll på mått och dylikt - helst ha de två termostaterna sida vid sida och jämföra.

Till vissa BMW-motorer, i detta exempel deras M60 V8, så finns det 95 graders termostater att köpa. Se detalj #7 i sprängskissen nedan.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=35

Här är en bild på termostaten
http://www.realoem.com/bmw/showphoto.do?id=11531702279

Termostater mellan olika bilmärken (inte nyare modeller med elektriska termostater eller inbyggda i termostathus/vattenpump) är ibland inte alltför olika. Har man tur kan man få en termostat att passa från ett annat bilmärke. I exemplet ovan så har termostaterna samma utseende (så har de i och för sig sett ut den senaste århundradet) med är ju dimension och tätning som kan skilja. I ovanstående fall använder BMW en o-ring undertill medans Volvo använder sig av en tätningsring längsmed hela ytterkanten av termostaten.
av M52TU
#817137
Ett tekniskt mästerverk för sin tid, M52TU.

Jävla onödigt med 90 graders termostat om man bara fiskör och jagar förbrukning.
Tack för tipset, ska kika runt lite.

M62 kör för övrigt med en redigt hög kylvattentemp vid låglast.
Att höja tempen är en åtgärd som slagit i genom de senaste åren.
av bmwslangen
#817155
Jo, vill minnas att det är just olika temperaturer beroende på driftsförhållande som utnyttjas med de elektriska termostaterna (vilket inte riktigt går att göra på samma sätt på de mekaniska).

Slutsummering kring mitt termostatbyte, här är en log över engine coolant temperature (tillsammans med hastighet och varvtal) från en testrunda idag mest för att dubbelkolla inga läckor finns och att all luft kommer ut. Andra diagrammet är från samma testrunda men med endast ECT-kurvan.

Bild

Bild
av M52TU
#817158
Precis. Högre temperatur har en positiv inverkan eftersom friktionen minskar och värmeförlusterna minskar.

Fina loggar, hur fick du ut data. OBD? Stödjer Motronic 4.4 OBD?
av bmwslangen
#817161
M52TU skrev:Precis. Högre temperatur har en positiv inverkan eftersom friktionen minskar och värmeförlusterna minskar.
Precis, det var därför jag blev ganska förvånad när jag loggade temperaturen under blandad körning på en Toyota Aygo (tror det var en -12) och såg att den bara snurrade runt 80-85 grader oavsett vad jag utsatte den för. Aygo är ju liksom själva stereotypen för en bil för fiskörning och bränsleekonomi :-)
M52TU skrev:Fina loggar, hur fick du ut data. OBD? Stödjer Motronic 4.4 OBD?
Jupps, via OBDII-uttaget och en Bluetooth adapter (köpte den egentligen för BMWhat) och en Android-lur med appen Torque. Yes, enligt info jag läst på nätet så var det med Motronic 4.4 introducerades i 850 som man introducerade OBD-II.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#817180
Låter märkligt... Jag får absolut noll kontakt med bilen med torque. V70 T5 -97, garanterat motronic 4.4.
Det är ju liksom inget vanligt obd-protokoll som används i volvo 96-98, utan en grovt modifierad version av KWP-2000...
av bmwslangen
#817187
Yikes, trodde det var vanligt ISO 9141-2 på dessa 850 96-97 och från 98 och framåt så gick man över till KWP2000/ISO14230 då de är kompatibla med CAN.

Vilken adapter har du i OBD-uttaget?

EDIT : Eftersom det är OBD-II kompatibelt så måste det uppfylla någon av de standardiserade protokollen. Sen att de har tillverkarspecifika kommandon och PID'ar är ju en annan femma. Så något protokoll måste de som sagt uppfylla som man ska kunna få kontakt med.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#817190
Nej just årsm. 96-98 av samtliga volvo modeller kör något hemmapulat system, vilket gör att typ ingen eftermarknadsläsare fungerar, därav det konstanta tjatet om vol-fcr :P

Jag kör med samma usb-kabel jag har till vol-fcr. torque stödjer usb-kablar och hittar adaptern utan problem... Men den får ingen kontakt med bilen, som 97% av alla andra.

Det finns vissa undantag där eftermarknadsläsare faktiskt fungerar, men till största del fungerar dom ej.
Min gissning är att volvo lekte med protokollet under perioden 96-98, och således kan det skilja mellan till synes likadana bilar. Det verkar även som att sug-modellerna generellt sett har större chans att fungera med eftermarknadsläsare, medans T5 är mer eller mindre omöjlig. Detta baserar jag på inlägg från diverse forum, både svenska och utländska.
Det är ju så pass illa att många verkstäders(exl. volvo, så klart) felkodsläsare inte heller fungerar på dessa årsmodeller.
av bmwslangen
#818695
Eftersom dessa år (vad ska vi säga - typ 96-01) var en övergångsperiod till ett nytt system (samtidigt som de visste att det bara var en mellanlandning då de redan att man skulle gå vidare till CAN) så kan jag tänka mig att det inte är helt självklart vad som sitter i vilka modeller.

Jag vill dock särskilja mellan PROTOKOLL och PROGRAM.

Med protokoll menar jag det fysiska interfacet (pinnarna, kablarna, kontakterna samt specifikation på signal såsom nivåer, tider, bitar etc) men även strukturen på de meddelanden som kan skickas på det fysiska interfacet.

Med program menar jag det program som använder sig av ovanstående protokoll.


Är det ett "hemmapulat" system så är det ju fullt naturligt att man kanske använder sig av ett standardiserat protokoll men varenda meddelande är icke-standard vilket gör att programmet (på sin PC eller i den handhållna felkodsläsaren) får inte de svar den förväntar sig och går och lägger sig.
I detta fall skulle det isåfall räcka med att ha "rätt" program, tex Vol-Fcr.

Men avviker även protokollet från standarden (tex att signalnivåer eller dess utseende är annorlunda, eller använder andra pinnar) så behöver man ju en specifik interfaceomvandlare och troligtvis specialiserad programvara för att prata över detta protokoll.


För de som är intresserade så använder jag en Bluetooth-enhet som bygger på kretsen ELM 327. Tänk på att ELM inte är ELM. Det finns flera ELM-kretsar som supportar olika mycket (ELM 320,322,323,325,327,328,329) och dessa finns dessutom olika vesioner med viktiga och mindre viktiga buggrättningar. Ovanpå detta finns det hur många kinesiska kopior på ELM-kretsar som utger sig att vara ELM men är bara en piratversion på en gammal kod till ELM som fungerar sisådär.

Just denna ELM 327 Bluetooth-plugg fungerar ganska bra på just min Volvo 855 1996 B5254S Motronic 4.4 tillsammans med Torque, verkar som jag har tur här.

Men jag märker skillnad i felkodsavläsning mellan Torque och Vol-Fcr. När Torque rapporterade endast 1 st felkod (misständning cylinder #5) så rapporterade Vol-Fcr 5 st felkoder (misständning #1 #2 #3 #4 #5 cylinder) istället. Inte omöjligt att Torque kanske bara kan läsa "confirmed" error codes medans Vol-Fcr kan läsa både "pending" och "confirmed".
av mikkefury
#845746
Hej har ett flertal problem med min 855 aut den dör väldigt ofta när jag kör med den ibland flera gånger per mil och ibland bara någon gång på 50 mil vad kan de vara har lämnat in den på verkstad och dom kan inte lokalisera felet så är tacksam för alla tips :) sedan så startar kylfläkten varje gång jag slår av tändningen även fast motorn inte är varm och står och går i ca 5 minuter vilket drar ur batteriet väldigt fort så lite tips om detta vore oxå bra har inte hittat några felkoder på bilen så vet inte vart jag ska börja leta

mvh mikke

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]