- sön 22 dec 2013, 15:43
#817130
"M52TU" - Det får mig att tänka på en viss motor med VANOS 
Vet ej så här rakt upp och ner.
Det omvända (dvs lägre öppningstemperatur) brukar ibland finnas tillgängliga dels från biltillverkaren (vet att BMW har olika grader beroende på vilket geografiskt område bilen byggs för och andra faktorer) men har även sett det i samband med mer aktiv körning typ rally, racing med mera.
Nu ville du ha högre temperatur. Har man tur finns det kanske en sådan hos Volvo som används i en annan modell eller motor och passar "bult-on" som de brukar säga. Eller har man tur så har det funnits en efterfrågan på detta och det finns på som eftermarknadsprodukt. Alternativt kan man snegla på andra bilmärken, men då får man ju ha bra koll på mått och dylikt - helst ha de två termostaterna sida vid sida och jämföra.
Till vissa BMW-motorer, i detta exempel deras M60 V8, så finns det 95 graders termostater att köpa. Se detalj #7 i sprängskissen nedan.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=35
Här är en bild på termostaten
http://www.realoem.com/bmw/showphoto.do?id=11531702279
Termostater mellan olika bilmärken (inte nyare modeller med elektriska termostater eller inbyggda i termostathus/vattenpump) är ibland inte alltför olika. Har man tur kan man få en termostat att passa från ett annat bilmärke. I exemplet ovan så har termostaterna samma utseende (så har de i och för sig sett ut den senaste århundradet) med är ju dimension och tätning som kan skilja. I ovanstående fall använder BMW en o-ring undertill medans Volvo använder sig av en tätningsring längsmed hela ytterkanten av termostaten.

Vet ej så här rakt upp och ner.
Det omvända (dvs lägre öppningstemperatur) brukar ibland finnas tillgängliga dels från biltillverkaren (vet att BMW har olika grader beroende på vilket geografiskt område bilen byggs för och andra faktorer) men har även sett det i samband med mer aktiv körning typ rally, racing med mera.
Nu ville du ha högre temperatur. Har man tur finns det kanske en sådan hos Volvo som används i en annan modell eller motor och passar "bult-on" som de brukar säga. Eller har man tur så har det funnits en efterfrågan på detta och det finns på som eftermarknadsprodukt. Alternativt kan man snegla på andra bilmärken, men då får man ju ha bra koll på mått och dylikt - helst ha de två termostaterna sida vid sida och jämföra.
Till vissa BMW-motorer, i detta exempel deras M60 V8, så finns det 95 graders termostater att köpa. Se detalj #7 i sprängskissen nedan.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=35
Här är en bild på termostaten
http://www.realoem.com/bmw/showphoto.do?id=11531702279
Termostater mellan olika bilmärken (inte nyare modeller med elektriska termostater eller inbyggda i termostathus/vattenpump) är ibland inte alltför olika. Har man tur kan man få en termostat att passa från ett annat bilmärke. I exemplet ovan så har termostaterna samma utseende (så har de i och för sig sett ut den senaste århundradet) med är ju dimension och tätning som kan skilja. I ovanstående fall använder BMW en o-ring undertill medans Volvo använder sig av en tätningsring längsmed hela ytterkanten av termostaten.