Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tack för infon Bem, uppskattas mycket!

Milktrucker: har också barn och det är inte när bilen står hemma eller specifikt mina barn jag är orolig över. Utan framför allt andra personer som inte har respekt för andras ägodelar (eller barn som inte vet bättre) när bilen står på de trånga parkeringarna på jobbet eller i stan etc. Jag har själv klarat mig ganska bra men samtidigt har jag sett några stygga uppslag och repor.

God fortsättning på kvällen
///Henrik
Perc skrev:
Magnus308 skrev:
*pettson* skrev:Tittade på KVD idag och hittade en Passat från 2010 med 14500 mil på mätaren, Kul för ägaren med såna här rostangrepp på en såpass ny bil och vad som döljer sig bakom plastlisterna vill man inte veta..

Bild
Verkar som inte alla inser att KVD:s uppgift i universum är att prångla ut misskötta lik som ingen vanlig handlare vill ha stående i hallen.

Var även förbi KVD i min jakt efter en T4F att provköra och ja, det fanns endel väldigt misskötta exemplar där, så jag vände ganska snart. Misstänker att det även finns bättre exemplar men varför riskera att gå på en mina?

///Henrik
av r189
Kan tyvärr intyga att volvo har fått ett sämre rostskydd på sina nyare bilar. Sålde min svarta volvo s80-07 för ca 2veckor sedan efter att lacken hade börjat lossa samt rosta mellan vänstra bakkjolen och skärmen. plockade då bort innerskärmen och såg att det hade börjat rosta där med.
Det var inte mycket rost iofs men tyckte det var för mycket för en bil med lite över 11000 på mätarn.
Under tiden jag ägde den fick jag även svetsa 3 nya fästen till avgasröret, innan och efter katten samt över bakaxeln och upphängningen samt subframe var det en hel del ytrost på.
Det och massa andra kvalitetsmissar i mitt tycke gjorde att jag sålde den under marknadsvärde.
Skötte om bilen väldigt noggrant med vaxning var 6:e månad samt handtvätt varje vecka. Vet ju inte helt hundra med 1:a ägaren men fanns iallafall kvitton på lackskyddsbehandlingar när jag köpte den.
Så blir ingen nyare volvo för min del iallafall.
Användarvisningsbild
av bem
r189,
Tyvärr pekar det mesta mot att du kan ha rätt att nyare Volvo är sämre ur rostsynpunkt.
Vi får helt enkelt hoppas att Volvo skärper sig till nästa generation med början XC90, sen S90(S80)/V90(V70) osv.
Det var nån som skrev tidigare här i tråden att egentligen hänger det på plåtens kvalitet de gör bilen av och det nästan kvittar om man putsar och fejar på en bil som har sämre kvalitet på plåten, den är ändå dömd att gå rostdöden tillmötes tidigare än om den haft bättre kvalitet på plåten.
Om detta stämmer för Volvos del så får man nog ta sig en funderare nästa gång man byter bil. Nu blir jag kvar med min V70 MY14 ett bra tag så vi får väl se om jag har en rosthög eller om den klarar sig lika fint som min förra V70N (2001). Blir det en rosthög av den ser jag ingen anledning att välja Volvo igen nästa gång för min del såvida de inte skärper till sig på nya plattformen för det blir det som kommer bli aktuellt nästa gång i så fall för mig.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
milktrucker skrev:V50/S40 har faktiskt sämre rostskydd enl. vi bilägare. Detta har jag även hört av en bekant som har en kollega med en V50 som är från typ 2006 och den har redan börjat "bubbla" under lacken.

Ingen jag nånsin sett har varit rostig, med undantag för tanklocken på vissa, de blir rostiga i falsarna och typ böjda. Det som kommer ske är att de rostar sönder underifrån, ingen underredsmassa, alls.
[/quote]

Verkar som inte alla inser att KVD:s uppgift i universum är att prångla ut misskötta lik som ingen vanlig handlare vill ha stående i hallen.[/quote]

Dom är inte mycket mer misskötta än handlarnas bilar, dom döljer ju ofta småskavanker och sånt, men viss det finns en hel del ris på kvd men att prångla ut misskötta lik tror jag inte är deras affärsidé, köpte själv min V70 där och den var i väldigt fint skick, dock så kom den från en privatperson som sålde via kvd. :)
Kom å tänka på det idag men jag har svårt att minnas ha sett någon enda rostig Honda Civic, har gluttat på civic på gatorna för läst att det är en bra bil och jag tror inte jag sett nån rostig en men jag kan ju ha missat dom, dessutom är dom inte så vanliga så kanske inte så konstigt, men ändå, har nån sett en rostig civic här?
semmelman skrev:Kom å tänka på det idag men jag har svårt att minnas ha sett någon enda rostig Honda Civic, har gluttat på civic på gatorna för läst att det är en bra bil och jag tror inte jag sett nån rostig en men jag kan ju ha missat dom, dessutom är dom inte så vanliga så kanske inte så konstigt, men ändå, har nån sett en rostig civic här?
Många av de bilar som enligt tester har urdåligt rostskydd ser ju rätt fräscha ut i verkligheten. Hur många Hyundai Santa Fe av första och andra generationen ser man som är rostiga? Ett och annat exemplar av första generationen har jag sett, men de flesta ser fina ut. Problemet är väl att de rostar där det inte syns, i balkar, bränsletank och håligheter.
Perc skrev:
Magnus308 skrev:
*pettson* skrev:Tittade på KVD idag och hittade en Passat från 2010 med 14500 mil på mätaren, Kul för ägaren med såna här rostangrepp på en såpass ny bil och vad som döljer sig bakom plastlisterna vill man inte veta..

Bild
Verkar som inte alla inser att KVD:s uppgift i universum är att prångla ut misskötta lik som ingen vanlig handlare vill ha stående i hallen.

14500 mil på västkusten med salt från havet & salt på vägarna. Bättre med Gotlandsbilar som 99% av sin tid på saltfria vägar. :-)-)
llesrof skrev:
semmelman skrev:Kom å tänka på det idag men jag har svårt att minnas ha sett någon enda rostig Honda Civic, har gluttat på civic på gatorna för läst att det är en bra bil och jag tror inte jag sett nån rostig en men jag kan ju ha missat dom, dessutom är dom inte så vanliga så kanske inte så konstigt, men ändå, har nån sett en rostig civic här?
Många av de bilar som enligt tester har urdåligt rostskydd ser ju rätt fräscha ut i verkligheten. Hur många Hyundai Santa Fe av första och andra generationen ser man som är rostiga? Ett och annat exemplar av första generationen har jag sett, men de flesta ser fina ut. Problemet är väl att de rostar där det inte syns, i balkar, bränsletank och håligheter.
tittade på just en santa fe av andra generationen på verkstaden och kunde endast konstatera "konstruktionsfel" som t ex på vikt plåt in i hjulhusen, så som på mercedes också gör. I övrigt hade den klarat sig mycket bra från rost.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]