Moderator: Moderatorer

Har man väldigt skitig bil tar den inte allt.. men jag använder mig av sån där tvätt säkert 1-2ggr i månaden. Det gör att skiten inte fastnar lika hårt mellan gångerna jag tvättar själv. Som när det är bra väder nog blir 1-2ggr per månad också... :)
Avfettningen som finns i de där båsen är rätt vass och tar bort mer än t.ex kallavfettningen från biltema. (Jag hade med mig en sån dit en gång och sprutade på manuellt först en gång, sen spolade av och sen på med deras avfettning. Märkte då hur mycket som löste upp sig som inte biltemas tog..
Här på Gotland finns inga tvättanläggningar. Några GDS hallar. Maskintvätt på dem stora mackarna skulle jag inte ens drömma om. Har sett dem borstarna. :roll: Man skulle kanske öppna ett biltvätteri. :lol:
Joel80: innan jag gick på föräldraledighet så brukade jag varje fredag efter jobbet åka förbi stället i solna (okq8 vid karolinska) och spola av bilen i en sådan "hall". Så riktigt skitig hann den ändå aldrig bli, speciellt inte under sommarhalvåret. Och ändå infann sig partier som fortfarande var dammiga/smutsiga. Kanske bara jag som slarvat? ;) ska försöka kosta på mig stänkskydd runt om i sommar och se om det kan hjälpa i förebyggande syfte.

Gotlandsbästa: där har du en business att starta! ;) kör hårt!
Tvättar oftast i en sån gör det själv tvätt & tycker att det blir rent. Nu har jag visserligen tvättat minst en gång i veckan hela vintern så det hinner väl inte sätta sig så hårt. Sommartid är det absolut inga problem i dessa tvättar. Men det blir helt klart bättre när man tvättar för hand, men dom är ett bra komplement. Man får komme ihåg att rensa borsten bara för man vet inte vad andra hittat på med den.
börne skrev:Tvättar oftast i en sån gör det själv tvätt & tycker att det blir rent. Nu har jag visserligen tvättat minst en gång i veckan hela vintern så det hinner väl inte sätta sig så hårt. Sommartid är det absolut inga problem i dessa tvättar. Men det blir helt klart bättre när man tvättar för hand, men dom är ett bra komplement. Man får komme ihåg att rensa borsten bara för man vet inte vad andra hittat på med den.
Jag använder aldrig borsten på dom här tvättarna utan bara högtrycken.. På vår gamla bil kan jag ta lite försiktigt med borsten på vissa ställen i "västa fall" och om borsten ser fräsch ut.. men annars är det nog oftast rätt stor risk för repor med de där borstarna som alla använder.
av Sled
Har ni inga som rekond firmor som tvättar? Här kostar OK gör det självhall 120kr/h tar 1-1,5h att tvätta själv .Rekond firman tar 200kr för utvändig tvätt och då blir bilen renare än jag någonsin fått den bjuder de på kaffe oxå :D
Vet faktiskt inte vad rekondarna tar häromkring, kanske värt att kolla upp, men utan tvekan mer än 200kr. Vet att det finns nån firma inne i Ulvsunda industriområde som tar typ 150 spänn för handtvätt men stället, den handskrivna skylten, allt skriker sabbad bil så den risken tar jag inte. :D

On topic:
Jag tog mig faktiskt förbi en GDS idag och spolade av bilen, skämdes ju över att åka runt i den. Men även eftersom jag direkt efter skulle åka och besiktiga den.
Besiktning: inga problem, blankt papper. Fick tillochmed beröm för färgen, haha! Så... LED i positionsljus: inga problem. LED i dimljus: inga problem. LED i regplåt: inga problem. Han nämnde det inte ens. Dit åker jag nog nästa år igen. ;)
Användarvisningsbild
av SvenB
Sled skrev:Har ni inga som rekond firmor som tvättar? Här kostar OK gör det självhall 120kr/h tar 1-1,5h att tvätta själv .Rekond firman tar 200kr för utvändig tvätt och då blir bilen renare än jag någonsin fått den bjuder de på kaffe oxå :D
Somliga har det bra som sagt. Men här i "byn" finns det bara ett företag som håller på med bilvård (tvätt) och de tar 300 kronor för en mellanbil, som jag tror de räknar V50 till. Om de räknar den till stor bil så kostar det 350 kronor.
När vi ändå är inne på spåret, vad innebär en utvändig tvätt hos den firman Sled? Någon efterbehandling eller helt enkelt bara rengöring?
  • 1
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 1912

Vad gäller temp. på skivorna så &[…]

Löste sig! Så kul. Fast det säg[…]

Om jag ska rycka ut den, är drivaxeln limmad […]

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]