Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Jag har en Volvo V70N -03 2.4T som nu gått 14 500 mil.

För ca 1 år sen så stannade torkarbladet där bak mitt på fönstret. Den ville inte alls reagera längre, nästa gång jag tog bilen så fungerade den igen.

Nu är problemet tillbaka men denna gången verkar det vara permanent :(. Drar man själv lite i torkararmen så går den den ganska lätt att dra till vänster men den går inte att rullat tillbaka igen?

En ny med jobb kostar 3200 kr så billigt är det inte, såg att Mekonomen tar ca 2500 kr och Skruvat tar 2250 kr för en lös.

Nu har jag ett par frågor :
  • 1. Hur lätt är den att byta själv för en som inte har verkstad?

2. Är det lönt att försöka laga motorn själv? Läste lite i forumet om folk som haft stora problem att skilja motorn åt?

3. Är Priset 3200 kr rimligt för att få den bytad till en ny på verkstad??
Användarvisningsbild
av Perc
Mycket vanligt fel på V70N. Jag försökte ta isär min men allt var så fastkärvat så mängden våld som behövdes gjorde att plasten sprack och sen var det bara att kasta skiten.

Svåraste med att byta torkarmotorn är att få loss torkararmen som sitter fast på axeln rätt rejält efter elva års vägsalt och skit. När du väl fått loss den är det inga konstigheter, bara att plocka av bakluckans klädsel och sen sitter den med några skruvar. Vem som helst klarar det fast man har fem tummar som sticker ut mitt i handflatan.
Användarvisningsbild
av Perc
Jo, den sitter fastpressad på axelns splines och ska lossna rakt ut efter man lossat muttern. Men i verkligheten får man sitta och bända och bryta försiktigt för att få loss den. Spruta gärna WD-40 i några omgångar och låt det dra.
Däckdimension Volvo v90 2025

Hårdvaran (annan kamera) är ny på[…]

Dåligt batteri?

Idag startade inte min frus s80 -03 . Dåli[…]

Lastat lite ved i den, några dagars fö[…]

Volvo V70 I motorlampa

Har du raderat felkoden? Annars kan det ta evighet[…]