Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!,har en volvo 940-92.b 230fb motorn.När jag startar den, när den är kall går den väldigt ojämnt,motorvarvet ligger på cirka 700-800 varv.Men efter bara cirka 2-3 minuter börjar den gå lite jämnare.Och när den är varm går den jämnt och bra.Har provat att spraya startgas över insug och dess slangar(när bilen är kall),men den har inte gått upp i varv.Verkar inte ta tjuvluft på insugningssidan.Någon som har något annat förslag på vad det kan vara för fel?.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Kalla motorer går inte bra, inget konstigt i de.
[quote="Morgan M"]Hej!,har en volvo 940-92.b 230fb motorn.När jag startar den, när den är kall går den väldigt ojämnt,motorvarvet ligger på cirka 700-800 varv.Men efter bara cirka 2-3 minuter börjar den gå lite jämnare.Och när den är varm går den jämnt och bra.Har provat att spraya startgas över insug och dess slangar(när bilen är kall),men den har inte gått upp i varv.Verkar inte ta tjuvluft på insugningssidan.Någon som har något annat förslag på vad det kan vara för fel?.[/quote

Glömde tala om att den går orent,som om den gick på 3 cylindrar.Samt att den knackar vid gaspådrag(vid kall motor.Sen när motorn börjar bli varm knackar den bara lite grann,och går jämnare.Har inga felkoder.Har justerat ventlilerna,Hade för stort spel på 4:ans cylinder på både avgas och insug.
Användarvisningsbild
av #27
Har du sett på fördelar locket??
av Morgan M
#27 skrev:Har du sett på fördelar locket??
japp!,jag har bytt både fördelare och rotor.
Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]

Är väldigt vanligt med fel på […]