PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#843924
Hej!

för ett tag sen så började helt plötsligt min amp lampa blinka i takt med blinkersen och jag undrar vad som kan vara fel??

till en början så handlade det om att jag inte hade någon blinkers så jag har nu kopplat blinkers till lampan i parkeringsljuset istället vilket slutade med att blinkersen på höger sida ständigt lös och när jag satte på blinkersen så började den blinka. felet var antagligen ett jordfel men jag bestämde mig för att istället för att fortsätta skarva och dona med den redan alldeles för söndernötta och skarvade kabeln så tog jag hela kabel härvan och kontakter som går till parkering och blinkers höger och vänster från ett annat elsystem jag har från en 74 för att göra allt snyggt och seriöst. nu funkar det som de ska men fortfarande så blinkar amp lampan!

jag har haft ganska allvarliga elfel i min stackars sönder skruvade volvo och har bl.a. haft en ordentlig kabelbrand på stammen ut i motorutrymmet och har fortfarande åtminstone 3-5 kablar som måste bytas ut (som jag ska göra då jag har ett komplett elsystem ligger) som har smält ihop med andra kablar och isloeringen. märkte nu att torkarna + spolningen inte funkade idag vilket också slutade att fungera förut för att den blå kabeln till torkarmotorn hade brunnit upp förut och sen gått av så måste ut och kolla de där imorgon.
#843929
kanske ska tillägga att alla kontroll lampor lyses upp när motorn står i tändläge förutom oljetrycks lampan som aldrig funkat och slocknar sen. amp lampan lyser sen mycket svagt och börjar sen blinka i takt med blinkersen när den är på.

har ytterligare ett mycket märkligt problem som uppkommit på senare tid. på plats nr 2 i säkringshållaren som bl.a. går till fläkten krånglar som fan... när jag startar så kan den helt plötsligt vara helt död! måste då ta bort luckan och snurra lite på säkringen i hållaren å då hoppar den igång! märkte idag att säkringen blir riktigt, riktigt varm vilket jag aldrig varit med om förut... är detta enbart dålig kontakt och oxiderade kontakter i hållaren vi pratar om eller kan de vara nå allvarligare eftersom säkringen blir så varm.

ps. han har i stort sett aldrig skjutit säkringar för mig trots kabelbranden som hände innan jag köpte den och feldragna kablar här och där men på 3-4 st platser så har dom valt att "överdimensionera" säkringarna och satt 16A säkringar där det kanske egentligen ska sitta 8A varför??
#843994
Om en säkring blir varm så ligger den nära, väldigt nära det amperetal då den skall lösa ut, brinna av. Att den blir varm kan ju bero på många faktorer. Att du t.ex matar för mycket ström i den, har för många förbrukare på säkringen. (Det är förbrukarna som suger i sig den ström dom kan få och behöver. Inte batteriet som matar för mycket) Det kan säkert vara som du gissade, oxiderade kontakter. Förbrukaren suger i sig så mycket ström den vill ha, men det bromsas upp av dåliga kontakter och skarvar. Om man ser till förbrukarna, t.ex fläktmotorer och vindrutetorkarmotorer etc. etc. så är det så att när dom blir gamla och slitna så drar dom mera ström än när dom var nya och fräscha.
Det är helt förkastligt, för att inte säga högst brandfarligt att sätta i en större säkring. Kablarna och säkringarna tillsammans är dimensionerade för en viss max strömstyrka i en aktuell krets. Det är beräknat på vad förbrukaren drar. Vill man koppla in något extra, en "värsta ljudanläggning", extraljus m.m m.m så gör man bäst i att bygga en krets till med en egen säkring för detta. Lösa säkringspaneler finns att köpa och man kan även ha en så kallat hängsäkring om det bara är någon enstaka enhet.
Men det känns dessvärre som om du håller på att "måla in dig i ett hörn" om du kopplar lite efter egna ideer. Det är som en tidsinställd bomb att göra så. Problemen kommer garanterat till slut. Skaffa fram ett originalkopplingsschema och utgå från det så långt som möjligt. Har man byggt ihop delar från två olika bilar t.ex en nyare motor i en äldre bil, så måste man se till att ha schemat från båda. Är man sedan riktigt ambitiös så ritar man om alltihop så som det ser ut i verkligheten. Har man dom fabriksritade schemana så är det ju lätt då man har allt färdigt så som det skall se ut. På samma gång lär man sig en hel del och blir som den värsta bilelektriker till slut. Har du tänkt att ha kvar bilen (traktorn) så kanske du bör överväga att riva ut alla egna kopplingar och göra dom riktigt från början med hjälp av ett kopplingsschema.
#844102
Hej rådlös!

var ut och kollade idag och tänkte lista grejerna nu så ni lättare ser och förstår.

*fel 1: torkare+spolning funkar ej - problemet löst det var bara säkringen som inte fick kontakt i hållaren så böjde ihop dom så att säkringen sitter mer fixerad.

*fel 2: fläkt och säkringsproblem - problemet var även här mycket lättlöst, precis som förra felet så berodde det på att säkringen satt väldigt löst i hållaren och var lite oxiderad så gnuggade av och bände ihop dom så nu funkar det!

*fel 3: amp lampan... - den funkar fortfarande inte, lyser mycket svagt när man kör och blinkar sen i takt med blinkers och lyser när jag stänger av motorn vad är fel???

fel 4: jag har fått igång oljetrycks lampan så att den lyser när jag vrider nyckeln till tändläge. (bara parkeringsbroms lampan kvar (finns ingen kabel dragen från kontakten))

*fel 5: varningsblinkers funkar ej (kontakten har smält och måste bytas (har en fin ligger))

fel 6: tank och tempmätare funkar ej! har alltid trott att tankgivaren var trasig men provade med både en jag har löst som är hel och den som satt i som också var hel! vad är felet??

förstår att du misstänker hemmafix rådlös och jag förstår dig men på den biten kan du vara lugn. all el som jag dragit själv och nytt är draget efter elschema och är draget med rätt kvadrat, färg och utförande av koppling. kabelbranden hade skett innan jag köpte den. men jag är mycket sugen nu när det börjar bli varmare och eftersom jag har elschema och ett elsystem, att börja skära upp isoleringen där det har smält och dra allt nytt, kablar och kontakter från det andra elsystemet så att man har allting rätt draget.
#844140
Tank och tempmätare matas gemensamt från en spänningsstabilisator. Den skall ge 10 volt, +/- 0,2 volt ut om den är hel. Den sitter på baksidan av instrumentpanelen i närheten av just dom två instrumenten och sitter med flatstift, så den går bra att dra rakt ut. Stor som två sockerbitar, ungefär. Plåtkapslad.
Det andra är sådana svåra fel så man måste förmodligen se dom på plats för att kunna komma med några hypoteser.
av rid54
#844171
Fel 3... Om du säger att laddningslampan lyser när du stänger av motorn, menar du att den lyser precis när motorn stannar och slocknar sedan, eller menar du att den lyser hela tiden när tändningen är avslagen?

Likaså, att laddlampan blinkar med blinkersen: är det en tydlig, stark blinkning eller är det lite svagt glimmer i laddlampan?
#844195
rådlös: okej jag vet vilken du menar får prova och mäta... men om vi nu säger att stabilisatorn är trasig och skickar för mycket spänning (antagligen) är instrumentet då "trasigt" och behöver bytas ut för att dom mätarna ska fungera? tempgivaren kan mycket sällan ibland hoppa igång och visa trovärdig vatten temperatur men det sker mer och mer sällan... därför tror jag att det kanske inte enbart är instrumentet det är fel på utan att givaren på blocket som är trasig... vet att den blev skadad när vi lyfte i motorn i alla fall synligt men kabeln provade jag att "pipa" och den var hel men den har en tendens till att släppa från kontakten eftersom dom vilda 82 kusarna får motorn att vrida sig ur fästena så fort man nuddar gasen. ;) (vilket så klart också bidrar till att det inte funkar då kabelskon blir uttänjd till en början och får dålig kontakt och sen ramlar av...)

rid54: lampan lyser starkt direkt när jag vrider av nyckeln och slocknar när motorn är helt död. när jag blinkar så är det ibland fullt sken på laddlampan men oftast ganska starkt (absolut inte svagt men lite svagare än när kontrollamporna lyses upp vid tändläge) jag tycker också att styrkan i blinkningarna är till VISS DEL beroende på varvtalet men absolut inte en tydlig förändring om det kan vara till nån hjälp? :)
#844209
Du kan ju lätt kontrollmäta stabilisatorn. Lossa anslutningen på t.ex tempgivarn i blocket. Mät på den kabel när du har tändningsnyckeln till (körläge men motorn behöver inte vara igång) Då skall du ha 10 volt på kabeln och till jord. Är stabilisatorn trasig så tvivlar jag på att den kan ge mer än 12 volt ut (alltså batterispänningen) Mätarna klarar 12 volt med råge. Jag tror det finns någon standard att i bilar med 12 volt batterispänning skall alla enheter lampor, motorer, reläer etc. etc. klara 16 volt. Därutöver vill ingen garantera något. Anledningen till att man har en stabilisator är att batterispänningen faktiskt varierar från över 14 volt och ner mot 11 volt. Eller lägre, men då är något i olag. Skulle mätarna följa dom här svängningarna så skulle dom aldrig visa rätt.

Tempgivarn är ett motstånd som ändrar ohmvärdet med temperaturen. Skulle du misstänka tempgivarn så skall du vara medveten om att den ändrar sig negativt. Det vill säga vid "kallt" så är det mycket ohm i tempgivarn. Allteftersom värmen stiger, så sjunker ohmvärdet. Siffervärdena för det minns jag inte just nu, men om man Googlar lite frenetiskt så finns dom på nätet. Det finns motstånd som gör tvärtom, men i just det här fallet så är det ett "negativt" motstånd. NTC heter ditt motstånd på fackspråk.
Om du kollar på ELFA och katalognummer 73-092-63 så kommer du väldigt nära den aktuella stabilisatorn. Men eftersom den är kapslad så finns det kanske någon mera komponent till den i kapseln.
#844254
oj det var mycket matnyttigt och lärorikt i den texten det tackar jag för! jag tycker det låter som en bra början att följa de steg du förklarade så får jag se vart man ska fortsätta. kanske ska tillägga att det inte blinkar i intrumenthuset när jag använder blinkers är det något som spelar in och förklarar varför andra mätare inte fungerar?

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]