NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fläkttrim
Hej.
Har en V50-T5 awd (-06) med felkod 142b. Är detta bara för att visa utetemperaturen, eller påverkar den ACC´n eller motorns inställningar????
Ibland verkar den visa helt rätt, men ibland visar instrumenteringen att det är 30- 40 minusgrader. Detta va tydligen en anmärkning vid förra besiktningen, men trodde detta var åtgärdat. Nu har den tokat sig i vinter o ska snart besikta. Är det bara för "omgivningstemperaturen" är det ju ingen panik, men ska givetvis åtgärdas. Jag e bara orolig att denna givare även styr andra funktioner, såsom ACC'n o ev bränsleblandningen.
Vore mkt tacksam från nån som vet exakt hur det förhåller sig.
Tackar för svar snarast.

"Fläkttrim"
av timebandit
Yttertempen påverkar faktiskt en del saker. Bränslevärmare(om det finns), AC'n då självklart, kan bli konstigt med värme/kyla. Tydligen styr det också motorfunktioner. Men det är inte några större problem ändå. Min fungerade fin fint men den visade dock bara 15 grader fel :)

Klagar verkligen besiktningen på denna givare? Vet dock inte vad 142b är för felkod då det inte är en "Volvo" kod...
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag är ganska nyfiken på hur besiktningen ens hittade koden och sedan gjorde en anmärkning på den. Senast jag besiktigade så fick jag förfrågan om jag ville läsa av eventuella felkoder, då mot en extra kostnad som tydligen skulle vara billigare än hos Volvo men jag avstod.

Möjligt att tempen visade tokfel just då och att de därför kollade? Men anmärkning låter lite overkill, möjligtvis en "bra att veta" kan jag tycka.
av timebandit
Det är väl bara fel rörande säkerhet och avgasvärden etc som dem skall bry sig om?

Den förfrågan du fick om du ville läsa ut felkoder är deras E-Diagnostjänst. Den tjänsten ligger utanför själva besiktningen :)
Användarvisningsbild
av grillchips
Precis timebandit, det är min tanke också.
E-diagnostjänst alltså, aldrig hört talas om. Men kände inte för att hosta upp 300 spänn till när jag motvilligt redan betalat 400... :D
av timebandit
grillchips skrev:Precis timebandit, det är min tanke också.
E-diagnostjänst alltså, aldrig hört talas om. Men kände inte för att hosta upp 300 spänn till när jag motvilligt redan betalat 400... :D

Nä, det är ytterligare ett enkelt sätt för dem att tjäna stora pengar! Suck. Parasiter :)

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]