Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av A80TD
Gotlandsbästa skrev:Men det viktigaste är att man kom fram :-)
Precis! Och du fick ju åka komfortabelt :)
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
fjelle skrev:XC90 2.5T 2009 4WD R-Design (ja den är tillverkat 2009. Kina modell)
Den drar ca 1,2 liter/mil . Mest landsväg. Lugn körning.
Jo den är törstig, men jag tycker att 2,5T är en riktigt härlig motor i XC90. :-)-)
A80TD skrev:
Gotlandsbästa skrev:Men det viktigaste är att man kom fram :-)
Precis! Och du fick ju åka komfortabelt :)
Japp. :D & snö fick jag se :lol: Det var ett tag sedan :D
Användarvisningsbild
av ersj
Min S60 D5 2006 har dragit mellan 0,5 - 0,75l/mil ungefär. Om jag kör riktigt långt och ganska lugnt har jag kommit ner på 0,5l/mil. När jag tankade i veckan hade den dragit 0,74 men då var det nog nästan 2/3 kortkörning. Offast kör jag mest landsvägskörning och då drar den ungefär 0,6l/mil. Färddatorn visar extremt fel. När bilen senast dragit 0,74l/mil visade datorn 0,54l/mil.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Hemkommen sedan i Natten till Tisdag. Va en underbar resa. Många foton blev det! Jag kom bara till Skellefteå från Arlanda på en tank. Sedan efter den tankningen körde jag till Luleå. I fredags körde jag runt i Luleå. På Lördagen åkte jag T O R till Kalix, I Söndags T O R Älvsbyn med det självklara besöket på Storforsen.
Sedan på Måndagsmorgonen åkte jag söderut. Det var en del stadskörning & kortare sträckor. Men bilen stod i varmgarage så det kanske spelade in. Sedan kom jag till Umeå där jag tankade, Tjoho. 0,65 ;-// Det är jag nöjd med, Sen klarade jag mig från Umeå & hem, Va inne i Visby idag medn ska tanka nästa tur till staden. Men 0,65 med en XC70... Riktigt nöjd, Dubbdäck Hakka 8 sitter på. :D
av jens75
Volvo V70 -02 170hk automat. 1.0l/mil blandad vinterkörning. Pendling till och från arbetet (4mil tur och retur) samt en del stadskörning. Då detta är min första automat så hoppas jag att förbrukningen sjunker något när jag blir en vanare automatförare :)
av MJohansson
XC70 my07 D5 geartronic. 0,75 lit/mil blandad landsbygdskörning (inte landsväg) mätt vid pump. Färddatorn är alltid ca 1dl snålare. Använder inte dieselvärmaren utan elvärmare p.g.a tillgång till "gratis" eluttag.
av JohnB
Jag hade en -02 S60 2.4T AWD man som snittade litern på 3000 mils körning. Den S80 2.5T AWD aut jag har nu vill ha ganska precis 2 dl milen till utom vid ren landsvägskörning över 80 km/h då den går snålare pga lämpligare utväxling. Det enda trista med automaten är att den envisas med att ligga på fyran under 80. Bägge bilarna har bensinvärmare som ökar förbrukningen en aning vintertid men det är värt varje droppe.
av zxcvbn
Har ni nå tips gällande "ecodriving", En S60 -06 D5 Med Automat

ligger på 0,64 som sagt nu på vintern,

När man ska ut på e4an, ska man ge full plugg eller sööliga långsamma accar?

Är ju en Automat så motorbromsar inte så värst bra, ska man göra det får man ju släppa 1mil innan rödljuset ;-)
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
zxcvbn skrev:Har ni nå tips gällande "ecodriving", En S60 -06 D5 Med Automat

ligger på 0,64 som sagt nu på vintern,

När man ska ut på e4an, ska man ge full plugg eller sööliga långsamma accar?

Är ju en Automat så motorbromsar inte så värst bra, ska man göra det får man ju släppa 1mil innan rödljuset ;-)
Vad jag lärt mig så ska man ta sig upp i marschfart så fort man kan. Sedan hålla den farten. Automat är lite lurigare, tycker att den hoppar mycket mellan växlar i vissa farter. Så på 80 väg får man gå upp i 90 för att högsta växeln ska hoppa i, sen släppa ner till 80. Kör hårt :P
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Är ingen ström kopplat till den, den &ar[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Och klart du kan och ska använda dieselvä[…]

Hallå! Plocka bort strålkastarna p&ari[…]

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]