Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Se där ja. Hur uteslöts starmotorn? Byttes den? Eller kopplades breakoutboxen in för mätning?
Startmotorn uteslöts genom att jag provade med en annan ny startmotorn som jag fick låna av en kompis! Han skulle byta i sin bil med fick låna den innan han hade satt i den i sin bil! Det var utan framgång när vi ändå plockade. Så tog vi givetvis bort den andra och kolla över den och sen såg relativt fräsch ut inga större fel på den så den sitter nu tillbakamonterad i bilen!

Är det någon typ tempmätare som kan säga ifrån eller ska jag spinna vidare på min tråd om kabelbrott!? Eller har du några andra rimliga förslag!? Dessa mottages gärna! :)

Mvh Torgny
Hej igen! Jag har ej kommit till någon lösning än! Det jag funderar över är ifall att jag nu skulle ha en komplös motor! Skulle detta kunna ge symptoptomen att jag blir utan gnista? Bara en fundering?

Andra tankar på vad som skulle kunna ge att gnistan bortfaller + att jag ej kan felsöka tändsystemet?

Mvh Torgny
av rid54
Utebliven komp kan inte orsaka att gnistan försvinner. Utebliven komp är en MYCKET ovanlig situation. Är du orolig för detta, gör ett kompprov. Grundläggande felsökning i övrigt:

1. Finns bränsle? Om detta är osäkert, använd startgas!

2. Finns gnista? Lossa tändkabel eller tändspole, koppla in ett löst stift som jordas mot motorn, kolla om det finns gnista vid startförsök.

När dessa två grundläggande saker klarlagts så kan man gå vidare med den teknikgren som strular.

Bränsletryck kan vanligtvis mätas med en anslutning vid fuelrailen. Det kan vara en idé OM man vet att det är bränslerelaterat problem.
rid54 skrev:Utebliven komp kan inte orsaka att gnistan försvinner. Utebliven komp är en MYCKET ovanlig situation. Är du orolig för detta, gör ett kompprov. Grundläggande felsökning i övrigt:

1. Finns bränsle? Om detta är osäkert, använd startgas!

2. Finns gnista? Lossa tändkabel eller tändspole, koppla in ett löst stift som jordas mot motorn, kolla om det finns gnista vid startförsök.

När dessa två grundläggande saker klarlagts så kan man gå vidare med den teknikgren som strular.

Bränsletryck kan vanligtvis mätas med en anslutning vid fuelrailen. Det kan vara en idé OM man vet att det är bränslerelaterat problem.
Tackar för svar! Bränsle finns! Ej uppmätt med något instrument dock så är det bra tryck när man trycker in nippeln i fuelrailen! Det sprutar ut soppa!

Gnista är det som ej finns! Har ström fram till tändspolen men får ingenting ut ur den! Det är som att han inte får någon impuls när han ska generera gnista!

Gick givetvis över alla säkringar i boxen till att börja med! Men alla såg hela och fräscha ut!

Det jag har provat byta mot saker jag vet fungerar!

Tändspole
Vevaxelgivare
Kammaxelgivare
Fördelarlock+rotor
Har även prövat att byta styrboxen till en annan (utan startspärr givetvis)

Förstår mig inte på vad det är som kan strula!

Detta är även en 94:a så att man kan felsöka med hjälp av dosan i motorutrymmet! Får ut blinkningar på alla stift utom det stiftet som är till själva tändsystemet! När jag stoppar ner kontakten på detta stift så börjar enbart dioden att lysa när man slår på tändningen! Dioden försvagas lite i ljusstyrka vid knapptryck men sedan återgår den bara till att ständigt lysa!

Mvh Torgny
Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]