- mån 03 feb 2014, 23:57
#832541
Se där ja. Hur uteslöts starmotorn? Byttes den? Eller kopplades breakoutboxen in för mätning?
Moderator: Moderatorer
*pettson* skrev:Se där ja. Hur uteslöts starmotorn? Byttes den? Eller kopplades breakoutboxen in för mätning?Startmotorn uteslöts genom att jag provade med en annan ny startmotorn som jag fick låna av en kompis! Han skulle byta i sin bil med fick låna den innan han hade satt i den i sin bil! Det var utan framgång när vi ändå plockade. Så tog vi givetvis bort den andra och kolla över den och sen såg relativt fräsch ut inga större fel på den så den sitter nu tillbakamonterad i bilen!
rid54 skrev:Utebliven komp kan inte orsaka att gnistan försvinner. Utebliven komp är en MYCKET ovanlig situation. Är du orolig för detta, gör ett kompprov. Grundläggande felsökning i övrigt:Tackar för svar! Bränsle finns! Ej uppmätt med något instrument dock så är det bra tryck när man trycker in nippeln i fuelrailen! Det sprutar ut soppa!
1. Finns bränsle? Om detta är osäkert, använd startgas!
2. Finns gnista? Lossa tändkabel eller tändspole, koppla in ett löst stift som jordas mot motorn, kolla om det finns gnista vid startförsök.
När dessa två grundläggande saker klarlagts så kan man gå vidare med den teknikgren som strular.
Bränsletryck kan vanligtvis mätas med en anslutning vid fuelrailen. Det kan vara en idé OM man vet att det är bränslerelaterat problem.
Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]