Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:Kommer ni ens ihåg hur en mobiltelefon så ut för 30 år sedan.
Tja.. inte många som sett en "mobiltelefon" från 1984. De första ficktelefonerna (Alltså bärbara mobiler utan ett batteri i en väska) kom 1987.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag köpte min första biltelefon 1986. Det var en fordonsmonterad Dancall. Jag köpte även en väska till den, så den blev "släpbar". 1992 köpte jag det "nya" en GSM-telefon, den var också fordonsmonterad. Det var en Mobira. Det är ju det som jag tror man skulle kalla 1G idag. 1994 köpte jag min första egentliga mobiltelefon av märke Orbitel. Sedan har jag nog haft c:a 25 olika mobiltelefoner. Det var 5 Motorla sedan följde c:a 17 Nokia med en Ericsson emellan någon stans i andra halvan. För 20 månader sedan köpte jag min första "Smartphone" en Nokia Lumia Windowsphone. Jag upptäckte att det var ett felköp eftersom antalet appar var mycket begränsat. Den "orkade"jag med i exakt 1 år. Efter som jag någon månad tidigare hade köpt min första surfplatta, en iPad som jag var nöjd med, så föll valet på en iPhone. Så joel80, helt "teknikhandikappad" är jag inte, även om jag inte upptäckt det suveräna med Android. Den enda kontakten jag haft med Android är den Galaxy som min dotter hade. Den kom hon aldrig underfund med helt på de två år hon hade den. Sedanköpte hon en iPhone, som fungerar "klockrent" för henne. Så jag skulle kanske vilja påstå att iPhone verkar "användarvänligare"
Användarvisningsbild
av joel80
Haha.. nej som du förstår så skämtade jag mest. Androidhandikappad kan vi kanske komma överens om då i allafall?

Har en kollega som berättar ungefär samma sak.. alltså att hans son hade en Android som ingen i den övriga Iphone/apple-familjen förstod sig på, vilket till slut gjorde att den stackars sonen också fick gå över till Iphone. ;)

Valmöjligheterna i en Android är större, App-utbudet är större, men det kräver också lite mer tid med Android för att man verkligen ska få ut det som systemet kan erbjuda. I en bil tycker jag dock det vore smidigare att köra på en android-lösning (Där Volvo är med och utformar användargränssnittet så det blir bra för alla och användarvänligt). Mycket p.g.a att Android som system inte låst sig till något utan är ett öppet operativsystem. Det gör att man kan förvänta en betydligt större kompabilitet i ett bil-system byggt på t.ex Android än ett byggt på IOS.

Ska man utveckla smartare bilar och system i dem för att kunna använda appar och liknande tycker jag det vore smartare att jobba i ett system där man kan ha en större kompatibilitet.
av chraist
SvenB skrev:Jag köpte min första biltelefon 1986. Det var en fordonsmonterad Dancall. Jag köpte även en väska till den, så den blev "släpbar". 1992 köpte jag det "nya" en GSM-telefon, den var också fordonsmonterad. Det var en Mobira. Det är ju det som jag tror man skulle kalla 1G idag. 1994 köpte jag min första egentliga mobiltelefon av märke Orbitel. Sedan har jag nog haft c:a 25 olika mobiltelefoner. Det var 5 Motorla sedan följde c:a 17 Nokia med en Ericsson emellan någon stans i andra halvan. För 20 månader sedan köpte jag min första "Smartphone" en Nokia Lumia Windowsphone. Jag upptäckte att det var ett felköp eftersom antalet appar var mycket begränsat. Den "orkade"jag med i exakt 1 år. Efter som jag någon månad tidigare hade köpt min första surfplatta, en iPad som jag var nöjd med, så föll valet på en iPhone. Så joel80, helt "teknikhandikappad" är jag inte, även om jag inte upptäckt det suveräna med Android. Den enda kontakten jag haft med Android är den Galaxy som min dotter hade. Den kom hon aldrig underfund med helt på de två år hon hade den. Sedanköpte hon en iPhone, som fungerar "klockrent" för henne. Så jag skulle kanske vilja påstå att iPhone verkar "användarvänligare"
Jag bara måste tillägga att här handlar det om vilket system man först varit i kontakt med. Har man tex haft en ipad så är det inte någon svårighet att använda en iphone. Det här att lära om är det vi människor tycker är jobbigt. Men om du sätter en iphone, en wp och en android i händerna där ingen av dessa tre har haft något med smartphones att göra. Då slår jag vad om att alla har lika lätt att lära sig systemet. Sen när vi låter dessa användare byta modell med varandra.... Det är då dessa får problem. Bara en liten tankenöt att fundera på ;)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kör i och för sig både windows (Mest XP fortfarande, lite Win7, Dock inte 8:an än.. har inte orkat mig på det..), Mac OSX, Linux (en Emulatormodd till en Rasperry Pi), Android, Ipad och skulle säga att jag förstår mig på en Iphone rätt väl också.

Å andra sidan startade jag brandlarmet på IKEA som typ 3-åring bara för att jag tyckte det var så kul att trycka på knappar, så jag kanske inte ingår i den norm du pratar om charist. ;)
av chraist
joel80 skrev:Jag kör i och för sig både windows (Mest XP fortfarande, lite Win7, Dock inte 8:an än.. har inte orkat mig på det..), Mac OSX, Linux (en Emulatormodd till en Rasperry Pi), Android, Ipad och skulle säga att jag förstår mig på en Iphone rätt väl också.

Å andra sidan startade jag brandlarmet på IKEA som typ 3-åring bara för att jag tyckte det var så kul att trycka på knappar, så jag kanske inte ingår i den norm du pratar om charist. ;)
Hehe tycker allt låter som det ska :lol:

Även kallat teknik intresse om jag inte tar helt fel :-D
Användarvisningsbild
av SvenB
En sak som förvånar mig, är statistiken som säger att det bara är c:a 15% Appleanvändning. Jag påstår inte att det inte ser ut så i den statistik som visas, men ser jag i min "telefonomvärd" ser det helt annorlunda ut. I min "familj" : Syster, svåger, döttrar, svärsöner, och barnbarn finns det 10 mobiltelefoner, 6 av dessa är iPhones. Det kanske inte är så konstigt med tanke på att vi pratar med varandra om sådana här saker. Men i min övriga bekantskapskrets (flygklubben bland annat) ser det nästan lika ut. Och det är inte "fjortisar" som antytts vara de dominerande iPhoneanvändarna. Det är personer mellan 15-80 år. Jag påstår inte att det är 60% där också, men väl 40%. Men statistiken tar väl bara upp nyinköpta telefoner och surfplattor, inte befintliga.
av chraist
Visst är det så att man i sin bekantskapskrets hör sig för innan man köper sig något nytt. Men i min är det väldigt blandat och fler och fler väljer att lämna iphone för andra alternativ. Nu pratar jag inte generellt android utan även en och annan som väljer t.ex. wp. Många säger att dom inte förstått hur låsta och begränsade de varit med sina iphones.

Men Sven, detta är inget vi behöver dividera om då alla väljer vad de vill ha för telefon. Har en syster som kör ios och det är hennes val och inte mitt att göra. :)

Så åter till topic tycker jag och som sagt vill man diskutera vilket os som är bäst och varför så finns det andra trådar till detta. ;)
Användarvisningsbild
av SvenB
Men, varför vill ni "Androider" så gärna tillrättavisa :?: Vi diskuterar ju Apple CarPlay, där det kommit in synpunkter på att man i stället skulle väntat med att införa en applikation som är framtagen för att i stället hoppas på att Android skulle komma med något. Då har väl diskussion om operativsytem med tråden att göra. :?:
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av chraist
SvenB skrev:Men, varför vill ni "Androider" så gärna tillrättavisa :?:
Nu förstår faktiskt inte jag vad du menar?
Du undrar över statistiken och berättar att i din bekantskapskrets ser det ut så här. Jag väljer att berätta hur min ser ut och att flera väjer att lämna... Är det att jag säger att flera valt att byta från Apple som var mitt fel?! Isf ber jag om ursäkt och säger så här; I min bekantskapskrets är det väldigt blandat men mest andra system än Apple. Bättre?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12

Jag håller på att felsöka på[…]

Ytterknut bytte jag på plats när jag i[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]

Magnetkoppling AC

Någon som har tips om hur jag får bort[…]