Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Crumpets, man kan ju jämföra likvärdiga delar. Jag vill nog påstå att det inte hänt så värst mycket avseende kulleder, styrleder, stötdämpare ,hjullager etc. Mer än att de verkar gå sönder oftare nu för tiden än förr?
Det är väl också en fråga om användningsområde (jfr stridvagnar...). Om man använder bilen enbart i tättbebyggt område med mobiltäckning och körningarna är sådana att det inte är något dramatiskt problem om de inte kan fullföljas (för att bilen bryter ihop) så handlar det ju om en sorts kravprofil, medan andra förhållanden kanske kräver att stoppande fel helt enkelt inte är acceptabelt, eller att sådana fel måste kunna åtgärdas "i fält" utan datoruppkoppling. En annan kravprofil, alltså. Kvalitet är användarens bedömning och det finns inga svar som är "rätt". Senare 240 var länge rätt populära i vissa områden i Ryssland, eftersom de tålde dåliga vägar och hård belastning och gick att fixa enkelt om något gick sönder. Det var nog "kvalitet" enligt den användargruppen - de prioriterar kanske inte infotainment och automatfunktioner (som ju inte är "kvalitet" utan mer produktutveckling).
Känns som vi blandar ihop kvalitet och livslängd här.

En gammal 240 må ha längre kvalitet så man måste slipa ventilerna efter 20.000 mil eller skruva dit ett nytt hjullager. Men att ta av toppen och slipa ventilerna gör man ju på en kafferast hemma i garaget och standard lager till hjulen kunde man ju få för 49.90 kr.

Det gör ju att man kan hålla bilen rullande i evighet för en ringa summa pengar.

En ny bil måst är så komplex att den måste in på verkstad och reservdelarna är integrerade i större enheter som kostar skjortan, visp kostar enkla fel 30-40 tusen kronor att laga och då är det skroten och nybilsköp som gäller.

Det gör att livslängden sjunker trots att kvaliteten ökar.

Ett par blåsta airbags kan ju lätt kosta 100.000 att laga då både rutor, och inredningen ryker och balkstrukturen/kaross bakom airbagsen kan deformeras.
Att dagens bilar förmodligen rullar fler mil per år jämfört med farfars bil, är det med i kalkylen?

En annan tanke apropå det B20 just skrev. Att jämföra underhållet på en gammal bil med underhållet på en ny bil låter sig inte göras så enkelt tycker jag. Om man nöjer sig med att bilfan startar och rullar så tror jag man kan hålla liv i en modern bil rätt länge och med rätt enkla medel också. Men vem vill testa det på sin V70 -11?
Apropå airbag, hur länge är en sådan säker, ta som exempel min V70 MY14 - hur länge kan airbags i den anses rimligt säkra så att de kan utföra sin uppgift om olyckan skulle vara framme? Inte för att jag skall behålla min bil länge men vore ändå kul att veta ungefär. Visst kan man åka omkring med airbags som passerat bäst före datum men kanske inte så klokt.

Som jag ser det går ofta kvalitet och livslängd hand i hand. Troligen även för slitagedelar i de flesta fall. Tunga poster om man skall äga och köra en bil länge, kanske uppåt 10 år är ju bromsar (skivor och belägg), stötdämpare, glappa styrleder och stag och service förstås för att inte tala om alla sommar- och vinterdäck som går åt om man kör en del.
Klarar man sig från elektronikproblem får man vara glad men där kommer det gissningsvis bli en allt tyngre utgiftspost för den som skall ha en modern bil under många år. Kan man anse kvaliteten på elektroniken på t ex en V70 II (MY08-MY14) vara hög eller hur står sig Volvo numera kvalitetsmässigt där? Det är ju så otroligt mycket elektronik i en ny Volvo (och i andra fabrikat) numera att det väl lutar åt att bilarna kommer hamna på skroten p g av elektronikdöden snarere än rostdöden i framtiden. Nån som har koll på medellivslängden på en bil i Sverige idag? Och en Volvo?

/Bo
Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!