Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
joel80 skrev:Men jobbigt när man letar begagnat.. Man sumpar ju begagnatmarknaden totalt då.. du vet att alla som köper bil inte köper ny bil och väljer egna tillbehör va?

Jag säger det igen.. att lägga utveklingspengen på att utveckla ett bredare system kan inte vara fel. Det här är att låsa fast sig, även om det för första köparen blir valfritt.
Jag har aldrig köpt en ny bil i mitt över 40 år långa liv så det ä jag fullt medveten om, jag är tyvärr inte gjord av pengar så jag kan köpa de bilar jag vill ha som nya. Men det du är ute efter gäller väl för alla tillbehör redan idag? Skall man köpa begagnad bil får man kompromissa och leta otroligt länge och kanske köra långt för att hitta vad man vill ha om man är kräsen.

Visst hade det varit bra att utveckla ett bredare system, men det tycker jag nog ligger på telefontillverkarnas sida. Detta är ju ett konkurrensmedel, något som Apple verkar ha förstått. Jag tror knappast det är lönsamt för Volvo att lägga pengar på att utveckla något så OS integrerat som detta skulle vara, om det ens är möjligt. Men att integrera detta redan färdiga system från Apple lär ju inte va någon stor sak för Volvo.
av Mwi
chraist skrev:Vad har Apples marknadsandel att göra med Sony. Som du själv säger finns det väldigt många tillverkare av android. Det som fortfarande är intressant är ios andelar mot Androids andelar. Vilket som det ser ut nu inte är gynnsamma. Sen har även alla android telefoner SAMMA anslutning.
Jag tror inte Volvo väljer iOS eller android efter deras marknadsandelar, utan mer troligt efter att man tror att iOS användare har större köpkraft. Det är väl varje tillverkares dröm att få kunden att känna sig unik och exklusiv. Audi har gjort den resan, Volvo försöker och detta är väl ett sätt de tror på.
Användarvisningsbild
av Perc
En orsak att Volvo hakade på Carplay är ju förstås det faktum att det inte finns något motsvarande för Android.

Dessutom finns det, som jag redan sagt, många olika Androidtelefoner med olika versioner av operativet och dessutom olika tillverkarspecifika "förbättringar". Samsung distanserar sig mer och mer från standard-android och har t.o.m egna utvecklarkonferenser. Deras nya smartklockor funkar bara med Samsungs telefoner. Undrar om det ens vore möjligt att fixa en universell Android-integration på samma vis som Carplay ser ut att bli?
av Linqid
joel80 skrev:SvenB, det handlar inte om Iphone vs Android och att jag som Androidanvändare har något emot det. Det handlar ju om just det charist säger (även om det var onödigt hårt kanske) att dom slänger pengar i sjön och utveklar ett system som enbart funkar för ett fåtal.
Sensus är, trots att det är baserat på Android, fullt kompatibelt med alla mobiler som kan koppla upp via bluetooth. Att inte lägga pengarna på att utveckla produkter som har ett brett användningsområde för många kunder är det som jag är upprörd över. Vore det så att ett system enbart utvecklas för Android skulle jag också vara skeptisk och tycka det var dumt.
Fast kastar man verkligen pengar i sjön? Det är ju ett färdigt system som är utvecklat av Apple, som massor av biltillverkare kommer erbjuda. Att inte erbjuda det då känns ju bara dumt. Det finns verkligen inget som talar för att man INTE utvecklar ett system anpassat för samtliga OS, det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Återigen, CarPlay är inte en ersättare till Sensus och påverkar inte begagnatvärdet på bilen, det är ren mjukvara. Går att ta bort, går att ersätta och går att skita i fullständigt. Jag har svårt att tro att man på något sätt kommer bli "låst".
Användarvisningsbild
av joel80
Om det är så kommer det nog fungera bra, men det lät på den information som kommit från Volvo som att det är en "installation" i bilen. Egen skärm och sånt..
Vi får väl se om Volvo kommer att göra rätt när dom säljer det här och gör det utan att tumma på andra funktioner för de 80% som inte har Iphone, även i en bil som köpts av en Iphoneanvändare.

Jag har inte fått uppfattningen av att det endast skulle handla om mjukvara.
Användarvisningsbild
av SvenB
Lite information:
Volvo Cars bildskärm ger användarna möjligheten att ha både Volvo Cars och Apple innehåll samtidigt. Det tar bort behovet av att skifta mellan bilens skärm eller en iPhoneskärm

http://www.pavag.volvocars.se/innovatio ... -i-geneve/
Användarvisningsbild
av tompathepilot
Själv ser jag inga problem med detta. Jag har inte råd att köpa en ny bil så finns detta i en bil när jag köper den begagnad så är det ju bara köpa en begagnad iPhone och låta ligga i bilen med rätt kontakt, tvillingkort fixar operatören och vips så funkar ju allt.

Apple har ju alltid varit duktiga på att tänka i nya banor runt teknik som andra utvecklat och sedan göra bra lösningar på det. Tex Apple-TV som ljusår före ChromeCast.

Toyota i USA var ju rätt tidiga med trådlös laddning så självklart kommer vi ju få se moderna lösningar även för Windows Phone och Android.
Användarvisningsbild
av svergie2
tompathepilot skrev:Själv ser jag inga problem med detta. Jag har inte råd att köpa en ny bil så finns detta i en bil när jag köper den begagnad så är det ju bara köpa en begagnad iPhone och låta ligga i bilen med rätt kontakt, tvillingkort fixar operatören och vips så funkar ju allt.

Apple har ju alltid varit duktiga på att tänka i nya banor runt teknik som andra utvecklat och sedan göra bra lösningar på det. Tex Apple-TV som ljusår före ChromeCast.

Toyota i USA var ju rätt tidiga med trådlös laddning så självklart kommer vi ju få se moderna lösningar även för Windows Phone och Android.
Dock så har ATV varit ute i ljusår också...
av chraist
Perc skrev:En orsak att Volvo hakade på Carplay är ju förstås det faktum att det inte finns något motsvarande för Android.

Dessutom finns det, som jag redan sagt, många olika Androidtelefoner med olika versioner av operativet och dessutom olika tillverkarspecifika "förbättringar". Samsung distanserar sig mer och mer från standard-android och har t.o.m egna utvecklarkonferenser. Deras nya smartklockor funkar bara med Samsungs telefoner. Undrar om det ens vore möjligt att fixa en universell Android-integration på samma vis som Carplay ser ut att bli?
Nu vet jag inte hur mycket du vet om just android?
Men alla tillverkare baserar sitt GRÄNSSNITT och EXTRA FUKTIONER på standard android eller som man kallar det vanilla. Gör du en app för android så fungerar den på SAMTLIGA enheter. Detta förutsätter som sagt att man inte har begränsat att det ska fungera från en viss minsta version av OSet. Precis som man kan göra med vilket annat os.
Jag måste fråga; får inte ios uppdateringar?! Så där faller ditt argument!

Detta med Samsungs tillbehör fungerar och kommer att fungera som så här. Har du en telefon och köper ett visst SPECIFIKT Samsung tillbehör så kan Samsung låst detta att bara fungera med SINA telefoner. Detta påverkar inte andra tillverkare och jag ser inget som skulle göra detta svårt att fungera tillsammans med t.ex. Volvo. (Görs appen för android så fungerar den även på Samsung).

Nu tänker jag inte sitta här och debbatera dumheter och osannigar med dig.

@alla; Den här tjänsten kommer säkert blir riktigt bra och jag har inte sagt något annat än att jag ifrågasätter varför Volvo har valt att satsa på en plattform som minskar. Samtidigt har jag sagt att tjänsten borde eller rättare sagt SKA fungera med samtliga tillverkare och detta borde göras i ett öppet format så att framtida tillverkare kan implementera tjänsten. Det är det här jag inte förstått och ifrågasatt. Absolut inte något "ios vs android" som tyvärr en del vill diskutera. Det finns säkert trådar här på jagrullar annars är ni välkomna att diskutera vidare på swedroid om det.

Nu släpper jag denna tråden och tackar för mig då jag har sagt mitt :o

Lite länkar;
Varför iPhone? http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=107233
Windows Phone; http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=98964
Jollaphone; http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=95441
Blackberry; http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=93583
Användarvisningsbild
av VolvoB20
tompathepilot skrev:Själv ser jag inga problem med detta. Jag har inte råd att köpa en ny bil så finns detta i en bil när jag köper den begagnad så är det ju bara köpa en begagnad iPhone och låta ligga i bilen med rätt kontakt, tvillingkort fixar operatören och vips så funkar ju allt.
Sorry... Det funkar inte att köpa en gammal telefon och "lägga" i bilen om några år, det har jag redan märkt för alla appar uppdateras hela tiden så den gamla luren kan inte längre köra apparna, det är för lite minne, för få pixel på skärmen, för långsam processor. för gammal OS osv.

Mina gamla telefoner och surfplattor är i princip oanvändbara efter några år har jag märkt och det är bara till att köpa nya och slänga de gamla.

Det är därför det är bra tråkigt att koppla ihop en telefon som har en livslängd på 3 år för hårt med en bil som rullar upp till 30 år. Volvos medelålder i Sverige är ju bortåt 15 år så många volvobilar måste ju vara bortåt 30 år innan de skrotas ut. Kommer ni ens ihåg hur en mobiltelefon så ut för 30 år sedan.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12

Några skakningar känner jag inte till p[…]

Vi som beställt nya XC60

Det var ett skämt, nog ett misslyckat så[…]

Vilken mjukvara har ni?

Ja lite spännande de släppte dessa buggf[…]