Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mickolo
Gå in och kika runt på http://www.arn.se Finns flera liknande fall med bifall där. Kolla efter 20 § konsumentköpslagen, den handlar om att fel som fanns i varan innan köpet skall säljaren stå för.
Användarvisningsbild
av Role
Hej jag hadde kontaktat säljarn. talat om felen vill inte firman fixa bilen.Berätta att du tänker häva köpet. Försök komma över om ett rimligt pris annars. För att fixa bilen.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Nääääääääääääää..........

Du ska INTE alls komma överenns om en summa för o få din bil fixad!

Har du nu köpt bilen hos en auktoriserad bilhandlare, har han gett dig 6 månaders garanti på bilen.

1 månads trafik bla bla bla skitsnack!

En bilfirma behöver inte upplysa kunden om att de lämnar 6 månaders garanti, MEN enligt lagen så är du berättigad till detta.

Du har fått tipset ovanför, gå in på http://www.arn.se och sök reda på bilhandel av auktoriserad firma.
Skriv ut pappret och visa det för din handlare OM han nu inte fixar dina problem.
Han har trots allt 3 chanser på sig att åtgärda dina fel, skulle han ha gjort det 3 ggr och du fortfarande inte är nöjd, har du först då rätt att häva köpet alt. få en ny likvärdig bil.
Du kan även häva köpet tidigare, MEN då är det riktigt invecklat har jag för mig.

Jag har varit i en del tvister med bilhandlare om garantier m.m. så jag skriver av de erfareheter jag fått samt vad min konsumentrådgivare i kommunen hjälpt mig med.

På honom bara....... hör gärna av dig i ärendet, många som är intresserade.
Användarvisningsbild
av Role
Finns ingen 6 månaders regel, Om det inte är skrivet i kontraktet med köparen. OBS 1 månads trafiksäkerhet….
av matzen10
ljungström skrev:1. Milen stämmer nog inte. Kombinationen låga mil, import och Örebro är nästan garanterat lika med backad mätare.
Utveckla gärna dina teorier om just Örebro.. :roll:

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Du har fått en garanti som täcker felet och säljaren måste, om han vill gå fri från ansvar, visa att felet beror på dig.

Om du upptäcker felet inom sex månader från köpet ska felet räknas som ursprungligt.
Om det har gått mer än sex månader sedan köpet, så är det du som har bevisbördan, det vill säga det är du som ska visa att bilen var felaktig när den levererades till dig.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Kopierat från konsumentköplagen:

Sexmånadersregeln
Sedan den 1 juli 2002 gäller att fel som visar sig inom sex månader efter leveransen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa detta. Det kan säljaren till exempel göra genom att visa upp ett testprotokoll från tiden före köpet som visar att felet inte fanns där då.
Om det är uppenbart att felet beror på något som hänt efter köpet är säljaren heller inte ansvarig för felet. Samma sak gäller om du själv varit vårdslös eller om felet beror på en olyckshändelse som inträffat efter köpet.
Det viktiga med de nya reglerna är att det är säljaren som har bevisbördan - som måste kunna styrka att felet inte fanns på bilen redan vid köpet - för att slippa svara för fel som visar sig under de första sex månaderna. Efter sex månader, eller eventuell längre garantitid, är det konsumenten som ska visa, eller göra sannolikt, att felet fanns redan vid köpet.

Vad är fel?
Här är några fall när en bil kan anses vara felaktig:
om skicket avviker från vad som står i avtalet eller från vad säljaren muntligen utlovat, eller från utfästelser i någon annan handling som överlämnats till köparen (till exempel varudeklaration). Säljaren kan också bli ansvarig för uppgifter som någon i tidigare säljled (till exempel generalagenten) lämnat i sin marknadsföring om inte uppgiften har rättats före köpet.
när bilen är i sådant skick att den inte skulle godkännas utan anmärkning vid kontrollbesiktning.
om säljaren inte har gett information om hur bilen ska skötas genom att till exempel inte lämna med en instruktionsbok och bilen till följd av detta går sönder. Självfallet gäller samma sak om säljaren har gett felaktiga instruktioner.

Befintligt skick
Även det här kan betraktas som fel:
om säljaren visste eller borde ha förstått att köparen skulle använda bilen för ett särskilt ändamål och den sedan inte går att använda som köparen har tänkt. Det kan till exempel, gälla då en bil ska användas för att dra en husvagn och säljaren levererar en bil som husvagnen inte får kopplas till.
om en bil visar sig vara i sämre skick än du, med hänsyn till bland annat pris, årsmodell och körsträcka, haft anledning att räkna med, anses den också felaktig. Vid försäljning av begagnade bilar brukar säljarna ofta skriva att "Bilen säljs i befintligt skick". Sådana klausuler innebär alltså inte att säljaren fritas från allt ansvar beträffande skicket.
Användarvisningsbild
av camaro69
Bilskojare finns väl överallt och inte bara i Örebro.

Importerar man bilar och säljer dom billigt, så är det ju självklart inte någon välgörenhetsorganistion man har att göra med.

Ett klassiskt exempel på att någon godtrogen blivit duktigt "blåst".

Jag ger mig f-n på att bilhandlaren skrattade hela vägen till banken.

Gör ett M-test på bilen. Då finns ett dokument från opartisk person. Det blir lättare att jobba vidare med ärendet i detta läge.

Mitt budskap: Häv köpet.
av Calleochlotta
Jag var nere hos honom igår och vi gick igenom lite grejer och det känns rätt ok. Kollade igen under motorn och det är inte så mycket det läcker... ECC funkar nu den indikerade bara fel i början, när jag sotat ur den går den bra nu... Han var även villig att hjälpa till och fixa grejer fick jag intryck av så vi kommer att behålla bilen. Kommer dock att ställa på honom med de grejer som händer och kräva att han tar sitt ansvar enligt ARN... Tack för alla råd!
av ljungström
matzen10 skrev:
ljungström skrev:1. Milen stämmer nog inte. Kombinationen låga mil, import och Örebro är nästan garanterat lika med backad mätare.
Utveckla gärna dina teorier om just Örebro.. :roll:

M V H
---> Matz
I Örebro finns flera av landets största importörer. Sedan ska man väl inte dra alla över en kam så men jag skulle nog inte leta beg. bil där i första hand.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]