NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Xibbe
,.
Senast redigerad av 1 Xibbe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av crumpets
1. Ingen av dem

2. Ja

3. Ja. Trimbox är ett fultrim och tar såklart bort allt vad garanti och försäkring heter. På service och eventuellt besiktning kan de hitta felkoder, eller kanske inte. Lotteri.

Ska du trimma finns tre alternativ i princip. Mest säkert är polestar där du behåller garanti, inte sabbar försäkringen, får regbevis(bilen är alltså laglig efter trimmet). Medelvägen är en omprogrammering av styrenheten så att säkerhetsfunktioner mot att sabba växellåda, drivaxlar m.m. behålls. Avgasvärdena behöver inte heller fara åt skogen av detta. Påverkar om det är seriöst gjort partikelfilter och EGR hyfsat lite, är det oseriösa trimmare kan de såklart mappa den extremt sotigt och då blir det ju ingen rolig historia. Det sista och sämsta (men billigaste) är en box. Då har du såklart inga garantier eller försäkring kvar, bilen kommer att slita växellåda och drivaxlar som aldrig förr, soppapumpen slits, EGR och partikelfilter blir sotbombarderade och färddatorn visar helt felaktiga siffror.

Kör på alternativ ett, eller om du vill ha mer pulver till en ofta lägre peng alterantiv två. Kör bara alternativ tre om du ara vill ha lite mer mos och skiter i bilen, försäkringen eller egentligen någonting annat utom att spara ett par tusen just nu.
Användarvisningsbild
av Xibbe
crumpets skrev:1. Ingen av dem
Kör på alternativ ett, eller om du vill ha mer pulver till en ofta lägre peng alterantiv två. Kör bara alternativ tre om du ara vill ha lite mer mos och skiter i bilen, försäkringen eller egentligen någonting annat utom att spara ett par tusen just nu.
Tack för ditt svar. Då hoppar jag över detta tror jag! Men hur fan kan dom få marknadsföra sina boxar utan att ens nämna att försäkringen slutar gälla?
Det är en dRIVE, kan ju för fan inte ens köra om en traktor på motorväg.
Användarvisningsbild
av Perra83
Varför skulle försäkringen sluta gälla? Får du ett stenskott så är det klart att du kan ta det på försäkringen.

Hela bilen rasar inte bara för att den är trimmad.
av Pippolei
Perra83 skrev:Varför skulle försäkringen sluta gälla? Får du ett stenskott så är det klart att du kan ta det på försäkringen.

Hela bilen rasar inte bara för att den är trimmad.
Självfallet menade han försäkring gällande motor och drivlina. Den försäkringen kan han vinka hejdå till och det är ju när de delarna går sönder som det handlar om de större summorna.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det är ju drivlinan som generellt sett är de dyraste bitarna, men perra har rätt. Det är såklart inte -allt- i försäkringen som slutar gälla. Men mycket mekaniskt och jag tror även en hel del elektronik skulle kunna skyllas på trimbox.

Till drive saknas tyvärr alternativet med polestar, men t.ex. BSR och Rica har trim som ger motorn omkring 140 hästar. Försäkringen ryker då också, men dessa alternativ är betydligt snällare mot drivlinan eftersom den kan momentbegränsa i de fall då det behövs för att skona drivlinan, på ett sätt som en box inte klarar. Det gör alltså att risken blir mindre.

Kan f.ö. bara hålla med om att det är sjukt hur trimboxarna marknadsförs! Även de bättre trimföretagen borde vara ärligare med att bilen faktiskt sabbar sitt helbilsgodkännande och en hel del garantier med deras produkter.
Användarvisningsbild
av Perra83
crumpets skrev: Kan f.ö. bara hålla med om att det är sjukt hur trimboxarna marknadsförs! Även de bättre trimföretagen borde vara ärligare med att bilen faktiskt sabbar sitt helbilsgodkännande och en hel del garantier med deras produkter.
Ja det första man får se på första uppslaget i senaste Vi Bilägare är en annons från Dieselkraft.
Användarvisningsbild
av Xibbe
Hej !

Nej den skadar inte mekaniskt eller elektroniskt
Den påverkar inte försäkringen
Besiktning och Service funkar också, du behöver inte ta ur den innan eller så

Mvh Jesper
Dieselkraft

From: Eric Carlsson
Sent: Thursday, March 06, 2014 4:16 PM
To: [email protected] ; [email protected]
Subject: Förfrågan

Meddelande:
Hej!
Angående en box till min Volvo V50 dRIVE 2010;
1) kan denna box skada min bil i övrigt på nått sätt? Elektronik eller mekaniska delar i bilen?
2) gäller min helförsäkring hos länsförsäkringar fullt ut om jag använder eran box?
3) kan eran box ge mig problem vid besiktning och/eller service?

Tacksam för svar.
Mvh Eric
Användarvisningsbild
av grillchips
Klart att de säger så egentligen, de vill ju sälja produkter. Frågan är snarare vad de säger när man konfronterar dom om problem som faktiskt uppstår.
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]