PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av erikhsson
Hej!

Ska konvertera min 164 till manuell och jag undrar följande,

Finns det någon annan bil, ex 140, som alla delar passar rakt av från ? Är snålt om risiga 164or på blocket att köpa som resevdels bil, dessutom dyra.

Vet att det är relativt mycket jobb, men behöver ingen övertygelse om att behålla automat då det ska sugtrimmas rejält.

Mvh
av Rådlös
Enligt den här tabellen: Bild
så har 164 och P 1800 en förstärkt växellåda. Det skulle man kunna tolka som att en 140-låda är för klen för en 164.
Jag är dock ingen kunskapare på området, så ta inte detta som några "kungsord". Det finns andra som kan detta bättre.
Tabellen har jag hittat på internet för längesedan, men jag känner inte till dess ursprung.
Användarvisningsbild
av P210
Du har inte så mycket nytta av en 140 donatorbil..
Tyvärr helt olika pedalställ på 140 och 164, Kopplingsvajerns fäste skiljer sig åt, 140:ans sitter högre upp än 164:ans.
140 har en M40 låda, du behöver en M400 eler M410, kraftigare kardan och rätt växellådsfäste.
B20 och B30 har inte heller samma bultmönster till sprängkåpan.
B30 har även större svänghjul och koppling vilket innebär att 140 grejor inte passar där heller, men har för mig att man kan ta lamellen från B27/B28/B280
Så det är bara att jaga rätt grejor....

Har du sökt delar/ställt frågor hos http://www.164club.org/indexsv.html borde vara rätt ställe!
av erikhsson
Pärsk. Är ju fruktansvärt dåligt om just drivlinor till 164 på blocket och över allt annars för den delen.

Jag har försökt bli medlem på 164 club forumet, men får aldrig mitt aktiveringsmail, så har inte kunnat fråga där!

Jaja, de är väl bara jaga!
Passar föressten bakre kofångare från 140 på 164?

Tack!
av Arne
Bakre stötfångaren ska passa om du följer årsmodellerna. -74:an har ju en annan modell.
Ska du turbo trimma så håll dig till en M400 växellåda. M410 har överväxel och den kommer nog inte att tåla vridmomentet från en turbomatad B30 motor.
av erikhsson
Arne skrev:Bakre stötfångaren ska passa om du följer årsmodellerna. -74:an har ju en annan modell.
Ska du turbo trimma så håll dig till en M400 växellåda. M410 har överväxel och den kommer nog inte att tåla vridmomentet från en turbomatad B30 motor.
ok, betydligt lättare att hitta en stötfångare till 140 än 160.

Sugtrim blir det, trippla weber, preppad topp, kam, EX grenrör, brytarlös tändning, sen förmodligen Lesjöfors fjädrar, ev bilstein stötdämpare.

Finns det några andra prisvärda stötdämpare än bilstein?
av Volvosson
Som du redan fått en hint om. Alla dessa delar är specefika för just 164'an.
Du behöver helst ha en komplett reservdelsbil att plocka dalarna från, eller
köpa ALLA delar löst. Problemet är ju när man ska köpa lösa delar från olika
håll så är det lätt att missa nån liten detalj.

Speciellt för 164 som behövs: Växellåda M400, svänghjul med stödlager, komplett koppling,
kopplingswire, pedalställ, växellådsbalk och gummikudde. Sen kan det bli problem med
främre kardanstång, finns olika längder på dessa beroende på växellåda. En av de manuella
lådorna har samma längd på kardanstången som automaten. Minns inte just nu vilken av dom.
av erikhsson
Var ute efter en komplett manuell 164, men den billigaste på blocket kostar 15000.
Det enda jag saknar är dessutom just manuell komplett drivlina samt bakstötfångare.
av Arne
Ett alternativ kan ju vara att montera dit en M45 växellåda från en 240 före -86 års modell (med hastighetsmätarvajer uttag) då behöver du göra en adapterplatta så lådan passar. Det borde vara lättare att hitta en sådan låda. Den tål dessutom högt effektuttag.

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]