NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av getsome
Förbrukning på min 2005:a 2.0D före borttagning av DPF : 0.56 l / milen mest 50-70-90 vägar 15 mil körning till / från jobb var dag. Efter borttagning av DPF (omkodning av ECM samt tömning av filter på element ) 0.51 l / milen samma sträcka (personbästa 0.45 mätt vid pump på en tanks körning). 4000 mil / år = 200 l bränslebesparing utan DPF så dom som tycker att DPF är så miljövänlig kan tänka om... Och det kan tilläggas att K-värde på bilen är 0.1 och den ryker minimalt vid full belastning
av timol122
Partiklar är så små så att de inte syns, så att avgöra hur rena utsläppen är genom att bara kolla på avgaserna går inte.
Men dessa små partiklar orsakar cancer och annan ohälsa:

"Varje år dör omkring 50 män i Stockholm i hjärtinfarkt efter yrkesmässig exponering för förbränningsprodukter."
http://ki.se/forskning/sma-partiklar-kan-ge-stor-skada

Att köra utan dieselpartikelfilter orsakar såklart mindre problem på landet.

Och just diselpartikelfilter och utökade miljökrav, EURO5 etc har drivit upp bränsleförbrukningen. Man har helt enkelt försökt att reducera lokala miljöproblem (NOx och Partiklar) till priset av ett högre koldioxidutsläpp.

Ses enkelt om man kollar upp bilar på spritmonitor.de
av fantomax
Jag som du skall köpa V50 diesel och har läst runt en hel del.
Var väldigt orolig för DPF i början när man fick bilias pris på 16.000kr för en 12.000 mils service.
Lugnade mig sedan då jag först läst att andra bilar med samma motor har betydligt längre intervall.
Blev ännu lugnare när jag läste om att det går alldeles utmärkt att tvätta detta filtret
Och att 2 av 3 mekaniker jag frågade om 12000mils service föreslog detta istället för ett byte. Kostnaden för en 12.000 mils service är då istället ca 5000kr och med byte av filter ca 7500.
Kom även ihåg att det inte finns något som säger att ett byte vid 12000mil är nödvändigt. Man byter när
Det behövs. Till skillnad från kamrem som kan förstöra en motor märker man när ett byte/rengöring behövs, många köan köra upp mot 18.000mil utan problem.

Sedan finns inget underhållsfritt filter oavsett om
Du köper en D2 eller en drive. Många menar även på att drivemotorn är snålare och mjukare med blandannat 16vent.stopp.

Och sist: många som hade en tidig modell av V50 verkar ha fått utstå med en hel del El-fel, något som verkar ha rättats till på nyare modeller(logiskt). Såg även några hyffsat nya siffror från besiktningen där V50 ,focus och Mazda 3 låg i topp 3-alla dessa bygger på samma plattform.

Mvh
Jesper

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]