av lennarte - tor 27 feb 2014, 21:34
- tor 27 feb 2014, 21:34
Mvh
Lennart
andreassvensson skrev:Hur mycket soppa drar er bil?Tankade igår, har kört med 2,7 bars bränsletryck och den har dragit 1,2l/mil. Jag kör bara korta sträckor (6,5km till jobbet) och dubbdäck på. Jag har "kämpat" med min bränsleförbrukning ett bra tag nu och är ganska nöjd med detta. När jag började drog den 1,6l/mil. Jag "har ju 50 hk mer än dig att "släpa på" (B234F utan balansrem ska "ge" c:a 165 till 170 hk) + AC ibland. 0,86 är min "lägsta notering" i somras på långkörning i lugnt tempo (frugan var med). Jag håller på att justera trycket upp och ner för att "studera" hur det fungerat. Dom värdena är ju inte riktigt "överförbara" till din bil, men under 2,3bar "sätter" den felkod 2-3-2 men tar "bara 1,1l/mil. Över 2,4bar försvinner felkoden och jag har provat 3,2 utan att den kommer tillbaka (då går den inte lika bra). Vid 2,7bars tryck går bilen som en dröm. Trycket är mätt på tomgång med vakuumslang på. Har inte kunnat mäta utan vakuum, mätaren "går" bara till 2,5bar. Har dock skaffat mig en som går till 6bar denna veckan. Bränsleförbrukningen följer inte bränsletrycket "linjärt" utan Lambdasond och styrbox "justerar" mängden bränsle så att Lambdavärdet ligger på eller runt 1 . Under förutsättning att allt annat fungerar som det ska, och det verkar det göra på min bil just nu. Så mellan 2,4 och c:a 3,0bar funkar "regleringen och vid 3,2 började den gå sämre, men jag körde inte så länge att den "hann sätta" felkod, kanske. Mellan 2,7 och 3,2bar "testade" jag bara c:a 10 - 12 km. Skillnaden på bränsletrycket på tomgång med och utan vakuum är att utan vakuum är den c:a 0,5bar högre. Testningen fortsätter.
andreassvensson skrev:Tycker det är väldigt dåligt med tanke på att innan bilen började krångla låg den mellan 0,8-0,85 l/mil blandad körning.Du för räkna med väderlek, väglag, hastighet och hur du kör i detta. Du får nod tanka några gånger till innan du drar några slutsatser. Jag hade varit väldigt nöjd med 0,98l/mil
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
- By IsshinAshina