Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

andreassvensson skrev:Hur mycket soppa drar er bil?
Tankade igår, har kört med 2,7 bars bränsletryck och den har dragit 1,2l/mil. Jag kör bara korta sträckor (6,5km till jobbet) och dubbdäck på. Jag har "kämpat" med min bränsleförbrukning ett bra tag nu och är ganska nöjd med detta. När jag började drog den 1,6l/mil. Jag "har ju 50 hk mer än dig att "släpa på" (B234F utan balansrem ska "ge" c:a 165 till 170 hk) + AC ibland. 0,86 är min "lägsta notering" i somras på långkörning i lugnt tempo (frugan var med). Jag håller på att justera trycket upp och ner för att "studera" hur det fungerat. Dom värdena är ju inte riktigt "överförbara" till din bil, men under 2,3bar "sätter" den felkod 2-3-2 men tar "bara 1,1l/mil. Över 2,4bar försvinner felkoden och jag har provat 3,2 utan att den kommer tillbaka (då går den inte lika bra). Vid 2,7bars tryck går bilen som en dröm. Trycket är mätt på tomgång med vakuumslang på. Har inte kunnat mäta utan vakuum, mätaren "går" bara till 2,5bar. Har dock skaffat mig en som går till 6bar denna veckan. Bränsleförbrukningen följer inte bränsletrycket "linjärt" utan Lambdasond och styrbox "justerar" mängden bränsle så att Lambdavärdet ligger på eller runt 1 . Under förutsättning att allt annat fungerar som det ska, och det verkar det göra på min bil just nu. Så mellan 2,4 och c:a 3,0bar funkar "regleringen och vid 3,2 började den gå sämre, men jag körde inte så länge att den "hann sätta" felkod, kanske. Mellan 2,7 och 3,2bar "testade" jag bara c:a 10 - 12 km. Skillnaden på bränsletrycket på tomgång med och utan vakuum är att utan vakuum är den c:a 0,5bar högre. Testningen fortsätter.
andreassvensson skrev:Tycker det är väldigt dåligt med tanke på att innan bilen började krångla låg den mellan 0,8-0,85 l/mil blandad körning.
Du för räkna med väderlek, väglag, hastighet och hur du kör i detta. Du får nod tanka några gånger till innan du drar några slutsatser. Jag hade varit väldigt nöjd med 0,98l/mil

Mvh
Lennart
Idag var jag och mätte på kopplingen för tankarmaturen till förpumpen i bränsletanken. Resistansen låg på 40 ohm när jag mätte på kopplingen isärtagen till förpumpen. När jag mätte spänningen på kopplingen låg den på 0 volt utan tändning, med tändningen låg spänningen på 7,1 volt. Skall det inte vara 12 volt egentligen? Kan det vara så att förpumpen får för lite ström och inte orkar pumpa fram tillräckligt med soppa och det är det som orsakar ryckningarna när bilen är kall och accelererar?

Vad rekommenderar ni, börja leta elfel? Vart finns det att få tag på ett bra kopplingsschema?
NilsO skrev:Det är bara när motorn går runt (och möjligen någon sekund efter man slagit på tändningen) som tankpumpen får spänning. Så mät med motorn på tomgång.

Och mät på rätt ställe: värdet 7V är ungefär vad man kan få om man mäter på givaren till tankmätaren.
Exakt hur skall jag egentligen mäta på kopplingen? När jag fick 7,1 volt mätte jag på de två kontakterna i mitten och det är fyra stycken totalt.
NilsO skrev:Nu har jag inget kopplingsschema just till årsmodell 91, men om det inte skiljer sig från senare årsmodeller är ledningarna till tankpumpen svart (jord) och rosa (+12V). Och man ska alltså mäta med motorn igång.
Jag skall dubbelkolla det nästa gång jag får tillfälle och även försöka komma ihåg att att ta en bild och lägga upp på kopplingen.
NilsO skrev:Nu har jag inget kopplingsschema just till årsmodell 91, men om det inte skiljer sig från senare årsmodeller är ledningarna till tankpumpen svart (jord) och rosa (+12V). Och man ska alltså mäta med motorn igång.
Nu har jag dubbelkollat spänningen bak till förpumpen och det var som ni sa, ca 13 volt när jag mätte med motorn igång på de rätta kablarna, dvs den rosa och svarta kabeln som satt ytterst på varsin sida på kopplingen.

Då kan jag dra slutsatsen att förpumpen fungerar som den skall då jag även hör den i tanken när motorn är igång?

Jag hittade även igår ett litet, litet avgasläckage. Mellan grenröret och främre avgasrör var packningen dålig. Då jag inte hade någon ny packningen eller öppen butik i närheten använde jag monteringspasta, vilket verkade fungera. Skall testa och se om det fungerar med monteringspastan, annars får jag köpa och montera en ny packning. Skall bli intressant att se om det var/är det som orsakar ryckandet av bilen när motorn är kall. Återkommer med svar om det när jag tagit en tur ikväll. Men vad säger ni, hur mycket kan det påverka körningen med ett litet avgasläckage innan katalysatorn? Lambdasond/syresensor sitter på katalysatorn, som ni kanske vet.

När jag letade efter avgasläckage blev jag fundersam på vad denna sensor/givare var för något. Den sitter under det främre grenröret och ovan, lite framför oljefiltret med en tunn kabel som sticker ut från den. Vad är det för något samt vad har den för funktion?

MVH
andreassvensson
Ryckandet är dessvärre kvar, dock har jag inte fått någon mer felkod efter jag fixade avgasläckaget. Läste någonstans i forumet om att fördelarlocket kunde vara dåligt trots att det såg bra ut, så jag har även bytt fördelarlocket samt fördelararmen som var volvo originaldelar, köptes från en ok-mack. Det känns som att bilen rycker mer nu än tidigare, framförallt när motorn är kall. Bilen tvekar vid gaspådrag och rycker samtidigt, men blir som sagt mycket bättre när den är varm. Sjukt irriterande problem... Det som återstår är väl att se om det gör någon skillnad med en annan BTR som lennarte tidigare har nämnt.

Ingen som är sugen på att köpa bilen? :P

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]