timebandit skrev:Man måste verkligen nolla tyvärr. Bilens dator använder inte nivågivare i ADM utan den räknar bara. Den håller bara koll på hur många tankning ar du gjort över 5 liter. Säg att du nollar när den är halvfull så kommer du riktigt stora problem senare.
Jag förstår inte vad för problem som kan komma. Jag läser om folk som aldrig lämnar in bilen utan servar alltid själv (som jag). De skriver aldrig om att de efter service åkt och "nollat" efteråt.
Min tanke är att alltid hålla filtret rent så slipper man additiv mm.
Men om jag förstår rätt så pumpas additiv alltid ut i tanken när datorn säger så oavsett om filtret är fritt från partiklar eller inte. Är det rätt? I så fall går det alltid åt additiv vare sig man behöver det eller inte (hypotetiskt alltså).
Är det då också så att rengöring av filtret sker automatisk vare sig det behövs eller inte?
Om man lyckas fixa så att filtret alltid är fritt från partiklar då skulle man, rent hypotetiskt, kunna fylla additivtanken med diesel... :twisted:
Det skall komma upp meddelande i färddatorn när additivet börjar ta slut i ren text, inte kodad text som service motorsystem erfordras.
Jättebra!!
Då vet jag att mitt inte är slut ännu.
Sedan har du rätt i att felmeddelandet släcks igen efter en lyckad regenerering och kommer upp igen om filtret är för fullt. I manualen hänvisar dem då att man skall köra en stund i motorvägsfart för att regenerering skall lyckas.
Händer detta väldigt ofta så kanske man kör för många korta sträckor eller så är helt enkelt dpf slitet och bör bytas.
Låter rimligt och stämmer bra på min bil för den har inte felmeddelat på hundra mil nu sedan senast.
Sedan vill jag ändå påpeka att "Motorservice erfordras" behöver inte vara för problem med partikelfiltret utan säkert 100 olika anledningar. Försök att få felkoderna utlästa så får du i klartext om det verkligen är något med partikelfiltrets funktioner som strular eller om det kanske tom är EGR fel, spridare, MAF eller andra saker.
Jag, jag är medveten om det!
Men så som det varit med min bil tyder på tätt filter som rensats någorlunda rent igen efter ett tag.
Inget illa menat men man kan inte gissa vad felet är på dagens bilar tyvärr. Man vill ju inte byta något som är helt fungerande.
Du behöver inte ursäkta dig! Dina svar är verkligen bra och tydliga.
Jag har flera gånger "gissat" mig till fel. Eller rättare sagt använd erfarenhet sedan tidigare när jag funderat ut vad som kan vara fel. Men jag håller med om att vissa saker fungerar inte längre logiskt och där är det nästan omöjligt att gissa till sig vad som är fel. Exempelvis när bromsfelsmeddelande, växellådsfelsmeddeande mm kom fram på grannes bil och det till slut visade sig att det var gasspjället det var fel på
Så se till att köpa en DICE snarast eller åka till någon firma som kan läsa ut felkoderna så att du verkligen vet vad som är fel.
Jag tittar på det nu men vill ha lite svar här också först.
När man köpt prylen är allt med då?
Måste man ladda ner mjukvara till datorn också?
Annat?