NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
timebandit skrev:Man måste verkligen nolla tyvärr. Bilens dator använder inte nivågivare i ADM utan den räknar bara. Den håller bara koll på hur många tankning ar du gjort över 5 liter. Säg att du nollar när den är halvfull så kommer du riktigt stora problem senare.
Jag förstår inte vad för problem som kan komma. Jag läser om folk som aldrig lämnar in bilen utan servar alltid själv (som jag). De skriver aldrig om att de efter service åkt och "nollat" efteråt.
Min tanke är att alltid hålla filtret rent så slipper man additiv mm.
Men om jag förstår rätt så pumpas additiv alltid ut i tanken när datorn säger så oavsett om filtret är fritt från partiklar eller inte. Är det rätt? I så fall går det alltid åt additiv vare sig man behöver det eller inte (hypotetiskt alltså).
Är det då också så att rengöring av filtret sker automatisk vare sig det behövs eller inte?

Om man lyckas fixa så att filtret alltid är fritt från partiklar då skulle man, rent hypotetiskt, kunna fylla additivtanken med diesel... :twisted:
Det skall komma upp meddelande i färddatorn när additivet börjar ta slut i ren text, inte kodad text som service motorsystem erfordras.
Jättebra!!
Då vet jag att mitt inte är slut ännu.
Sedan har du rätt i att felmeddelandet släcks igen efter en lyckad regenerering och kommer upp igen om filtret är för fullt. I manualen hänvisar dem då att man skall köra en stund i motorvägsfart för att regenerering skall lyckas.
Händer detta väldigt ofta så kanske man kör för många korta sträckor eller så är helt enkelt dpf slitet och bör bytas.
Låter rimligt och stämmer bra på min bil för den har inte felmeddelat på hundra mil nu sedan senast.
Sedan vill jag ändå påpeka att "Motorservice erfordras" behöver inte vara för problem med partikelfiltret utan säkert 100 olika anledningar. Försök att få felkoderna utlästa så får du i klartext om det verkligen är något med partikelfiltrets funktioner som strular eller om det kanske tom är EGR fel, spridare, MAF eller andra saker.
Jag, jag är medveten om det!
Men så som det varit med min bil tyder på tätt filter som rensats någorlunda rent igen efter ett tag.
Inget illa menat men man kan inte gissa vad felet är på dagens bilar tyvärr. Man vill ju inte byta något som är helt fungerande.
Du behöver inte ursäkta dig! Dina svar är verkligen bra och tydliga.
Jag har flera gånger "gissat" mig till fel. Eller rättare sagt använd erfarenhet sedan tidigare när jag funderat ut vad som kan vara fel. Men jag håller med om att vissa saker fungerar inte längre logiskt och där är det nästan omöjligt att gissa till sig vad som är fel. Exempelvis när bromsfelsmeddelande, växellådsfelsmeddeande mm kom fram på grannes bil och det till slut visade sig att det var gasspjället det var fel på
Så se till att köpa en DICE snarast eller åka till någon firma som kan läsa ut felkoderna så att du verkligen vet vad som är fel.
Jag tittar på det nu men vill ha lite svar här också först.

När man köpt prylen är allt med då?
Måste man ladda ner mjukvara till datorn också?
Annat?
av dieselputte
timebandit skrev:
Det skall komma upp meddelande i färddatorn när additivet börjar ta slut i ren text, inte kodad text som service motorsystem erfordras.
Lite osäker på att man får upp meddelande i klartext som säger att additiv är slut. Hittade en annan tråd där additivtanken var tom och han fick tydligen "Motorsystem service erfordras" varefter felet tolkades som tom additiv tank.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... iv#p403400
Ajdå, det var dåligt isåfall tycker jag. Vore väl skönt för ägaren att veta som som felar. Fast då får inte verkstaden felsöka å få sina kulor :-/

Nej, går ej fylla additivtanken med diesel för additivet sänker temperaturområdet för att kunna bränna/sota ur partikelfiltret. Dem nya underhållsfria partikelfiltret sitter närmare motorn och får således mer värme och behöver inte additiv.

Varför man måste kolla och inte gör ett mer automatiskt system är väl för att man inte skall göra något själv så Volvo/Bilia får in pengar.
Nollar man inte så slutar ju additivfunktionen fungera. Tror att det är tomt fast det kanske är fullt osv. Dåligt system men någonstans måste Volvo få in pengar :-)

Gäller att kolla säljarens text men mjukvaran VIDA brukar alltid medfölja när man köper DICE(hårdvaran).
Såg på "alienexpress" att den Dicen kräver 40GB :-O) min laptop har 2st SSD i Raid 0 (256GB) och det finns inte plats för detta på C: , men på D: hoppas det går att sopa in på D: Vetefan om jag törs repartitionera C: Får väl ta nån av ungarnas laptops i värsta fall, eller gamla stationära.

Krävs det verkligen 40GB?

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]