Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av andersjohansson84
Vad kan det vara om en 940 -91 tar lång tid att starta? Får köra på starten en stund innan med startar (ungefär som det tar en stund för bilen att få bensin). Detta är alltid när den stått typ över natten, eller några timmar efter man kört med den.
sicnarf skrev:Ja, du har bara en pump och den finns i tanken.
åfan, är det inte 2 på 940, en under baksätet?
Då får den vara seg startad, för är så jäkligt tycker jag att byta den pumpen i amaturen..
av sicnarf
Tidiga 740 hade 2 pumpar, men din har bara en pump, den i tanken. Förresten, så kan det vara värt att byta bränslerelät också för det kan kanske vara det som strular också. Backventilen som vad jag minns skall sitta på utgående från soppapumpen, om den inte funkar så måste ju nytt tryck pumpas upp från 0 när bilen stått ett längre tag. Men det skadar inte att ta en titt på pumpreläet också som jag sa, dåliga lödningar är vanliga på dessa reläer. Det brukar räcka med att öppna reläet och löda om samtliga lödningar.

I stället för att bara byta backventilen rekommenderar jag att byta pump (backventilen följer normalt med pumpen) och filter samtidigt.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
sicnarf skrev:Tidiga 740 hade 2 pumpar, men din har bara en pump, den i tanken.
Är du säker? Min gamla 940 -91 hade 2 pumpar, likaså min morfars 945 -92. Dvs. en pump i tanken och en ungefär under förarstolen, jämte bensinfiltret.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rex/Regina kom på 740 till -91 års modell (fanns på export tidigare) vilket tyder på att 940 har det från början. Som vanligt är det väl då så att det finns båda parallellt. Så att vissa "utrustningsalternativ" fanns med Bosch och vissa med Rex/Regina. Jag har ingen bok om 940, men i boken om 740 står att det fanns "bara" Rex/Regina -91.

Mvh
Lennart
Xenonljus xc60

@Manpower74 , Vad är det ens för lampa […]

Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]