NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har märkt en sak med min Volvo S40 MY08. När jag kör korta sträckor tex när jag åker och handlar och sen kommer tillbaka till bilen kort därefter för att åka hem så är bilen mkt mer svårstartad än vanligt. Får nöta en stund och när den väl kommer igång så låter det som den går lite ojämnt i några sekunder innan den kommer igång ordentligt. Märker aldrig samma problem när den stått över natten eller under arbetsdagen.

Vad kan vara fel? Har haft den inne hos Volvo men dom hittar inget. Visar inga felkoder eller något sånt. Är det här vanligt?

Mvh J
Brukar vara hjälpligt att gasa när symptomen uppenbarar sig.

EDIT: Har en -06 1.8 (ej F) och det var värre i höstas och vid service sade serviskillen att du får gasa när det händer. Hoppas det är på väg att självläka för jag hittar inte ett sätt att åtgärda detta på.
Finns ett flertal trådar här som behandlar just detta problem, jag stöter på det ibland också även om det var riktigt längesen nu. Jag lägger bara gas och försöker "kompensera" upp det så att säga, så brukar det funka fint efteråt. Inget att oroa dig för, det är ingen här på forumet med detta beteende som fått större problem senare. Iallafall inte vad de delat med sig av. :)
Åhfasen. Ja, då är det ju inte helt omöjligt att de gjorde det.
Nåväl, det verkar oavsett vara ett generellt "problem" med våra flexi-bilar men jag vet som sagt ingen som haft större problem pga detta. :)
Jag hade aldrig det problemet, men jag körde aldrig kortare sträckor än 15 kilometer så motorn kom upp i arbetstemperatur ordentligt.
Nä det verkar vara det som är nyckeln. Mina problem uppstod alltid vid min förra bostad då bensinmacken låg 100m bort, så när jag väl åkt dit, skulle tanka och åka vidare så började den bråka. Enbart i sådana lägen.

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]