NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kanske, kanske inte. Själv kör jag med dieselnectar i tanken. Beror ju säkert på hur täppt filtret redan är. Men det. Var ju inge en sån stor kostnad att testa. Wynns gör bra grejjer. Finns fina medel som mjukar upp packboxar och bra kylartätning mm.
En sak som jag inte förstår är varför man måste nolla något i datorn när man fyllt på additivväskan?

Är det inte så att meddelandet "Motorservice erfordras" tänds när filtret blivit för tätt och när det rengörs släcks meddelandet. Låt säga att jag lyckas rengöra filtret konstant så att det aldrig blir tätt kommer ändå "Motorservice erfordras" upp när additivet är slut?

Om jag häller det där medlet i tanken som jag länkade till här ovan och det medlet lyckas att hålla filtret rent då skulle man inte behöva additivet.
Min tanke är att meddelandet "Motorservice erfordras" tänds bara när filtret är tätt inte när additivet är slut.

Någon som vet?
Sierra94 skrev:Kanske, kanske inte. Själv kör jag med dieselnectar i tanken. Beror ju säkert på hur täppt filtret redan är. Men det. Var ju inge en sån stor kostnad att testa. Wynns gör bra grejjer. Finns fina medel som mjukar upp packboxar och bra kylartätning mm.
Ja, man kan ju testa, det är inte särskilt dyrt, som du säger.

Vad är "dieselnectar"?
Det sitter en flottör i additiv tanken och den talar om för datorn när det är slut. Annars tror ju bilen inte den kan regenerara filtret när/om det behövs. Detta är iaf som jag förstått det. Är det fel fyller säkert nån annan i luckorna.

Detta är dieselnectar http://slrk.egetforum.se/smorjmedel-til ... 14909.html

Finns lite läsvärt i den tråden samt en länk till tillverkaren. Som förövrigt håller till i mina trakter. En flaska på en liter kostade knapp 180 kr. Räcker till 1000 liter diesel.
av timebandit
Man måste verkligen nolla tyvärr. Bilens dator använder inte nivågivare i ADM utan den räknar bara. Den håller bara koll på hur många tankning ar du gjort över 5 liter. Säg att du nollar när den är halvfull så kommer du riktigt stora problem senare. Det skall komma upp meddelande i färddatorn när additivet börjar ta slut i ren text, inte kodad text som service motorsystem erfordras.

Sedan har du rätt i att felmeddelandet släcks igen efter en lyckad regenerering och kommer upp igen om filtret är för fullt. I manualen hänvisar dem då att man skall köra en stund i motorvägsfart för att regenerering skall lyckas.
Händer detta väldigt ofta så kanske man kör för många korta sträckor eller så är helt enkelt dpf slitet och bör bytas.

Sedan vill jag ändå påpeka att "Motorservice erfordras" behöver inte vara för problem med partikelfiltret utan säkert 100 olika anledningar. Försök att få felkoderna utlästa så får du i klartext om det verkligen är något med partikelfiltrets funktioner som strular eller om det kanske tom är EGR fel, spridare, MAF eller andra saker.
Inget illa menat men man kan inte gissa vad felet är på dagens bilar tyvärr. Man vill ju inte byta något som är helt fungerande. Så se till att köpa en DICE snarast eller åka till någon firma som kan läsa ut felkoderna så att du verkligen vet vad som är fel.
Senast redigerad av 2 timebandit, redigerad totalt 0 gång.
linnar skrev:En sak som jag inte förstår är varför man måste nolla något i datorn när man fyllt på additivväskan?

Är det inte så att meddelandet "Motorservice erfordras" tänds när filtret blivit för tätt och när det rengörs släcks meddelandet. Låt säga att jag lyckas rengöra filtret konstant så att det aldrig blir tätt kommer ändå "Motorservice erfordras" upp när additivet är slut?

Om jag häller det där medlet i tanken som jag länkade till här ovan och det medlet lyckas att hålla filtret rent då skulle man inte behöva additivet.
Min tanke är att meddelandet "Motorservice erfordras" tänds bara när filtret är tätt inte när additivet är slut.

Någon som vet?

Att använda andra medel tror jag faktiskt blir dyrare i längden. Eolys dunk hos Volvo går väl på mellan 1500-2000kr inkl påfyllnadssats. Eolysen fungerar som katalysator vid regenereringen och hjälper till att förbränna partiklarna och den fungerar ju bra. Har sett lägre pris för Eolys, Mekonomen, tror jag?

Du tjänar ju snabbt in en Kina Dice jft åka in på verkstaden för att läsa felkoder. :-)-)
Kopierat från VIDA angående ADM/Eolysvätskan...

Styrenhet additiv dosering (ADM) har som uppgift att beräkna och styra doseringsmängden av additiv till huvudbränsletanken (diesel) vid varje tankning av bränsle (diesel).

Via CAN-kommunikation med central elektronikstyrenhet (CEM), styrenhet bromssystem (BCM) och styrenhet motor (ECM) kan styrenhet additiv dosering (ADM) avgöra om en tankning har skett. När tankning är klar och styrenhet additiv dosering (ADM) fått information om den mängd bränsle (diesel) som tankats så kommer dosering av additiv kunna påbörjas.

Obs! För att styrenhet additiv dosering (ADM) ska starta en dosering efter tankning, så krävs att bränsleökningen (diesel) är på mer än fem liter, annars kommer inte någon dosering av additiv att ske till huvudbränsletanken.

Dosering additiv
Styrenhet additiv dosering (ADM) kommer att beräkna den optimala mängd additiv som ska sprutas in till huvudbränsletanken, efter att en tankning av diesel har utförts. Mängden additiv som kommer att sprutas in i huvudbränsletanken är direkt proportionell till antalet pulser som styrenhet additiv dosering (ADM) matar additivpumpen med. På så sätt kan doseringen och därmed blandningsförhållandet mellan additivet och bränslet (diesel) i huvudbränsletanken kontrolleras på ett enkelt sätt.

För att additivpumpens ljud inte ska uppfattas som störande, så kommer doseringen av additiv inte att starta förrän fordonet når en hastighet över 40 km/h. Skulle inte hastigheten uppnås inom 4 minuter efter tankning, efter att motorn har startats första gången, så kommer doseringen ändå att starta.

Om tändningen slås av under pågående dosering eller om ett ”strömavbrott” inträffar, så kommer styrenhet additiv dosering (ADM) att lagra det eventuella antal återstående doseringspulser. Doseringen kan därmed fortsätta vid nästa möjliga tillfälle.

Tanknivå
Additivnivågivaren är en piezoelektrisk komponent, där piezokristallens funktion tillämpas. För mer information se Funktion:Piezoelektrisk effekt
Additivnivågivaren har två åtskilda signaler. Den ena signalen är nivåmätningssignal och den andra är en referenssignal. Dessa två oberoende nivåmätningar genomförs med hjälp utav samma piezoprincip.
Styrenhet additiv dosering (ADM) skickar ut en kort signal med en bestämd frekvens på 2Mhz till additivnivågivaren. När signalen når nivågivarens piezokristall omvandlas signalen till en mekanisk svängning, med samma frekvens. Piezokristallen som är i direkt kontakt med additivet överför denna svängning till additivet. Svängningen fortplantar sig genom additivet och vid additivets yta kommer svängningen att vända tillbaka i form utav ett ”eko”. Under tiden har styrenhet additiv dosering (ADM) ställt om sig för mottagning av ”ekot”. När ”ekot” når nivågivarens piezokristall sker det omvända förhållandet. Svängningen (ekot) som då träffar piezokristallen kommer då att omvandlas av piezokristallen till en elektrisk utspänning. Spänningen blir därmed den insignal till styrenhet additiv dosering (ADM) som indirekt presenterar nivån på additivet i den separata tanken. Den tid det tar för ”ekot” att passera genom additivet och åter, i form utav ett ”eko”, kommer därmed att utgöra huvudparametern för beräkning av den aktuella tanknivån. ”Eko”-signalen jämförs sedan av styrenhet additiv dosering (ADM) med en referenssignal. Referenssignalens mätning fungerar på samma sätt men utförs oberoende av den andra signalens mätning. Den signal som erhålls används i första hand för att diagnostisera nivågivarens funktion tillsammans med den tidigare beskrivna nivåmätningssignalen. Vid fel på nivågivaren kommer felkod att sättas.

Textmeddelande till förare
Om nivån på additivet är låg eller om tanken är tom, kommer styrenhet additiv dosering (ADM) skicka ett meddelande till styrenhet motor (ECM). Styrenhet motor (ECM) kommer då att begära att informationslampa (textmeddelande) ska tändas i kombinationsinstrumentet. Textmeddelandet är till för att göra föraren uppmärksam på att ett servicebesök krävs, där påfyllning av additiv måste utföras.
Om inte något servicebesök görs, där påfyllning av additiv utförs, kommer det att skickas ut ytterligare ett meddelande till föraren när additivet har tagit slut i additivtanken. Miljölampan (MIL) kommer också att tändas.
Svar på tal :-) man lär sig nåt hela tiden. Förbannade internet, haha.

Angående additiv till bra pris: https://m.tradera.com/item/343434/20183 ... 40-c30-v70
V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?